Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelskötsel

• Segelskötsel

Publicerad av anonym-anvandare på 30 juni, 2003 vid 20:42

Hej på er!

Jag undrar hur ni brukar göra med era segel efter surfet. Själv gör jag inte ett skit, rullar ihop det och stoppar in det i påsen och ställer in det i förådet för att torka. Är dett ok?

ola_p svarade 21 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • garage

Medlem
    30 juni, 2003 vid 20:55

Hej!

Seglar du i saltvatten är det nog bra att skölja av dem med lite sötvatten. Vad jag förstår så bildas det massa saltkristaller i tyget som sliter på sömmar o d när det torkat annars. Sol och salt är väl det värsta mot segel tror jag. Jag brukar iaf skölja mina om det finns möjlighet.

Mvh Andreas

• malun

Medlem
    30 juni, 2003 vid 23:18

Oj, det var väldigt duktigt! Men de allra flesta är nog lika slarviga som jag är och låter seglen torka i påsen tills nästa gång det blir dags att segla.
    Förhoppningsvis så hinner seglen aldrig torka smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 06:41

Allvarligt talat!!!

Vem?Orkar ställa sig och skölja av sina segel efter fyra timmars surf när man kommer hem halv elva på kvällen?
    På segeltillverkarnas siter står det ju att man ska skölja av seglen endast vid vinterförvaring etc. Tycker det är tillräckligt jobbig att kånka skiten från bilen upp till lägenheten! Gäsp laugh.gif

• kallekobra

Medlem
    1 juli, 2003 vid 07:06

Har man precis köpt ett nytt segel så blir det väl så att man är överpedant och sköljer av grejerna efter varje gång.

En rekommendation är dock att man inte drar upp segelpåsen hela vägen. Försluter du påsen så stannar fukten inne i seglet och det bildas mögel.

• zehlertz

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:01

Nja, de nya seglen vill allt till att d ska mögla… däremot min gamla som ligger nånstans högst upp på loftet, dom möglade fort…

Dagens segel har jag aldrig lyckats få till att mögla…men visst du har rätt, de torkar ju mkt snabbare.

• malun

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:19

Annars kan man ju låta riggen ligga en stund och torka innan man riggar ner…

• lars_k

Medlem
    1 juli, 2003 vid 09:17

Jag brukar öppna segelpåsen och dra ut seglet halvvägs. Sedan ställa det upprätt mot en vägg med lattorna neråt. Då rinner vattnet ut och seglet torkar hyffsat fort. Där går min pedant-gräns 😛

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 17:42

Skönt att höra att det inte bara jag som är en slarver och en spelare

• tubbs

Medlem
    1 juli, 2003 vid 17:48

Seglen möglar nog inte i första taget, men däremot har min polares segelpåse börjat mögla.
    Seglet är knappt ett år gammalt, luktar skunk.

• muts

Medlem
    1 juli, 2003 vid 20:59

Jag undra också en grej och det är om man behöver rigga ner ny grejor när man surfat klart om man typ ska ha dem senare samma dag eller dagen efter? Kommer ihåg att brochan lät bli det engång i början av 90-talet och då gick masten av när sehlet torkade och drog ihop sig.

Men det känns ju inte som om de ny seglen skulle dra ihop sig något? Har funderat på hur de gjör i utlandet där de hyr ut de kan ju fan inte stå och rigga 30 seggel varje morgon.

Någon som har någon erfarenhet?

• styret

Medlem
    2 juli, 2003 vid 04:59

uthyrningar i svrige låter iallafall sina segel stå riggade hela sässongerna.
    Det är kanske bättre om man låter grejerna ligga i skuggan så torkningen inte går så nsabbt. men tror inte det ska vara några problem alls.

Har ingen erfarenhet själv eftersom vi oftast sehlar på brisen här nere och den kommer först vid lunch eller lite efter så när man är klar är klockan kring 5 och då är det ändå dags att rigga ner.

• callekuling

Medlem
    2 juli, 2003 vid 06:48

Hej!

Själv har jag slutat att använda bagarna till seglen både vid transport och förvaring. Skillnaden jag märkt är att jag iallafall slipper illaluktande bagar och segel.

Nu tycker jag att vi ber en en kort bön till högre makter ang. lite vind framöver…….

Ses på vattnet!

/CalleP!

• ola_p

Medlem
    2 juli, 2003 vid 14:32

Samma dag så är det lungt att lämna det riggat, till dagen efter kanske man helst ska släppa på nedhalet å uthalet nån cm. Så gör de ofta på uthyrningar har jag förstått, iaf där de är rädda om grejorna. att masten ska gå av behöver du nog inte oroa dig över. Hänt en del sen dess…
    Se böjtestet nedan….
    109213-3MAS_QualityControl.jpg tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelskötsel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.