Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

  • mattap

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 08:41

    Själv kör jag:
    8.0 (Med detta kan jag vara ute och plana ensam i sommar brisen medans många plogar runt med sina små segel)
    6.8
    5.9 (fattar inte varför de flesta säger att detta är ett mellan segel, jag har saknta det som tusan och köpte ett förra helgen)
    5.0
    (Inte haft något behov av mindre än, men det kanske kommer när man blir bättre)

    Till dessa har jag en Starboard carve 123L

  • boman

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 09:04

    Intressant Masse!
    Jag funderar på att byta ut mitt 4,7 & 4,0 till ett nytt 4,5
    Då blir det 6,2 5,3 och 4,5…
    Har lite svårt att ge upp 4,7:an det är en bra storlek, med brett register, men allt för ofta så har jag svårt att välja mellan 4,0 eller 4,7 (har bara en mast) så en 4,5 med bra trim kanske kan var något för bra dagar på väddö.

  • dr-masse

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 09:16

    Ja, det kan vara värt att testa. Nu finns ju “risken” att det laddar på för fyrnoll å då står du där… 😉

    Men 5.3 – 4.5 borde vara lugnt. Är ju faktiskt bara ett tio ynka fyrkantscentimetrar större steg än vad du har mellan 4.0 och 4.7 (och närapå exakt samma i procent, dessutom, om vi nu skall vara manoteoretiska här; 4.0 – 4.7 = 17,5%, 4.5 – 5.3 = 17,8%, jösses vad patetiskt att räkna så här men va fan). Frågan är väl mest om du kan leva utan fyrnollan, ah! Körde själv 5.4 – 4.5 i två-tre säsonger och saknade sällan ett segel däremellan. Visst, de där dagarna fanns när jag önskade att jag haft en femnolla, men man kan ju inte få allt…På lite mer än två år hade jag dessutom, i Stockholm med omnejd, inte en dag då jag verkligen hade behövt mindre segel än 4.5.

    Herrejävlar, vad jag längtar till mer Väddö-segling, nordan börjar bli kall nu… Helt otroligt att jag tillbringat så mycket tid i norra Roslagen och totalt missat dessa spots! Bättre sent än aldrig, tröstar jag mig ineffektivt med.

    Surfa På!

  • Johan!!

    Gäst
    15 oktober, 2003 vid 09:52

    En fråga bara:
    Hur väljer du segel mellan 3.8 och 4.0an.
    Lottar du då eller?

    //Johan

  • boman

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 10:29

    Jag får ta vintern på mig att fundera.
    måndagen denna vecka bjöd ju på 4,0 segling, tur att man jobbade:-(

    En två svängar till på nordligt bör funka, lördagen ser lite lovande ut.

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 11:07

    Möjligen är det så att min bild av det hela präglas en dela av där jag mest seglar, i Åsa. Det är inget ställe där man gärna går i och ur vattnet så ofta, så många tenderar attt bli kvar på den storlek de först riggade tills det blir dags att gå upp. Dessutom kör man ofta på “det yttre revet” och då är det lite kryssande för att komma dit vilket gör det ändå jobbigare att byta segel. Dessutom är det ofta så att hela sessionen slutar med att vinden avtar något. Vet inte varför. Eller så kommer ett vrid som ger sjukt bra förhållanden ett tag, men då också i praktiken förenat med mindre vind. Eller så ökar det och vågorna börjar bygga ordentligt men mörkret börjar så sakta krypa på. Vissa kanske känner igen sig.

    Min poäng är att med 1 kvadrat (säg) mellan storlekarna finns det en stor chans att men redan när man går i tvingas välja storlek så att man antingen ligger i överkant eller ligger i underkant av seglets register. Blåser det då på bara lite till respektive minskar aningens så är risken stor att man hamnar utan seglets register.

    Med 0.5 kvadrat (säg) mellan är chansen klart större attt man kan gå ut perfekt riggad och med seglet trimmat mitt i sitt trimregister. I det läget är det stor chans att man även efter en rätt stor vindändring, möjligen efter lite omtrimning, ändå ligger rimligt rätt.

    Omvänt, är det exakt jämn vind en hel dag så kan man, som du beskriver, med lite trimm och trix se till att man trots 1 kvadrat mellan ändå kan segla relativt komfortabelt.

