Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinjehjälp

• Segellinjehjälp

Publicerad av consigliere på 23 juni, 2008 vid 14:38

Hej!
    Nyss hemkommen från ett soligt frankrike med lite för lite vind vilket gav utrymme för att stå och harva teknik med mindre segel. Här hemma har jag en 7.4a och 6.6a som jag kör på 460mast och för teknikens skull och även inför kraftigare vindar behöver jag nog skaffa mig lite mindre segel också.

Jag kan tänka mig att innan vintern kommer så äger jag 2 segel till och en mast men vad ska jag då välja. Det verkar ju vara knöligt att få in två lämpliga segel som passar till samma mast inom området 5.0 – 5.9 (som jag gissar är lämpliga storlekar för mig?)

Jag kommer förmodligen köpa ett segel i taget… Vilken storlek borde jag köpa först?

(info om vad jag har finns i profilen)

rasmus_w svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • nachoman

Medlem
    23 juni, 2008 vid 15:27

Det beror ju också på vilken bräda du kör och vart du kör. Men jag antar att det är en freerideplanka du har, rätta mig om jag har fel. Om du har en 6,4a som minsta segel idag skulle jag satsa på ca 5,5a som nästa segel i linjen. Men det där är ju jäkligt subjektivt och alla har olika idéer och tips. Själv har jag tre segel, 6,5-5,7-4,7, och de gånger jag använt 4,7 kan lätt räknas på lillfingret. Allt som oftast blir det 6,5 för min del och blåser det ”mycket” 5,7. Men en tumregel är ju att titta på vad din bräda klarar för segelstorlekar, litet segel på stor bräda är inte så roligt.

• consigliere

Medlem
    23 juni, 2008 vid 16:23

Nja jag var kanske inte så tydlig även om det står i min profil. JP X-citeride 135L har jag. Har kört en säsong bara och får fortfarande dra rigg om jag ligger ute där jag inte bottnar.
    Kan tillägga att jag är ganska lätt kring 70kg.

• bicless

Medlem
    23 juni, 2008 vid 17:25

Tja, du borde kunna få in dessa segel på en mast utan problem.
    Exempelvis Sailloft Curve 5,0 och 5,6 skulle vara bra komplement till din linje. Dessa riggas på både 430cm eller 400cm, hade jag vart du hade jag valt 400cm mast. Just nu har vi kampanj med 1000:- ytterliggare rabatt per segel.
    Kolla in http://www.surfspot.se om du vill veta mer om dem

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    23 juni, 2008 vid 17:27

Sen kan ju 5,0 vara i minsta laget till en X-cite 135:a men du kanske köper mindre bräda så småningom och då är du förberedd 🙂
    Bra metod att klara hårdare vindar med stor bräda är att komplettera med en mindre fena, du är brädan klart lätatre kontrollera i hårdvind.

• rosen

Medlem
    23 juni, 2008 vid 20:33

jag skulle göra följande om jag var dig, se till att du börjar träna vattenstarterna. Du får sjukt mkt mer surf då du inte ödslar energi och tid på att dra rigg hela tiden. Leta upp lite tips och ut o träna.

Sen känns det som att det inte är överdrivet ofta du behöver ett 5.0 segel i sthlm så den andra strlk är mkt viktigare.

Jag hatar ”hundra-master-för-1-linje” så jag kör 460 mast och sedan vario-topp på mindre seglena. 7.2-6.5-6.0 (vario)-5.5(vario).
    Har inte hunnit testa Sailloft traction 6.5 el cross 6.0-5.5 men provriggat dem och det borde funka fint med vario-toppen.
    Ska tilläggas att jag väger lite mer än dig och trol kan köra ganska överriggad.

När det blåser för mkt för 6.6 måste du vattenstarta känns det som så första steget lära dig det, sen hitta ett 5.7-5.9 med variotopp.

• consigliere

Medlem
    24 juni, 2008 vid 10:16

Tack för alla fina tips. Ja, jag försökte lära mig vattenstarta när jag var nere i frankrike förra veckan men det blåste nog lite för lite. 🙁 Dessutom har jag fått för mig att det är enklare att träna vattenstart med ett mindre segel än 6.6. De gånger jag har försökt känns det mest som om jag håller på att drunkna i försöket att få vind under seglet.
    Som jag har tolkat det av era inlägg bör i alla fall mitt nästa segel ligga mellan 5.6 och 5.8

• rasmus_w

Medlem
    24 juni, 2008 vid 14:26

Brädan spelar också roll. En 135-liters freeride är tjockare och flyter högre i vattnet än en bräda på 100 liter, så du måste så att säga lyfta riggen högre och har själv längre väg upp på en stor bräda. Extremfallet är riktigt små brädor, som man kan pressa ner i vattnet när man startar och sen ”gunga framåt”, då kan man i stort sett ta sig upp på brädan och ändå ligga kvar i vattnet, då blir vattenstart busenkelt.

Fast tolka inte det här som att jag tycker du ska köpa en 65-liters vågis för att träna vattenstart. Så små brädor är visserligen grymt lätthanterade i vissa avseenden men på det stora hela är de ”experts only”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinjehjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.