Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Segellinje
-
@Kapten K 408487 wrote:
Oj! jag skulle ha svårt att välja segel när man står på stranden!
@Ola H. 408489 wrote:
I själva verket är det mycket enklare att välja segel om man har fler storlekar. Man slipper ofta tveka mellan att ta ett som är på gränsen till för litet och ett som är på gränsen till för stort. Speciellt om det är byigt så är det enklare om man har fler segel att välja på.
Det kanske ger större möjlighet att välja rätt segel för varje surftillfälle, men för en hobbysurfare som jag så blir det banne mig inte lättare att välja segel bara för att man har många.
-
@NLC 408493 wrote:
Det kanske ger större möjlighet att välja rätt segel för varje surftillfälle, men för en hobbysurfare som jag så blir det banne mig inte lättare att välja segel bara för att man har många.
Det är i så fall för att du tänker att du alltid måste hitta just det seglet bland de du har som är “garanterat” allra mest rätt för dagen. Poängen med fler segel är att man inte måste vara så noga i valet. Man kan liksom först tänka sig att man bara har hälften av seglen, säg 4.0-5.0-6.0. Om något av dessa verkar OK tar man det. Om man tvekar (säg mellan 4.0 och 5.0) halar man fram de “gömda” seglen ut hatten och väljer det (4.5 i detta fallet). Givetvis behöver man inte lura sig själv på det här sättet, men det är så att säga enligt den principen man kan tänka.
Med andra ord: med fler segel behöver man vara mindre noggrann med valet för att få en minst lika bra “träff” som om man har färre segel.
-
@Ola H. 408531 wrote:
Det är i så fall för att du tänker att du alltid måste hitta just det seglet bland de du har som är “garanterat” allra mest rätt för dagen. Poängen med fler segel är att man inte måste vara så noga i valet. Man kan liksom först tänka sig att man bara har hälften av seglen, säg 4.0-5.0-6.0. Om något av dessa verkar OK tar man det. Om man tvekar (säg mellan 4.0 och 5.0) halar man fram de “gömda” seglen ut hatten och väljer det (4.5 i detta fallet). Givetvis behöver man inte lura sig själv på det här sättet, men det är så att säga enligt den principen man kan tänka.
Med andra ord: med fler segel behöver man vara mindre noggrann med valet för att få en minst lika bra “träff” som om man har färre segel.
Jaja, di rige, di kan :wink:.
-
Jag har bara använt 6.7 7.2 i sverige i år
Men jag har 5.0 5.8 6.7 7.2 7.8!
Rs racing har sån super power att jag finner 7.8 helt överflödig!
Har inte ens rullat ut den och då väger jag 90 pannor!Tror man ska ha tätt mellan storlekarna kring 6.0 7.0 om man är medel tung!
Hellre 6.2 6.7 7.2 än 5.8 6.7 7.8! Det är ofta finliret som ger den extra fördelen och då tycker jag en kvadrat mellan seglena ofta är för stor interval!
Logga in för att svara.