    En sak till: Med fler (våg)brädor kan man klara sig med färre segel. Blir man t.ex lite lätt underriggad med 4.5:an och lilla brädan kan man istället köra stora brädan. Ett recept som används av många. En kompis på Maui minimerade sin utrustring och körde enbart en bräda och en rigg (4.7). Det han önskade sig mest var en till, lite större, bräda för lättvindsdagarna. Då snackar vi i och för sig vågor med bra drag i, vilket påverkar ekvationen en hel del.

    Äru me’?

  • dr-masse

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 11:38

    Ja e me!

    Just det där med att byta bräda är intressant oxå. Bytte lite mellan en större och mindre vågis ett år på Guincho med samma segelstorlek (5.5). Rätt skönt att bara byta bräda, faktiskt. Funkade fint.

    På det stora hela verkar allt det här falla tillbaka på samma tänk, ungefär. Att det för vågsegling är lite petigare med rätt segelstorlek och att man vid ett ställe som Åsa (påminner lite om hur det är på ett ställe i Roslagen där man oxå får ta sig ut en bit) ogärna går ut med fel “size” i nävarna. Då är det bra att ha en lite mer komplett/tätare segelgarderob att välja från.

    Samtidigt så tycks vi vara överens om att moderna segel har ett bra register och att man i många fall klarar sig rätt bra med hyggligt stora gap mellan sina segel, ah?!?

    Ja, nåt slags försök till konsensus var det här.

    Surfa På!

    (det där när du blev påseglad på Åsa var ju hårresande, vad hände efteråt?)

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 12:09

    Det har inte hänt så mycket än, men det blir antagligen något slags försäkringsärende. Han som seglade på mig var nog lika chockad och ångerfull som jag var arg och irriterad.

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 12:12

    Nej jag väljer efter färgen. Jag vill helst ha en fin matchning till naturen omkring och rådande ljusförhållanden.

    Nej, sanningen är den att 3.8:an skall säljas. Jag köpte den och kom sedan på att jag skulle ha lite andra modeller/storlekar, men har inte fått det sålt.

    Så är du intresserad av en 2003 Hot Smack 3.8 (kört en gång) så är det bara att höra av sig. Priset blir superbra, det är synd att ett så fint segel bara ligger.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 12:37

    För att svara på trådens början samt säga
    att det känns kul att det finns fler som delar min åsikt i mycket( Långskrivarna ovan),
    tankar som rullat i skallen de senaste åren

    Som nån sa ovan bör man börja med att jämför äpplen o päron
    det är stor skillnad på segeltyp och seglens olika egenskaper, det är en bra början.

    Om du hoppar över 5.7 seglet i dag så sälj det och investera i nått annat.

    När det kommer frågor som denna tråd började med bör man nog fundera ett tag.
    Det finns en massa parametrar som väger in här.
    Man bör ta sig en rejäl funderade på vad man vill lägga sina surt förvärvade stålar.

    Det finns nog två möjligheter när det gäller att förvalta sin arsenal av prylar.
    (gäller ej de som är ekonomiskt oberoende eller de som är sponsrade )

    – Antingen har man mycket prylar, olika märken, ålder, många segel osv.
    – Eller så väljer man att ha färre saker men i gengäld försöker hålla en hög nivå på prylarna.

    För var det en stor kompromiss, men i takt med att prylarna blir bättre
    anser jag inte längre att det är så.

    Jag har kommit fram till följande:

    “Det är bättre att satsa på få bra grejer än många gamla”

    Tankar:
    – Nyare segel är det stor skillnad på när man trimmar( klarar större variationer i vind)
    – Enklare val vid stranden, (slippa ångest & att vela mellan besluten)
    – Enklare att packa med sig (Vem vill packa halva dagen, ärligt talat)
    – Satsa på saker som hör ihop (slippa blanda massa prylar med olika egenskaper)
    – Allt i samma sort (slippa gå från en ny rigg till en äldre osv)
    – Segla framför att rigga om (inte behöva vela in och rigga på värdefull surftid)

    Jag har hitintills aldrig behövt rigga om med mindre en 20% skillnad på segel i Sverige.

