Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › segel,rep, delar mm? hjäälp mig
-
segel,rep, delar mm? hjäälp mig
Publicerad av mickemoose på 29 april, 2004 vid 18:15Hej, jag undrar lite saker,,har precis köpt windsurfing grejer. undrar hur man kopplar alla rep,förlänger/kortsr bomen. vad är hålen till för där uppe?? mm….så skicka ett mail till mig,,så skickar jag en bild på de jag undrar! vore skiiit sjysst om du jälpte till!
/micke
anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Välkommen i sporten!
Skriv en lista på alla frågor här + lägg upp lite bilder så kommer du att få hjälp. Jag gör ett försök, många här kan ännu mer!
Surfa På!
-
Hej Micke!
Har du köpt en ny eller begagnad bräda?
Är det gamla grejer eller snabbkoppling på bomen?
Du hade inte lämnt ut din e-postadress så jag försöker ge dig några allmänna svar här. Det bästa vore givetvis om du bifogar bilder hit.
Jag skall ändå fösöka mig på några allmänna tips.
GAMMAL RIGG UTAN SNABBKOPPLING
Finns det någon Clemcleat någonstans i närheten av främre änden på bomen?
Om det gör det skall du fästa en kort lämplig tamp i ett av de främre små hålen på bomen. Anledning till att du skall fästa tampen i det främre hålet är att få så stor hävstångseffekt/spänning som möjligt. Tampen fäster du genom att sätta en stopp knut på ovansidan av bomen. Du fäster upphalningslinan på samma vis i det större hålen som finns i mitten. Innan du spänner fast bommen skall du spänna förliket/nedhalet. Hur denna skall träs får du räkna ut själv. Principen är att tampen inte skall gå i kors och nypa. Ju större utväxling du har desto lättare går det. Förliken/nedhalet skall i regel spännas hårdare än man tror. Titta gärna på en tidigare Hjälp-länken i ämnet.
Har du en variabel mastfotsförlängare reglerar du längden med låsringen och kragen som är påträdd.
Så här gör du när du skall spänna fast en bom med ovannämda konstruktion:
Tag reda på var bommen kommer att hamna på masten för att ha den i axelhöjd.
Lägg bomen gränsle seglet med bakre bommänden upp mot masttoppen. se till att bommen ligger åt rätt håll dvs. upphalningslinan nedåt. Dra fästtampen 1,5 varv runt masten, se till att upphalningslinan inte kommer i kläm. dra tampen genom det hålet som är närmast clemcleaten alternativt på utsidan av beslaget för att få en större hävstångseffekt. Dra åt tampen nu och spänn ned bomen försiktigt. Har du spännt tampen för hårt kan du spräcka masten. För löst så glappar det i höjdled.
Om du inte har någon clemcleat i bombeslaget har du förmodligen en liten avfasad kant på yttersidan av bomen.
Det hade bla annat Klepper och var en mycket smart lösning.
Den bygger på att du gör en lämplig slinga och trär den ett halvt varv runt msasten på lämplig höjd. Därefter lägger du bommen längs masten vrider ytteröglorna ett halvt varv, trär igenom upphalningslinan varefter du lägger om ögglorna runt de båda avfasade kanterna på bommen. Fäll ned och kolla spänningen.Har du en modern bom med snabbkoppling brukar det bygga på att en tunn tamp är fäst i ena sidan långt in på spännhandtaget. Den andra änden är dragen genom en clemcleat på den andra sidan av handtaget. Du behöver aldig dra ur tampen genom cleamcleaten. du gör bara slingan tillräckligt stor för att du skall kuna trä runt masten ett halvt varv och runt den fasade kanten som sitter på kragen som kommer att vila på masten. tag reda på den rätta bomhöjden, spänn tampen ganska hårrt och spänn fast med handtaget. Färdigt! Obs! Med en bom som har snabbfäste passar du in bomen i rätt vinkel direkt till skillnad mot gammeldags riggar.
Har du en variobom som behöver anpassa längden tittar du på konstruktionen. Det vanligaste tror jag är ett plastbeslag närmast den variabla bakre bomdelen på vardera sidan. Oftast är det nog en glämma som man skall trycka upp för att ända läge. Den klämman har en pigg som skall passas in i hålen på bommen.
Nu återstår endast uthalet. Titta på bommen och kolla om det finns en eller två cemcleat. Moderna bommar har endast en. En ände på tampen brukar vara fäst i bombeslaget. Ibland är den fäst bara genom en stoppknut och ett hål i bombeslaget. Hur den skall träs får du tänka ut själv. Principen är självklart att tampen inte skall gå i kors och ha en bra utväxling.
Hoppas att Detta ger dig någon klarhet i hur du skall göra .
Per-Arne -
Per Arne skrev ju en himla massa svar, men enklast är att du tar dig till nån klubb eller nåt ställe där folk surfar. Se bara till att det inte blåser mer än 4m/sek så kan du prata länge med dom som sitter o väntar på vind. Då har dom all tid i världen att hjälpa dig. Men om det blåser så kan du glömma alla goda råd…
Logga in för att svara.