Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekomendation?

• Segelrekomendation?

Publicerad av swen på 16 februari, 2008 vid 14:34

Jag är trött på att köra med vågsegel som jag gjort i alla år då det mestadels blir plattvatten hemmavid i Göteborg nuförtiden. Vågseglen är alldeles för mycket av och på har kört North Instinct och Disco från 2003 fina segel men dock av-på läge. Är ute efter freeridesegel med eller utan camber (Max 2 camber) som går på mellan byarna och är tämligen mjuka i känslan men dock med buk i nederdelen. Går det att få några experttips så blir jag jättetacksam!
    Swen

rasmus_w svarade 16 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola_p

Medlem
    16 februari, 2008 vid 14:54

Vilka storlekar?

• perrapops

Medlem
    16 februari, 2008 vid 15:05

Ett x-over segel då? Surfspot har ju ganska schysssta sailloft cross segel, var inne på att köpe det själv, men föll istället på sailloft curve.

• swen

Medlem
    16 februari, 2008 vid 15:21

Storlek 5,0-ca:8,0. Småstorlekarna kan vara vågsegel.
    Swen

• safesurfer

Medlem
    16 februari, 2008 vid 15:21

Jag hade satsat på Ezzy infinity

• spray

Medlem
    16 februari, 2008 vid 16:18

NP V8? Två cams, freerace/freeride

• andersbq

Medlem
    16 februari, 2008 vid 16:43

Jag har en optimal linje, vågsegel upp till 5.0, freestylesegel upp till 7.0 och 4-cambersegel upp till 8.8.
    De som är mest lättplanande och går igång lättast är freestyleseglen.
    Om du inte är ute efter extrem fart, behöver du inte cambers.
    I mitt fall överlappar freestyleseglen camberseglen, men det är ju helt olika sort segling som dessa erbjuder. Och freestyleseglen är helt i X-ply, så man kan drutta runt och ramla i nästan hur som helst. Jag tycker 2-camber seglen är onödiga.

• spray

Medlem
    16 februari, 2008 vid 17:07

@andersbq 445101 wrote:

Jag har en optimal linje, vågsegel upp till 5.0, freestylesegel upp till 7.0 och 4-cambersegel upp till 8.8.
    De som är mest lättplanande och går igång lättast är freestyleseglen.
    I mitt fall överlappar freestyleseglen camberseglen, men det är ju helt olika sort segling som dessa erbjuder. Och freestyleseglen är helt i X-ply, så man kan drutta runt och ramla i nästan hur som helst. Jag tycker 2-camber seglen är onödiga.

Varför behövs cambers för extrem fart? Är det omöjligt att surfa fort utan cambers?

• kinetic

Medlem
    16 februari, 2008 vid 17:13

Spray: Klart man kan segla fort utan cambers, finns ju folk som kört kring 40 knop med RAF-segel…Fast camber-segel är det som gäller om man ska ha ut de sista knopen…Det en camber gör (egentligen heter det “camber inducer”) är att man “tvingar” in profil i seglet o kan på så vis kontrollera tryckpunkstvandring mm på ett bättre sätt….

RAF=Rotating Assymetyric Foil (om ja inte missminner mig helt), dvs ett vanligt camberlöst segel

• spray

Medlem
    16 februari, 2008 vid 17:21

Vadå trycks seglet ihop av fartvinden annars om det inte tvingas ut med cambers?

• tim-eriksson

Medlem
    16 februari, 2008 vid 17:29
    Spray;445117 wrote:
    Vadå trycks seglet ihop av fartvinden annars om det inte tvingas ut med cambers?

Tänk själv. Med cambers så blir seglet mer profilstabilt. T.ex ett vågsegel är ju platt som en plattfisk när det inte är något tryck i det, men blir mer och mer buk när vinden tuttar in.

Helt enkelt lättare att sy ett bra segel där man kan bestäma lite mer hur profilen ska se ut antar jag. Har ju börjat komma snabba segel utan cambers med dock.

Kan inget om sådant, men borde väll vara så..?

• kinetic

Medlem
    16 februari, 2008 vid 17:48

Man kan generalisera lite:
    Djup buk = bra bottendrag
    Grundare buk = bättre toppfart

Det är ju inte “camber inducern” som gör ett cambersegel snabbare utan det är hela konceptet så att säga. Finns ju exempel på “cambersegel” där cambersen låg utanför mastfickan (Gaastra hade såna segel på 90-talet), i de fallen gjorde cambern ingen större nytta direkt…

En annan fördel med cambersegel är den breda maststrumpan, denna ger jämnare “strömning” = mer drag

• svenne

Medlem
    16 februari, 2008 vid 18:49

Det här blir nästan tjatigt, men jag är skitnöjd med mina Sailloft.
    Om jag vore dig så skulle jag seriöst överväga en linje Slam/SLE. SLE är samma segel som Slam (Slam Light Edition, typ) men finns i större storlek och gjorda i tunnare material. Jag körde en hel del på SLE i somras och det rockar fett.
    Polaren har Sailloft 2-Cam och han är också så där löjligt nöjd. Det mosar igång tidigt och sen går det utav bara h*****e. 🙂
    Kanske en Cross-linje skulle passa bättre om du bara är ute efter att plöja fram och tillbaka?

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2008 vid 03:01

@andersbq 445101 wrote:

Jag har min petiga dag idag. Cambers behövs även när man vill ta de sista graderna i höjdtagning, för dem av er som fortfarande kryssar nån gång ibland.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekomendation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.