Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinje..

• Segellinje..

Publicerad av roding på 12 maj, 2009 vid 07:55

Tja,

Har ju bestämt mig för att denna underbara sport är något som jag vill och kommer att lägga väldigt mycket pengar på! 🙂
    Just nu så har jag ju bara en 148L Freeridebräda med ett 6.0 segel.

Då är ju min fråga följande.

Jag kommer att investera i ett 7.5 rigg väldigt snart och tanken är att jag under nästa år skall köpa en mindre bräda med passande segel till.

Hade tänkt att brädan skulle ligga mellan 100-110L FSW, men kommer jag att behöva mer än typ ett 5.3 och ett 4.7 segel till det? och vilka segel skall man satsa på osv.
    Kommer det att funka med dessa 4 segel och dom 2 brädorna eller skall jag tänka på något annat sätt.

Tänkte att det är lika bra att fråga nu så att man kan börja lägga undan för utrustningen i denna sporten är ju inte direkt gratis..

poppo svarade 15 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

Medlem
    12 maj, 2009 vid 08:06

Du verkar tänka bra, tycker jag. 7.5 – 6.0 – 5.3 och 4.7 låter vettigt.

Vad väger du och var någonstans seglar du mest? Vilken typ av segling vill du helst pyssla med?

• roding

Medlem
    12 maj, 2009 vid 08:22

Landar in runt 77-78kg just nu, seglar ju runtomkring Göteborg med omnejd. Sen så vet jag inte riktigt vad jag är ute efter senare. Tycker ju att det är häftigt med Freestyle men vill nog ännu hellre lära mig hoppa vid vågor.. Räcker det med en sådan bräda då eller skall man satsa på en mindre då?

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2009 vid 08:55

Kanske, kanske att du bör hålla din “lilla” bräda runt 100 liter eller rentav lite under. Det blir roligare i mer vind, samtidigt som den funkar fint med sexnoll.

Du verkar ha hög entusiasm, och en större planka att nöta grunder på, så därav mitt tips. Men det bästa är att segla med likasinnade och lära sig av de, så de e la bara att hänga i Fisken och Bearlanda å tjöta på, ah!

• m3lk3r

Medlem
    12 maj, 2009 vid 10:34

Jag tänker på precis samma sak, ska köpa mig ett större segel så fort jag hittar ett billigt och en FSW på ca 100 liter (?) nästa vår och vet inte vilka segel jag ska ha till den.

Det är så jobbigt att det kostar så otroligt mycket (speciellt när man enbart får studiebidrag) och är så lätt att det blir helt fel..
    Man får väll rabatt om man köper sig en hel segellinje också?

Förlåt för trådkapningen!

• hakuna

Medlem
    12 maj, 2009 vid 10:54

Komplettera med en pyttebräda wave (75 l) och 4.0 för de extraroliga dagarna i Varberg.
    Bräda kan man få för 2000:-

Niclas

• m3lk3r

Medlem
    12 maj, 2009 vid 10:55

Ouch, det kommer brännas pengar känner jag på mig..

• poppo

Medlem
    13 maj, 2009 vid 15:24

tycker du kan kliva ned på 4,5 från 5,3 så klarar du ett par sekundmeter till när det brallar i.

själv planerar jag att på sikt återigen dra ut avståndet mellan storlekarna för att ha färre grejer att släpa på, i kombination med lägre inköpskostnad. moderna segel har större vindregister…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinje..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.