Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › segelnummer
-
segelnummer
Publicerad av sumo på 11 april, 2009 vid 20:36(The national letters and sail number shall be black in colour and applied “back to back” on an opaque white background to the sail.)
Behöver goda råd om detta.
Ska man tillvärka ett klistermärke typ screentrycka.
Vilket material på tape mm.
Räcker det med S eller ska det vara SWE.
Hur har ni gjort.klang svarade 16 år sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
För samtliga klasser krävs vid internationellt tävlande ”SWE”. Siffrorna skall vara minst 23 cm höga med ett mellanrum på minst 4,5 cm. Siffrorna skall placeras i övre hälften av seglet, med styrbords siffror överst.
-
Kan du pilla fram någon regeltext där det explicit står att det måste stå ”SWE” om man tävlar internationellt i speed? Mig veterligen gäller detta ”bara” i klasser som omfattas av ISAF, typ Formula, RSX etc.
-
Nej det kan jag inte.Det är sådant här man vill ha svar på.Texten som ses här ovan är kopierad från ett annat inlägg hära på forumet.
-
iswc har egen nr serie så där använder man ej landtillhörighet!!!
-
-SUMO-;540085 wrote:Nej det kan jag inte.Det är sådant här man vill ha svar på.Texten som ses här ovan är kopierad från ett annat inlägg hära på forumet.
OK, ursäkta. Här är ISAF regler för windsurfing (siffror se sid 65):
http://www.sailing.org/tools/documents/20092012WindsurfingCompetitionRules-%5B6729%5D.pdf
och här är ISWCs speedregler (sidan 5):
http://www.speedworldcup.com/images/stories/documents/rules/ISWC%20Rulebook%202009.pdf -
Vad jag kunde se så skulle man enligt ISWC´s regler ha nationalitetsbeteckning.
-
Jag tolkar ISWC text att man KAN ha landsbokstav eller bokstäver, eller OM man har det så ska det vara i samma typsnitt och storlek som siffrorna. Inte att man måste ha bokstäver. Titta på bilder från ISA-tävlingarna så saknas ofta bokstäver och dom har samma regler i år som tidigare.
Men varför detta intresse för siffror, kan det vara dags för invasion av Öland snart? -
Till er alla som på segel siffror vill se
På tisdag vi möte i SVF beslutar om deSå nästa vecka får ni veta mera
Och därmed inte gissa och spekuleraKolla in på SVF hemsida
Ett par dagar efter tisdaSVF/styrelse
-
lbj;540125 wrote:Till er alla som på segel siffror vill se
På tisdag vi möte i SVF beslutar om deSå nästa vecka får ni veta mera
Och därmed inte gissa och spekuleraKolla in på SVF hemsida
Ett par dagar efter tisdaSVF/styrelse
Surfzones (TeamSwespeed) egna poet har skaldat igen…! Nice Lasse.! jag väntar med min beställning av siffror tills Edert beslut äro taget i styrelsen. 😉
-
I ISWC står det ”National letters and sail numbers shall be in capital letters and Arabic numerals,
clearly legible and of the same colour.”Shall i en regeltext är tvingande vad jag har lärt mig, men vi väntar med spänning på vad SVF säger.
I o m att tävlingen på Öland kommer att gästas av seglare från andra länder borde det ju vara enklare om folk har nationalitetsbokstäver enligt reglerna…
-
problemet med Speed-tävlingarna är att dom har en egen nummerserie… Så det är inte alls säkert att ens SWE -nummer är ledigt…
-
Om man har nationalitet framför siffrorna så är det ju det som skiljer seglarna åt…
Har varit flera med samma nummer på NM och VM m fl mästerskap. T ex 13 var det 5st som hade på MastersVM för några år sen i Tallinn.Fattar inte varför Speedcirkusen ska ha en egen nummerserie. Varför inte köra på samma nummer och nationalitetsregler som ISAF har?
-
Gör man dom 25 höga 5 cm textbredd och långt mellan siffrorna 8-10 cm, så blir dom godkända, och kanske med bakgrund också.
Men man får ju vara med på att lägga till nån siffra om nån annan har samma nummer.
Sätta dit S/sve blir ju bara krångligt för tidraporteringen, om han ens kan använda bokstäver när han tar tiden (ca var 10e sekund.)
Bankapseglarna tjuvstartar ju inte var 10e sekund liksom.
Men det spelar ju inte så stor roll på Ölland när tävlingen körs med gps. -
benke.;540205 wrote:…om han ens kan använda bokstäver .
Tror att det är som Benke skriver, det datorsystem som används vid t.ex. karpathos tävlingarna har ”nog” ingen möjlighet att använda nationalitetsbeteckningar. Inte förra året iallafall, och därför behöver de en egen unik nummerserie…
Logga in för att svara.