Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga Diablo 6,4 och 7,4 eller 7,9 ?

• Segelfråga Diablo 6,4 och 7,4 eller 7,9 ?

Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2002 vid 14:15

Hej, funderar på Neil Pryde Diablo 02 som får bra i test i flera tidningar. Skall jag välja 6,4 och 7,4 eller kan man gå ända upp till 7,9 utan att glappet blir för stort? Det talas ju om det fantiska vindregistrer på dom här seglen?
    Tacksam för tips!

Henryk Å

racer svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 14:29

Tja!
    7,9 är absolut inga problem. Du kan nog lägga på lite till utan att det blir glapp om brädan klarar det. Själv tänkte jag köra 9,3 Freerace – 6,7 Freestyle.

/Danne

• fjant

Medlem
    6 maj, 2002 vid 14:43

Jag kör Diablo från ’00. Har 6,2 7,7 och 9,2. Steget mellan 6,2 och 7,7 är lagom. Seglet är ju mycket trimbart (’02 är troligtvis ännu mer trimbart), varför 7,7an kan köras riktig hårt utan problem. 6,2an verkar man kunna hålla hur länge som helst…

/Fjant

• racer

Medlem
    7 maj, 2002 vid 07:52

Hej.
    Jag körde Diablo 2000 och hade 7.7 och Supersonic 6.7 och Supernova 5.9 och plockade bort 6.7:an efter ett tag för att den aldrig användes, så 7.7 till 5.9 var inga problem, men har bytt till Supersonic 7.4 förra året, bättre manöverbarhet och bättre bottendrag. Är du ute efter att kör en storlek större än alla andra så köp Diablo (GRYM STABILT ÖVERRIGGAD)annars skulle jag välja Supernova II 7.4 som är samma segel som Supersonic 7.4 fjolårets, inte riktigt lika stabilt men riggas med lite mindre löst akterlik och bättre drag helt enkelt. Seglar du bara plattvatten så är Diablot ett bra val. Underliket är lägre för att täppa till mot brädan, men går det småvågor typ en halvmeter så tar underliket i vattnet ibland när du gippar och gör manövrar.

Jag har roligare med Supersonic 7.4 än med Diablot, iallafall så kul man kan ha med så stora prylar, bägge riggas på 460, det är bra, jag tror att Årets Diablo 7.9 också gör det.

Lycka Till
    Thomas i Halmstad

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga Diablo 6,4 och 7,4 eller 7,9 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.