Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segellinje
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Segellinje
dr-masse svarade 14 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
-
dude;608228 wrote:Men vad har North för mastkurva då, är det toppmjuka som NP???
Hot har i alla fall vad jag vet mitt emellan, som Simmer, Goya och vilka fler det nu är…
Hot är en av de mer toppmjuka. NP och gamla North likaså. De nyare north silver-RDM ska vara lite mer toppstyva.
Däremot ligger nog Simmer och säkert Goya ockkså lite i mitten.
-
Robin;608232 wrote:Hot är en av de mer toppmjuka. NP och gamla North likaså. De nyare north silver-RDM ska vara lite mer toppstyva.
Däremot ligger nog Simmer och säkert Goya ockkså lite i mitten.
Så du menar att Norths nya master (2010) inte är kompatibla med deras äldre segel (2009 och tidigare), eller kanske än konstigare skulle deras nya segel (2010) inte vara kompatibla med deras äldre master (2009 och tidigare)???
-
dude;608244 wrote:Så du menar att Norths nya master (2010) inte är kompatibla med deras äldre segel (2009 och tidigare), eller kanske än konstigare skulle deras nya segel (2010) inte vara kompatibla med deras äldre master (2009 och tidigare)???
Jag håller med om att det verkar konstigt, men det är något jag snappade upp på Hots forum (Tror att det var Jeff som skrev det). Jag gjorde en sökning på Hots sida nu men kunde inte hitta det. Det är säkert inte så att de är lika toppstyva som Maui och Gaastra, men kanske lite mer mittemellan. Det vore ju riktigt märkligt att gå från den ena extremen till den andra.
-
och hur är det med Naish. Har förut fått uppfattningen att Naish firestick o PowerX är samma mast osv men i Boards mastmätning härom året är Naish-masten en av de mest toppstyva. Har de gjort styvare master för att de ska palla Stealth-seglen som riggas på RDM i små storlekar?
-
Enl danskens sammanställning är ju inte Norths master direkt toppmjuka, rätt normal kurva skulle jag säja (12-14% “böjkarakteristik”, dvs skillnad mellan topp- och bottenflex). NP dock klart mer toppmjuka, 16-17%:
http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm -
När det pratades böjkurvor i tyska Surf fick jag samma intryck. Att North, som förr var mer toppmjuka, sedan flera år varit rättså normala i sina kurvor. Ska se om jag kan skrapa fram det däringa numret, det är inte så gammalt.
-
stinger;608277 wrote:och hur är det med Naish. Har förut fått uppfattningen att Naish firestick o PowerX är samma mast osv men i Boards mastmätning härom året är Naish-masten en av de mest toppstyva. Har de gjort styvare master för att de ska palla Stealth-seglen som riggas på RDM i små storlekar?
Gjorde en liten undersökning när jag köpte mina Naish 2007.or..
Som jag uppfattade det var powerex/simmer/Firestick samma mast till ca 2007 och sålades passar en powerex från 2007 klockrent i Naish från 2007. Efter 2007 (Eller om det var 2008/2009)? Så blev Naish lite mer topstyva (?) och Firesticken blev sålades lite mer toppstyv.
Men.. Vet även folk som kör sina gamla powreex master i nya naish segel och är nöjda… Så vem vet :):confused2:
Med reservation för fel år…
-
Borde vara straffbart att ändra mastkurva från en årsmodell till nästa. Naish är väl bara ett exempel. EU-standardiseringsmyndigheten var är ni?
-
Du har sett denna, ah? Tänkte den kunde vara intressant…
Logga in för att svara.