Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelgarderob??
-
Segelgarderob??
Publicerad av johanc på 8 februari, 2006 vid 18:10Hej i vintermörkret.. Sitter med min lilla dotter på magen och drömmer om sommarens surf.. Inser dock att jag kommer att behöva ett nytt segel för att kunna utnyttja de surfdagar som min fru kommer att orka sitta på stranden. har nu ett NP Expression 5.7 och En SB Carve 123 som grundkonfiguration. Kommer sannolikt att sälja mitt Simmer ZeroFive 6.9 eftersom jag aldrig kunnat rigga det bra med min mast (Gun C55) som sägs vara lik NP i böjkurva. Vill ha ett stabilt och snabbt segel för blasting på Haga…
Frågan är: Hur stort kan jag gå utan att få ett alldeles för jobbigt glapp nedåt? Kan jag ha ett större Cambersegel, typ NP Spirit än ett mer allroundbetonat, typ NP Saber??Inser naturligtvis att inget facit finns utan efterlyser mer tankar och erfarenheter…
MVH
JohanC
PS väger ca 75kg och klarar understundom flera gippar i taget…DS
johanc svarade 18 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
tycker du ska spara 6,9:an och försöka rigga det annorlunda! Tog mig 1 år innan jag började fatta hur man skulle rigga simmer (och jag är fortfarande inte helt säker om jag kan) men prova först å främst med lite mer nedhal och mycket mer uthal! Jag kör 5.9, 6.8(eller om det var 6.7)? och 8.0 (de 2 största är zero-five)till min starboard 123 och jag tycker det funkar fint. 6,8an är liksom som gjuten för den brädan tycker jag
-
Vad har du för mast till ditt Zero5? Det kan nog spela in. Har provat med det mesta utan att få det seglet att funka med min mast. Jag är dessutom mycket nöjd med de NP segel jag kört på så simmervarianten får nog utgå…
Däremot kommer nog storleken att ligga på kring 7m. frågan är mer hur pass överriggat man kan köra de seglen.. -
Oregistrerade
Gäst8 februari, 2006 vid 21:51Hej. Bra fråga..hmm..som jag också skulle vilja ha lite svar på. Jag har en carve 121:a som jag kör 5,8, 7,0 på. 7.0 är ett NP supernova -03, så ett ganska freeride orienterat segel. 5,8 – 7.0 är perfekt, behövs definitivt inget emellan tycker jag. Har även testat att köra ett 8.0 på brädan men det tyckte jag blev förstort. hursomhellst jag är är precis som du inne på att byta 7.0 mot ett mera speedorienterat segel, typ V8, men speedsegel verkar ju ta hur mycket vind som helst..behöver ett 7.0 speedorienterat segel mera vind för att komma igång…vad är lämpligt att sätta på en carve 121 om man vill ha det som lättvindssegel…
-
Håller MattaP om ditt Zero5 är av 2003 års modell eller nyare.
Det är Tyvärr faktiskt inte så många som verkligen kan rigga ett Zero5 på rätt sätt. De flesta har allt för lite nerhal och ofta för lite uthal. Men endel har för mycket uthal och det är fel det också. Seglet är inte speciellt kännsligt beträffande mastens böjkurva, men rätt mast är att föredra. Det är mycket viktigt att dra ordentligt i nerhalet, skit i vad det står att det ska vara för mast och bomlängd, (dom siffrorna stämmer riktigt dåligt) titta på hur seglet påverkas av nedhalet och testa lite olika varianter även på uthalet och vad du tycker funkar bäst.
Du verkar ju bo i Kalmartrakten så då tror jag att du ofta seglar på Haga och du vet kanske vem Pugge är. Han vet numera hur ett Simmer ska riggas och han blev mycket possitiv till sitt segel (som visserligen är ett Zero7 men det ska riggas enligt samma principer) efter att han fått till det.
En annan sak du kan testa med är att prova någon annans mast, det kan vara ganska stora skillnader på master och en hög kolfigerhalt är inte det enda som på verkar hurvida en mast är bra eller inte.
I jämförelse med NP Saber är Zero5 ett bättre lättvindssegel, med mer bottendrag och minst lika bra manöverbarhet. Tycker själv att det är ganska liten skillnad i fartprestanda och stabilitet mellan dom båda seglen, men då har jag bara seglat Zero5 och Saber mot varandra vid test riggade med Simmers SC10 mast och NPs X9 så det kan påverka mitt omdömme endel.