    Man skal inte behöva ha mer än 4 segel i mellan 7 – 20 m/s, bara du anpassar seglens stolek efter din vikt.
    kör man från 10m/s & upp räcker det utmärkt med 3 segel
    (förut satt att man har anpassade grejer, rätt typ av segel och att man verkligen kan rigga).

    Många master kom upp…..
    Nja..Nån i reserv möjligen, men inte för att det skall ligga riggat, det är inte värt alla tusenlappar, det tar ju max en minut att rigga mast & segel, och så vad det ju det här med stölder….. frown.gif

    Ett tips när ni köper eller vill jämföra era segel, räkna ut skillnaden i procent , du bör ha samma steg i procent, inte per kvadrat meter.

    wink.gif
    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 12:39

    Fan, jag var inte inloggad
    Man får stå för sina åsikter…..

    //Glenn

  • dr-masse

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 12:46

    svarar på den inloggade versionen…

    Jo, lite färre bra och moderna grejer är det val jag oxå gjort. Mycket nöjd med det. De perioder jag haft sjyssta grejor kombinerade med lite risigare så brukar det sluta med att jag ändå åker så mycket det går på det som jag gillar bäst… ofta de nyare grejorna (typexemplet är väl det år då jag hade en ny 6.2a som jag gillade skarpt och sedan vågsegel i 5.5, 4.7 och 4.2 som var två-tre år äldre, jösses vad mycket 6.2 det blev den säsongen… 🙂

    Så, till förmån för ekonomi och tid (tiden på vattnet har minskat på sistone) så satsar jag på så få, men bra, segel som möjligt med tillhörande master och bommar i skapligt skick. Hellre tre bra segel som faktiskt används än sex segel där två-tre stycken knappt får komma ut.

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 13:05

    Jag håller med i vissa delar. Det är MYCKET fördelaktigt att köra segel ur samma linje, eller i alla fall relativt lika linjer för att man då lär sig trimma det man har bättre.

    När det gäller master är det förståss lyx att ha flere master i samma längd. Däremot tycker jag det är ett mycket vist val om man satsar sina pengar på ett i alla fall ha master i rätt längd, dvs inte försöka sig på att köra 4,7:an på 430 masten eller dylikt. Jag tycker det rådet går i din anda att ha få saker på hög nivå (trots att det blir många master). Moderna segel funkar inte som moderna segla skall om de riggas på för långa master.

    En annan anmärkning om procenten: räknar du uppåt eller nedåt? Det är skillnad på att lägga på 20% och att dra ifrån 20%, liksom. Att utgå från ett minsta segel och lägga på 20% kunde t.ex. ge linen:

    4.2-5.0-6.0

    medan att utgå från ett största och dra av 20% kunde ge linjen

    4.0-5.0-6.3

    intressant, eller hur.

    Sedan håller jag inte med om att det blir mindre velande med färre segel. I praktiken kan det bli väl så svårt om det blåser “mitt mellan” storlekarna. Det är dessutom med fler segel MINDRE risk att man slipper rigga om, tycker jag, och därmed STÖRRE chans för mer tid på vattnet.

    Poängen är att bara för att man ha segel tätt behöver man inte rigga om bara för att man blir aningens felriggad utan man kan utnyttja seglets register lika väl som en som har färre segel.

    Det är klar är man notoriskt obeslutsam av naturen är det bästa att ha så få valmöjligheter som möjligt om man skall få något gjort.

  • andreas-t

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 13:07

    smile.gif Det där känner jag igen. Jag har 7.5, 6.5, 5.5 och 4.7, varav 7.5:an och 5.5:an är nyare och de andra två aningen äldre. Denna säsong har jag i stort sett bara kört med 7.5:an eller 5.5:an… Lite väl stort steg kanske, men när de är så mycket roligare att segla med, så trimmar man in absurdum för att få det att funka.

    /Andreas

  • dr-masse

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 13:14

    och precis just där så slog Ola in spiken…

    “Det är klart är man notoriskt obeslutsam av naturen är det bästa att ha så få valmöjligheter som möjligt om man skall få något gjort.”

    Till nästa säsong skall jag ha ett segel. 😉

    Surfa På!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.