Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

  • drakglenn

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 14:32

    Med “Du” menar du väl mig, hehe

    Glömde att tillägga detta Ola, sorry

    Jag har räknat som dit första alternativ, minsta och upp,
    vilket man ser på min linje (Inlägg nr 6 i tråden).

    Angående segel som jag nämnt är det mellan 15-20%
    skillnaden mellan mina minsta är 0.8kvm har aldrig känt att jag behöver nått i mellan dem.

    Men visst kan man på våg seglen räkna 15% (räknat från 4.2an 0.6 Kvm) och åka på ett segel till, Mycket pengar för den lilla skillnaden i mina ögon

    Ang masterna: ABSOLUT, har inte sagt annat.

    //Glenn

  • oscar

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 19:34

    Kevin Ozee på neilprydemaui rekommenderar ca 16 % i ökning. t ex om man avrundar lite 4.0 4.7 5.4 6.2 7.3 vilket jag tycker ser ut som en utmärkt linje då jag själv kör 4.7 5.4 6.2. Saknar dock ett 4.0 samt att 7.3an blivit en 7.0 då större inte fanns i den modellen….

    Men som en del säger så är det ju även bra om brädorna överlappar lite så man får ut ännu mer ur sina segel.

  • culing

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 19:40

    Det här var ju en ganska kul tråd!
    Tidigare i år hade jag 4,2-4,7-5,4-6,2-7,2.
    Större hopp ju större seglena blev, nu har jag tvärt om för att jag seglar mest 6,3 och 5,7 i sverige.
    2 brädor, 4 master, 2 bommar, 5 förlängare mm.
    Nu har jag:
    4,2 Simmer crossover, rec. mast 4,00
    5,0 Simmer crossover, rec. mast 4,30(jag kör 4,00)
    5,7 Simmer compact, rec. mast 4,30
    6,3 Simmer compact, rec. mast 4,30
    Till dessa segel behöver jag bara 2 master, 4,00 och 4,30 och endast 2 förlängare.
    Dessa segel tror jag att jag klarar mig utmärkt på i sverige, lite orolig för att hoppet mellan 4,2 & 5,0 ska vara för stort när jag åker till Pozo.
    För 6-7 år(då bodde jag i Pozo) sedan hade jag just detta hopp, men då var det för stort gap. Som tur é är det en viss skillnad mellan NP combat -96 och Simmer crossover -04.
    Med tanke på hur lite tid jag har över för att segla så känns det nästan mycket med 4 segel, 2 brädor……
    Lite svamlande och vagt, jag skyller på gårdagen med skumpa och otaliga drinkar och öl.
    Stay gnarly.

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:25

    Di dära, di går aldriiiii… (med genuint gnällbältesuttal) 🙂

    Herrejösses, försöker du hävda att NP Combat -96 skulle vara av lägre klass än 04 Crossover? Eru helt från vettet, pöjk? Se där, vilka dageneftergalenskaper som skumpa å drinkar kan ställa till med. (kom du förresten nånsin underfund med vad den där skumma “gubben” i Combat 96 egentligen skulle föreställa?!?)

    Ser fram emot pozo-rapporten och hur det funkade med 5.0 och 4.2!

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:29

    En fundering relaterat till de långa kedjorja av långa inlägg nedan.

    Det talas en del om procent. Är det någon som har någosn slags teoretisk anleding till att det just skulle vara ett multiplikativt förhållande (dvs ett fixt antal procents ökning) mellan seglen som är det bästa. Det multiplikativa verkar ju här föredras framför det additiva (en ökning med ett visst antal kvadratmeter) av de flesta.

    MEN, tänk om det är någon annan formel, säg att man får nästa större segel genom att upphöja föregående storlek till, säg, 1.1.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.