Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekommendation

• Segelrekommendation

Publicerad av rydstrom på 16 maj, 2007 vid 14:01

Tja!
    Jag undrar lite över brädtillverkarnas rekommendation kring segelstorlekar.
    har en 125 l tabou och den har 5.5-8.0 eller nåt i den stilen (orka kolla upp exakt).
    jag undrar hur det påverkar brädan om man använder segel som är mindre än rekommendationen säg tex 4.5… jag vet att vid de vindar som krävs för 4.5 att brädan blir lite stor och svår att hålla nere i vattnet så att säga. men annars? Hur funkar det? Antar att det inte lyser en stor lampa med syntax error 🙂 direkt…

men älskar min bräda så förbannat att jag inte vill sälja (läs: har inte råd) och köpa mindre (är relativ nybörjare så det är skönt med lite större).

//Petter

rydstrom svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rookie

Medlem
    16 maj, 2007 vid 18:45

Detta är säkert en fråga som finns besvarad sedan tidigare, men jag ger ett försök.

Det är två saker som inverkar, fenstorlek och bomlängd.

Rekommenderad segelstorlek är baserad på original fena. Större/mindre fena möjliggör större/mindre segel.
    För kort bomlängd gör att du hamnar fel till fotstropparna.

• spray

Medlem
    16 maj, 2007 vid 22:05

Vadå, så med andra ord finns det ingen som helst begränsning i brädan, endast i de olika fenorna man monterar?

• oscar

Medlem
    17 maj, 2007 vid 08:05

Det som påverkar vilka segelstorlekar en bräda kan bära är till största delen bredd och volym. Ytterligare faktorer som kan påverka är bredden 30 cm från aktern mm. Fenstorleken är mer en anpassning till segelstorleken för att få ut max prestanda. Egentligen ska man ha en fena per segel för att det ska vara optimalt.

Volymen har störst påverkan när man står stilla eller guppar framåt. Ett stort segel väger mer och därför behövs mer volym för att du inte ska sjunka. När du sedan börjar få upp lite fart och närmar dig planing är det bredden som trycker emot seglets nedåtgående kraft så att du inte försvinner ner i djupet. Fenan tar emot sidkrafterna så att du får fart framåt och inte åt sidan. Vad jag förstått så är kraften på fenan relaterad till hastigheten och kraften från seglet. Stort segel = stor fena men högre hastighet innebär att du kan ha mindre fena.

Bomlängd har inget med ekvationen.

• robin

Medlem
    17 maj, 2007 vid 08:28

Det funkar att köra små segel till stor bräda, framför allt om man kör plattvatten. Det kommer garanterat att vara enklare att köra bra segelstorlek och för stor bräda än att köra för stort segel OCH för stor bräda. Det är bara att prova. Men köp en mindre fena också, det gör grym skillnad i brädkontroll. För stor fena gör att brädan vill gå upp på kant och blir svår att hålla ned. Du måste inte köpa en dyr fena, det viktigaste är att den är tillräckligt liten. Däremot slipper du många spinouter om du köper en bra fena.

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2007 vid 20:48

@Robin 383846 wrote:

Det funkar att köra små segel till stor bräda, framför allt om man kör plattvatten. Det kommer garanterat att vara enklare att köra bra segelstorlek och för stor bräda än att köra för stort segel OCH för stor bräda. Det är bara att prova. Men köp en mindre fena också, det gör grym skillnad i brädkontroll. För stor fena gör att brädan vill gå upp på kant och blir svår att hålla ned. Du måste inte köpa en dyr fena, det viktigaste är att den är tillräckligt liten. Däremot slipper du många spinouter om du köper en bra fena.

Håller inte med, annat än på väldigt platt vatten. Stor bräda behöver ofta stort segel för att vara kontrollerbar, även i grymt mycket vind. Det minsta formulaseglarna kör med är ju t.ex. 9.0, och då blåser det uppåt 15 m/s vad jag har hört.

• robin

Medlem
    18 maj, 2007 vid 09:06

@Rasmus_W 383954 wrote:

Håller inte med, annat än på väldigt platt vatten. Stor bräda behöver ofta stort segel för att vara kontrollerbar, även i grymt mycket vind. Det minsta formulaseglarna kör med är ju t.ex. 9.0, och då blåser det uppåt 15 m/s vad jag har hört.

Jo, jo, men nu pratar vi 125 liter och små fenor. Jag kör själv en 125 liters Lorch som stor bräda (64 bred) och på den håller jag med lätthet ner en överriggad 5.4 på även på ett grovchoppigt Haga Park. Med lite plattare vatten skulle jag inte tveka att slänga på en 4.7:a. Så klart att det blir roligare med en liten bräda, men det skulle funka.

• rydstrom

Medlem
    18 maj, 2007 vid 09:17

Tackar för alla svar…
    ska skaffa en mindre fena så jag kan köra lite mindre segel, men framför allt ska jag försöka spara pengar till en mindre bättre begagnad bräda

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekommendation

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.