Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › segel till min rrd 276
-
Surfspullen brukar ju vara en bra info källa (men den såg kanske likadan ut även -99?); http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=1461&jaar%5B5%5D=2000&jaar%5B6%5D=1999&jaar%5B7%5D=1998&discipline%5B6%5D=5&merk%5B11%5D=30
Jag har ju inte kört RRD men är faktiskt lite tveksam till om det är bra/bara att kapa bort nosen. Har kört en del på HS och evo som båda är 218 cm men sonicen på 255 cm känns inte direkt för lång ändå när man väl fått upp farten. Har tvärtom haft en del problem med att den går rakt igenom vågor på slören (knäckte en bom förra veckan på det sättet). HS’en tex har en hel del rocker där fram på undersidan av brädan, så även om ovansidan ser platt ut så finns det mycket nos rocker som kan jobba mot chop. På en avkapad bräda blir man väl av med hela nos rockern och det kanske inte gör så mycket på rent plattvatten men det är det ju sällan man hittar…
Har sett bilder på en avkapad F2 sputnic bräda (Roger med den fina våtdräkten) men då tror jag att dem även ändrade på på undersidan för att få till en nos rocker?
Ser fram emot fler bilder och testrapporter!
-
Det är rätt Boman! Alla radikala ingrepp för att få några knop extra är värt att pröva! Men jag tror nog att det blir tufft när du möter det choppiga vattnet vid Kapellskär i full spätta.
-
Undrar om fartem ökar om man kapar nosen?
Den blir iallafall sämre i choppigt vatten, där man kan behöva lite nos som tar emot på slörarna.
En modern slalom ligger ju så mycket högre i vattnet, förutom när ett spett får tailwalk.
Jaja, den blir ju behändigare iallafall.
Undrar om inte din 105 går bättre även i hårdvind? -
man skulle väl kunna slänga på en uppskalad version av en sån reservtip som stig helmer har till skidorna
-
He he Culin det där med att den skulle bli snabbare var ironi…Falcon 105 är grym i alla lägen, man blir överraskad hur bra den funkar i hård vind trots sin bredd. Klart den skönaste slalom jag prövat!
Nos kapningen får bli ett (sjukt)experiment och jag åter kommer när jag prövat den. Personligen är jag ganska övertygad om att den kommer ta choppen bra då det finn massor av rocker kvar, dom 320mm som jag fimpade var i princip raka.
Surfen, att gasa fullt med rrd´n i kapellskär grova sjö har aldrig varit aktuellt (man blir bara nödig då) choppen är ju mer en transport sträcka tills man kommer ut till lite bättre vatten….
Kapa på
Mvh
Boman -
Knatte
Gäst9 december, 2005 vid 22:51Din bräda fanns -99 och -2000. Ser likadana ut (tycker jag) Men det skiljer 2 liter i volym. Årsmodell -99 är på 90 liter och -2000 på 88 liter.
Längd och bredd skiljer inget åt. -
Varför kapa era brädor när ni kan köpa min RRD 268 som är till salu. Är i mkt bra skick,finns på säljes. Perfekt julklapp!!!!
-
Eller varför inte min Mistral RTX i grymt skick?
Snabb som få! En perfekt julklapp! -
Svar till:
Varför kapa era brädor när ni kan köpa min RRD 268 som är till salu. Är i mkt bra skick,finns på säljes. Perfekt julklapp!!!!
[/ QUOTE ]
hmmm perfekt objekt att sätta sågen i
-
Svar till:
Nos kapningen får bli ett (sjukt)experiment och jag åter kommer när jag prövat den. Personligen är jag ganska övertygad om att den kommer ta choppen bra då det finn massor av rocker kvar, dom 320mm som jag fimpade var i princip raka.
Surfen, att gasa fullt med rrd´n i kapellskär grova sjö har aldrig varit aktuellt (man blir bara nödig då) choppen är ju mer en transport sträcka tills man kommer ut till lite bättre vatten….
Kapa på
Mvh
Boman[/ QUOTE ]
imorgon har du chansen att pröva din rrd 244 stormvaring på tv nyss i dina trakter
eller är det någon annan som vågar ut med sin gps så här års?
Logga in för att svara.