-
Segelfodral, vad är problemet?
Halloj!
Har haft lite funderingar över varför alla mina segelfodral de senaste åren alltid varit felsydda. Nu har ju detta ingen större betydelse på seglingen men desto större när man skall släpa upp alla prylar till vinden, efter en hård dag på vattnet.
Vad är de för problem jag har stött på kanske ni funderar?
Jo, i samtliga fall jag köpt nya segel de senaste tre åren så har av någon anledning handtaget till segelfodralet varit placerat på helt fel ställe. Av nån anledning verkar tillverkare som NP, Simmer samt Arrows tycka att det mest naturliga stället att placera ett handtag är ungefär 1 dm från mitten av fodralet/bagen. Följden av detta lilla misstag för mig i vilket fall, är när jag tar tag i samtliga handtag så står ju segelpåsarna åt alla håll och kanter. Mycket frustrerande! -efter lite omstuvning av påsarna så lyckas jag att få dem att åtminstone stå åt samma håll. Idealet hade naturligvis varit att ingen ända av påsen tagit i marken, men man kan ju inte begära för mycket.Måste även berätta att det värsta jag sett hittills när det gäller mitt lilla problem är den senaste Freezone påsen till min 6,7-a. Handtaget sitter ungefär 65cm från ena änden av påsen, kanske skall tillägga att totallängden av hela påsen är drygt 2m. Med min begränsade matematiska förmåga har jag räknat ut att handtaget borde nog sitta ungefär 1m från ena sidan, men jag kan ha fel?
Skall även tillägga en gång till att mitt 5.7 Freezone påse har faktiskt som enda segel i min samling handtaget på rätt ställe, jag fattar ingenting. Har storleken på seglet betydelse om handtaget skall hamna rätt eller ej?
Har nån varit med om liknande?
Kanske det finns nån förklaring till varför segelpåsarna är sydda på detta viset? Jag personligen tycker att om man som den eminente segeltillverkaren NP kan knopa ihop segel, vilket inte kan vara en helt trivial uppgift, hur kan man då ha så stora problem att hitta mittpunken på en segelpåse?
En förbryllad och funderande:
Logga in för att svara.