Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Segelsize?
-
Men det är en väsentlig skillnad Rasmus att komma upp i planing eller att få till toppnoteringar på GPS:en.
Att jämföra en tidig planingströskel med fullspätta i 30plus blir inte alls korrekt.
Jag tror att de flesta speed/fortåka fantasterna skiter fullkomligt i hur tidigt man börjar plana……..det är liksom inte det som är prylen.
För ett slalomåka är det naturligtvis annorlunda, att snabbt komma igång igen efter ett fall eller gippen/start är A och O i dessa sammanhang. -
Okej, då tar jag det en gång till.
Den gemensamma nämnaren är effektivitet. Att omvandla varje gram av dragkraft i seglet till maximalt antal knop är nyckeln till bägge, maxfart som tidig planing. Därför är skillnaden i teknik inte så stor. Skillnaden handlar mer om hur mycket kraft man har att göra fart av, men likheterna är absolut stora nog för att den som ör bra på det ena ofta ska vara bra på det andra med.
Dunken, Maynard och Dave White kan alla utan större problem förvandla sig till lättvindsräkor om det behövs, och dessutom seglar alla tre rätt fort ibland.
-
Eftersom du är den enda jag känner som är professor i windsurfing. (påläst till tusen)
Var skall jag ha mastfoten för att få en lugnare gång.
Brädan är 243. -
Men kenta, har du rdan glömt var jag satte den
Johan
-
Rasmus, tror du alvarligt att Dave White kan förvandla sig till lättvindsräka????
-
Jag vet inte säkert, men både Maynard och Dunken har dominerat lättvindsrace och de är inga lättviktare, men de har effektiv seglingsstil.
Kenta: Ingen aning. Mastfotsplaceringen är det jag inte har experimenterat vilt med i år, annars har jag nog testat varenda bomhöjd och placering av hängselelinor man kan tänka sig i år.
Fast bomhöjd och mastfotsplacering hänger ju ihop. Lägg seglet bakåt så ska bommen sitta precis bakom aktern. Får du in ett finger mellan är bommen låg, får du in hela handen är den hög. Nånstans däremellan passar för nästan alla, lång och tung ska mäta med handen, liten och lätt med ett finger.
Det funkar säkert på din JP superX (hih, jag kollade deras sajt) med. Fast det är inte äkert att det är lugn gång du vill ha, det snabbaste är ju enligt många att ha trimmet precis på gränsen till att tappa kontrollen, fast på rätt sida om gränsen, liksom.
Att jag planar senare på våren (inte bara det, jag kryssar sämre och är sämre på att segla överriggad, gippa och hela rasket) beror nog på att jag hinner glömma en massa teknik under vintern och att jag inte är lika vältränad. Att plana tidigt är ansträngande, vare sig man pumpar eller inte.
-
“Jag vet inte säkert, men både Maynard och Dunken har dominerat lättvindsrace och de är inga lättviktare, men de har effektiv seglingsstil.”
Fel, Finian Maynard och Björn Dunkerbeck är två av världens absolut snabbaste seglare (ungefär så snabb så att man tar världsrekord…), inget snack. Däremot så kan Finian knappast kallas lättvindskille.Jag var med på Formula VM i Thailand är 2000. I en av de allra sista delseglingarna hade jag oturen att knäcka mastförlängaren en bit från kryssmärket. Följdaktligen blir jag sittandes och väntar på en båt som så småningom kommer och plockar upp mig. Eftersom jag är sittande får jag tillfälle att titta på när en stor del av seglarna far förbi och rundar. Det är bra tryck, mycket bra tryck efter svenska Formula förhållanden, dock lättare än tidigare dagar. När alla har seglat förbi kommer Finian guppande, med klara planingsproblem, sist…
Snabb är han, men säg inte att han dominerar lättvindsrace…
För övrigt kan jag inte se mig mätt på filmerna från säntmäridölamär! Där går det undan!Ha det!
Jona
Log in to reply.