Om du vill ha mer timmar på vattnet är NPs V6 i storlek 8,0 (alternativt NPs Spirit7,9) ett bra segel som är riktigt skönt att bränna runt med, men det saknar den där riktiga racekänslan som ett fullblodsracingsegel har. Mitt tips är att Kompletera din garderob med ett större segel och behåll Zero5et ett tag till. -
Oregistrerade wrote:Hej. Bra fråga..hmm..som jag också skulle vilja ha lite svar på. Jag har en carve 121:a som jag kör 5,8, 7,0 på. 7.0 är ett NP supernova -03, så ett ganska freeride orienterat segel. 5,8 – 7.0 är perfekt, behövs definitivt inget emellan tycker jag. Har även testat att köra ett 8.0 på brädan men det tyckte jag blev förstort. hursomhellst jag är är precis som du inne på att byta 7.0 mot ett mera speedorienterat segel, typ V8, men speedsegel verkar ju ta hur mycket vind som helst..behöver ett 7.0 speedorienterat segel mera vind för att komma igång…vad är lämpligt att sätta på en carve 121 om man vill ha det som lättvindssegel…
Segel avsedda för att segla “fort som satan med” behöver mer vind än vanliga freeridesegel för att börja fungera som dom ska. Segel för att segla fort med ska seglas i hårdare vindar för att inte kännas stumma och döda som de gör i lättare vindar. De behöver mer vind eftersom dom är gjorda för att seglas i det. Visst kan man segla med dom i lättare vindar men dom är absolut inte gjorda för det och det kommer inte att ge någonting, snarare tvärt om! NPs Semiracesegel V8 är inte heller något höjdarsegel om du vill segla fort i lättare vindar, men det är betydligt bättre än ett fullblodsrace. Men om du vill ha ett större segel med bästa lättvindsprestandan som är hyffsat snabba så finns det många bra alternativ, typ större camberlösa freeracesegel eller enklare freeride med små eller färre cambers. dom går igång och börjar jobba som dom ska tidigare… Och det är nog fart nog i dom för att skrämma dom flesta :laugh:
-
Tack Glen!
Det är lite det jag är ute efter.. Om vi säger att jag skall ha ett RAF 7.0, kan/skall jag då ha ett större Spirit eller V8 för att kunna komma igång i lättare vind och ändå ha en stabil rigg upp till det brallar i för mitt 5.7 expression??
Undrar
JohanC
-
Oregistrerade
Gäst9 februari, 2006 vid 18:25JohanC wrote:Tack Glen!Det är lite det jag är ute efter.. Om vi säger att jag skall ha ett RAF 7.0, kan/skall jag då ha ett större Spirit eller V8 för att kunna komma igång i lättare vind och ändå ha en stabil rigg upp till det brallar i för mitt 5.7 expression??
Undrar
JohanC
Om du vill ha ett större segel och vill att det ska vara stabilt nog att bekvämt också användas i vindregistret då du skulle använt ditt Zero5 skulle jag rekommendera V8 framför Spirit. Men det seglet går inte igång lika tidigt som ditt nuvarande Zero5 och V6 / Spirit, även om du tar ett större segel så kommer du att tappa prestanda i det lägre vindregistret. Jag seglade med både det nya V6 i stl 6,5 och nya V8 i stl 8,0 i förra hösten och det var nästan ingen skillnad alls i planingsegenskaperna mellan dom två seglen, men när jag väl fick upp farten i V8an så gick det lite fortare. Jag använde exakt likadana brädor och båda sgelen var riggade på NPs X9-master och jag hade likadana bommar på båda seglen. Nu var jag lite underriggad med båda seglen, men det var ändå så att V6an kändes skönare i dom vindarna, V8an blir lite otymplig om det inte blåser tillräckligt. Jag tror att om du vill ha ett segel som ska ersätta ditt Zero5 och ge dig lite mer tid på havet så är nog en 7,5 V6 eller liknande segel ett bra alternativ, det kan du nog hålla till du kan segla med ditt 5,7. Om du skulle ta ett V8 eller liknande bör du nog gå upp ytterligare en kvm, men du kommer nog inte plana tidigare på den brädan du har med det seglet, bara segla lite fortare men också få ett segel som är lite otympligare. Sulle du däremot sattsa på ett segel utan cambers så kan du gå ner lite i storlek jämfört med V8. Ett Simmer Zero7 eller Saber runt 7,5kvm går igång tidigare än V8 runt 8-8,5kvm, men inte tidigare än V6 / Spirit i samma stl (runt 7,5) Men dom är inte fullt lika stabila som V8an, men stabilare än V6an. Det bästa är att testa lite olika segel om du har möjlighet, annars tycker jag att jag får ut mer fart ur Zero7 än ur Saber, men Saberet är lättare att rigga.
-
Tackar, tackar…
Lutar nog åt ett Saber 7.2 eller kanske ett Supernova på SP:s rea…
tack för alla tips!!
JohanC
Logga in för att svara.