Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelinje på en 400 mast?
-
Vilket märke ska man köra med om man kör severne, asså på master, det borde väl finnas någon rekomenderad?
-
[ QUOTE ]
Ah…. kan jag tolka det som att jag inte får smisk när jag ev. riggar stort på liten mast då självaste konfgurun riggar sina segel med icke rekommenderade master……..
vore roligt att höra hur du/ni tycker segel beter sig med mindre mast….[/ QUOTE ]
Den Psyclone 5.9 som jag kör på 400+42 är mycket lik samma segel riggad på motsvarande 430 mast när det gäller seglets shape. Däremot blir ju hela seglet aningens mjukare, men för mig är kombinationen med 400 mycket bra. Addes råd om pumpning är nog inte bara mastberoende utan beror också på seglet i sig. Visserligen pumpar jag väl knappast som en muskelbyggare, men just den grejen är nog ett mindre problem med just min långförlängningskombination.
[ QUOTE ]
Jag tolkar detta som att det är fullt möjligt men inte optimalt att rigga seglen med mindre master än rekommenderat.
[/ QUOTE ]
I mitt fall, med 5.9:an, är det inte bara möjliget utan snarare optimalt, skulle jag säga.[ QUOTE ]
Tanke: (nu blir jag djup, försök hänga med )
Jag inbillar mig att det personens vikt spelar roll i detta samanhang, jag brukar jämföra mig med polarna som väger 15-20 kg mindre mig, vad jag erfar håller jag 4.2 i klart längre upp i vindstyrka en de gör, troligen för att jag har mer att sätta imot, det borde göra att när jag seglar på gränsen med 5.8 med rekommenderad mast borde det bli till det sämre då riggen kommer släppa ut ännu tidigare….eller?
Men om seglet (ex. 5.7) är sytt för en 400 mast har de väl förhoppningsvis tagit hänsyn till detta (eller?)[/ QUOTE ]
Jag hänger inte helt med i de logiska vindlingarna här, men problemet med att köra en kort mast är egentligen inte att den släpper ut tidigare. Visserligen gör den det, men ett bra segel håller formen ändå. Snarare blir det totalt sett en överlast när man kör i mer vind och “håller emot” mycket. Resultatet blir liksom att hela segler viker sig. Till att börja med ger detta endast lite kosmetiska blessyrer i form av diagonala veck, men förr eller senare så blir fenomenet så stort att formen i seglet påverkas och seglet blir väldigt tunghållet. Hur tidigt det blir problem beror inte bar på mastens styvhet, utan också på böjkurvan, dvs hur bra masten passar i seglet.[ QUOTE ]
Jag måste säga att det gör mig glad att se att det börjat komma segel linjer som utgår från samma mast, ett steg för att undvika material hysterin som jag tycker vår sport drabbats av. Tyvärr gäller det nog bara oss “medel” tunga grabbar då lättare killar måste ner i segelstorlek, dvs en mast till).
[/ QUOTE ]
Jag håller med. Visserligen blir storseglet med kortmasten lite kompromissartat för en tungviktare, men problemen om man kör typ en 4.0 eller 3.7 på en 4m mast är betydligt större.[ QUOTE ]
Ang: Små eller stora steg mellan seglen
(En teori till – nu sticker jag ut hakan)
Frågan är om inte vikten spelar viss roll här med….
Jag vill påstå att tyngre seglare är mindre känslig när det gäller att vara överriggad, gränsen för att vara överriggad är inte bara högre utan även området för att känna att man är över riggad är längre, vad jag menar är att en lättare seglare är känsligare för att vara överriggad, det i sin tur hänger nog ihop med att de vill ha tätare mellan seglen.[/ QUOTE ]
Detta har jag funderat en del på och jag är inte säker på att jag håller med. Rent empiriskt har du rätt, dvs kollar man hur olika tunga seglare i allmänhet riggar, så stämmer dina antaganden ofta. Dock finns många undantag och i detta fall tror jag inte de bekräftar regeln utan tvärtom. Anledningen till att det ser ut som det gör tror jag handlar mycket på vad man tränar på och hur man identifierar sig som seglare. En liten kille har lättare att lära sig plana tidigt osv och _blir_ till slut “den som planar tidigt” och “den som kör små segel” etc. Själv är jag just en sådan och kör i regel hyfsat små segel och byter rätt ofta. Dock, om det behövs (t ex för att jag inte hinner eller har lust att rigga om) så händer det inte sällan att jag seglar rätt stora segel och betydligt tyngre killar går in och byter till mindre tidigare. Jag har helt enkelt “tränat” på detta på senare år och kan nu ha kul och segla hyfsat effektivt i vågor även rejält överriggad. Kanske hänger det också ihop med att jag har bra brädor, många små seglare tenderar att segla med för stora brädor relativt vad större seglare gör och blir dermed överriggade snabbare.[ QUOTE ]
Jag tror det är denna skillnaden man kan ha i åtanke när man väljer segelstolekar, jag har seglat 4.2-5.0-5.9 i många år nu utan att känna att det skulle behöva något segel imellan MEN polaren på 65 kg gör det, något som han ideligen påpekar……
[/ QUOTE ]
Som sagt, jag tror mest det är en vanesak, beror på bräda och fena samt att det beror på vilken känsla man förväntar sig från prylarna.[ QUOTE ]
Hade jag vägt 70 hade jag gjort samma val som Kongo 4.0-4.5-5.3 men eftersom jag är tyngre och seglar i samma vindar
vill jag börja med något större segel, kurvan mellan segelstorlekarna blir då lite konstig, troligen för att segelstorlekarna hänger i hop med klasiska
4.2-4.7-5.3= (0,5-0,6) eller
4.0-4.5-5.0= (0,5-0,5)
Alternativet om man vill ha lite större glapp
4.2-5.0-5.7= (0,8-0,7) eller
4.2-4.7-5.7= (0,5-1,0), dock stor differens![/ QUOTE ]
Att låta vikten och stället man seglar på samt vilka brädor man har spela in i exakt vilka storlekar man väljer är nog bra. För övrigt har ju jag en massa segel och har i två år kört 3.5, 4.5, 5.0, 5.3, 5.9. Inte för att det kännst nödvändigt utan av vissa andra skäl. Dock har det lärt mig ett par saker. Dels så har jag ju ofta bytt mellan 5.3 och 4.5, och detta är ett helt OK spann. Å andra sidan: till Maui hade jag både 5.0 och 5.3, och det var inga problem att välja segel. På en snabb våg (typ Hookipa) var 5.0 i princip givet medan på andra ställen var det 5.3, trots i princip samma vindstyrka. Detta är väl knappast en faktor för Sverige, men möjligen värt att tänka på om man reser (anknyter till att man bör finlira in storleken så att den passar där man skall segla).Till 2005 har jag fått överge min fantastiska 5.3:a och “sprider ut mig” lite och kör 5.6 och 6.3 som största. Mer freestylepotential och samtidigt är 5.6:an en mer lämplig storlek som största vågsegel till de platser och brädor jag kör.
[ QUOTE ]
Så lotten faller nog på 4.2-5.0-5.7 med rätt att ångra mig
[/ QUOTE ]
Verkar smart, som sagt.[ QUOTE ]
Skulle verkligen vara roligt om någon en gång för alla kunde sätta spiken i den här frågan ang vindstyrka, vikt, storlek mellan segel “teoretiskt”….
[/ QUOTE ]
Det blir nog svårt…men å andra sidan, om detta avgjordes definitivt, vad skulle du då sitta och slösa bort tiden med på jobbet.
Logga in för att svara.