• segel tips

Publicerad av stickan på 14 februari, 2000 vid 11:59

Jag har en undring om segel storlekar om man jämför gammla och nya segel. Nu har jag ett gammalt north sail segel på 7,3 (vet inte års modell men typ runt 90 )men funderar på att köpa ett nytt. Storleksmässigt tycker jag det är bra när det inte blåser så mycket, jag har funderat på att köpa ev ett NP Supersonic 7,4 men hur ska jag tänka ? Ett nyare segel har större vind register om jag fattat det rätt. Skulle man då kunna köpa en storlek mindre och ändå få samma drag eller ska man köpa ett större eftersom det “klarar” hårdare vind. Gäller även en 6,0 som jag tänkt byta ut. tacksam för tips om olika segel (freeride) som funkar bra. Jag seglar oftast på mälaren där det ofta är ganska byigt.

MVH Stefan

anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2000 vid 13:35

Mitt Gun sails mega X2-98 ersätter mitt gamla North prisma 7,3 från
    början av (seklet) -90 talet.

Tror att Tex. Simmers freeride segel årets och förra årets funkar ypperligt
    på vilket vatten som helst.

Har dessvärre prioriterat hårdare vind så jag har ej testat freeride seglen
    så mycket.

Det är helt klart lättare att hantera ett nytt segel av samma storlek
    som det du har och hur det beter sig i byig vind har säkert lika mycket att göra med masten som seglet.

///J.S.

• linsurfer

Medlem
    14 februari, 2000 vid 14:10

Ett par cambers i seglet kan vara bra om det är mkt byigt. På så sätt får du mer drag i byarna när nocamseglen kanske tappar lite buk. Ett nytt 7.4 och ett 6.0 är nog ett bra hopp i storlek om du vill segla mkt.

• stickan

Medlem
    14 februari, 2000 vid 17:39

Så hette det: prisma, min nuvarande 6,0 är ett NPU om jag inte minns fel ganska gammalt det också.
    Tillbaka till frågan : Jag vill ju även att samma mast och bom ska kunna användas till båda seglena.
    En annan fråga:
    Jag tänkte åka till tallin i slutet av veckan och har ett produkt blad från någon affär där som jag fått tag på. Det verkar vara ganska bra priser på segel,master och bommar (gäller Neil Pryde), så finns det någon som har erfarenhet av att handla sådana prylar där. Och hur är det med tullen, hur mycket får man ta in innan man behöver betala tull för grejerna

MVH Stefan

• dala

Medlem
    15 februari, 2000 vid 07:21

Som alltid när man köpt nya saker utomlands, packa upp grejorna bort med originalförpackningar osv.. På frågan om du köpt något…. Näää de e mina gamla prylar som jag hade med mig från svedala. Om du sen har lagt en blöt våtdräkt med tillhörande illaluktande skor ovanpå så fixar det sig alltid.

Lycka till. Tullen i Helsingborg

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2000 vid 18:46

Mitt tips är en mast, en bom, två segel, en (kanske två) brädor, Bräda ca 100-120 liter, segel 5.3 till 7.3, så har Du många fina stunder på havet.
    Mvh / Maui

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.