Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfodral, vad är problemet?

• Segelfodral, vad är problemet?

Publicerad av jeppe på 31 maj, 2002 vid 17:31

Halloj!

Har haft lite funderingar över varför alla mina segelfodral de senaste åren alltid varit felsydda. Nu har ju detta ingen större betydelse på seglingen men desto större när man skall släpa upp alla prylar till vinden, efter en hård dag på vattnet.

Vad är de för problem jag har stött på kanske ni funderar?
    Jo, i samtliga fall jag köpt nya segel de senaste tre åren så har av någon anledning handtaget till segelfodralet varit placerat på helt fel ställe. Av nån anledning verkar tillverkare som NP, Simmer samt Arrows tycka att det mest naturliga stället att placera ett handtag är ungefär 1 dm från mitten av fodralet/bagen. Följden av detta lilla misstag för mig i vilket fall, är när jag tar tag i samtliga handtag så står ju segelpåsarna åt alla håll och kanter. Mycket frustrerande! -efter lite omstuvning av påsarna så lyckas jag att få dem att åtminstone stå åt samma håll. Idealet hade naturligvis varit att ingen ända av påsen tagit i marken, men man kan ju inte begära för mycket.

Måste även berätta att det värsta jag sett hittills när det gäller mitt lilla problem är den senaste Freezone påsen till min 6,7-a. Handtaget sitter ungefär 65cm från ena änden av påsen, kanske skall tillägga att totallängden av hela påsen är drygt 2m. Med min begränsade matematiska förmåga har jag räknat ut att handtaget borde nog sitta ungefär 1m från ena sidan, men jag kan ha fel?

Skall även tillägga en gång till att mitt 5.7 Freezone påse har faktiskt som enda segel i min samling handtaget på rätt ställe, jag fattar ingenting. Har storleken på seglet betydelse om handtaget skall hamna rätt eller ej?

Har nån varit med om liknande?

Kanske det finns nån förklaring till varför segelpåsarna är sydda på detta viset? Jag personligen tycker att om man som den eminente segeltillverkaren NP kan knopa ihop segel, vilket inte kan vara en helt trivial uppgift, hur kan man då ha så stora problem att hitta mittpunken på en segelpåse?

En förbryllad och funderande:

anonym-anvandare svarade 22 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • surferboy

Medlem
    31 maj, 2002 vid 18:47

Det är normalt att handtaget sitter lite mer åt ena hållet. Detta är för att balansera den mervikt som sidan med maststrumpan har då seglet är ihoprullat. Tanken med segelbagen är att du skall stoppa in seglet så att den tyngsta änden hamnar närmast handtaget.

Testa detta nästa gång så skall du nog se att det plötsligt blir bättre balans i grejorna. Jag vet inte hur väl alla segelmärken följer detta men Nielpryde och North-Sails kör med detta. Troligtvis alla andra också.

/G

• anonym-anvandare

Medlem
    31 maj, 2002 vid 19:48

håller med Surferboy…..
    packa rätt så blir det bra.

• jeppe

Medlem
    1 juni, 2002 vid 11:37

Jasådu, där ser man!

Det borde man ha kommit på lite tidigare, få se hur det funkar. Hade jag varit segelpås designer, så hade jag i vilket fall haft betydligt bredare handag så att detta problem inte varit lika beroende av att slänga in seglet åt rätt håll. Kan man göra karriär inom segelpåse design måntro? smile.gif

• bta

Medlem
    2 juni, 2002 vid 03:19

Jag håller med dig Jeppe,segelpåsedesign verkar vara oerhört kompliserat.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juni, 2002 vid 08:17

det kanske skulle finnas 2 handtag så man kunde slänga in seglet med den ända man vill ha in först.. smile.gif
    jag brukar alltid lägga in maststrumpe-sidan först men jag har ändå problem med att alla segelpåsar hänger i möjliga och omöjliga vinklar..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfodral, vad är problemet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.