Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek

Taggad: ,

• Segelstorlek

Publicerad av anonym-anvandare på 8 januari, 2004 vid 13:42

Jag har Naish Session 5,8 och ner till 4,5a. Nästa segel ned tänkte jag skull vara ett session 4,0. Men ett alternativ kan också vara ett Force 3,7. Dette segel har enligt naish websidan ett bättre bottendrag eller power. Kan någon hjälpa mig med beslutet. Jag tänkte att jag möyligt kan få bättre segling med ett Force 3,7a i hård vind därför att vinden är byig och att forceseglet får ett bättre bottendrag även om det är mindre än session 4,0. Tror ni gapet blir för stort Session 4,5 till Force 3,7, blir det bättre med Session 4,5 till Session 4,0?
    Tack på förehand.
    JJ.

anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola-h

Medlem
    9 januari, 2004 vid 07:48

Jag har tidigare haft gapet 4.4-3.7, och det funkar OK i praktiken även om du rent teoretisk snarare bör ha mindre gap mellan de mindre seglen.

När det gäller att byta modell, så hävdar jag att det är bättre att hålla sig till sammma linje i så hög grad som möjligt. Huvudanledningen är att du då lär dig rigga dina segel bättre. Det är inte många som kan rigga sina segel så de alltid har dem perfekt trimmade för dagen. Med så lika segel som möjligt genom hela linjen ökar du din chans att lyckas med detta. Skillnaden mellan en halvbra och en riktigt bra riggning kan lätt ge större prestandaskillnaden än vad det är mellan Session och Force.

Mao, jag tror en 4.0 Session blir bättre. Vill du ha ett segel som klarar hård och byig vind bra, känns livligt, har bra bottendrag och är trimbart så är det absolut viktigaste att ha en tillräckligt kort mast till (370).

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2004 vid 12:02

Vettigt svar. Det med masten är viktigt. Det går säkert att laborera med segel/mast så ett segel kan förändra karaktär och dungera bra i gränsskickten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.