Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek

• segelstorlek

Publicerad av orbu på 6 juni, 2000 vid 08:56

jag hade tankt att kopa en bic veloce 298 och stallet som jag koper av (i frankrike) tycker jag ska ha ett 6.0 segel till det. Ar det det for litet i svenska sjoar, dar jag har for avsikt att halla till??

Man vill ju ha mycket tid pa vattnet och plana sa tidigt som mojligt. Ar seglet for litet eller funkar det som enda segel?

Tacksom for snabbt svar.

orbu svarade 24 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2000 vid 09:05

Köp ett relativt nytt nocam segel kring 8-8,5 så får du mer tid på vattnet om du ska segla insjöar. Med mycket nerhal går det att hålla ett sådant även i rätt kraftig vind och sedan byta ner till kring 6 när det behövs.

• martin

Medlem
    6 juni, 2000 vid 09:46

Ska du bara ha ett segel och segla på insjöar eller ostkusten är nog 7,0 den bästa storleken.

• lundgren

Medlem
    6 juni, 2000 vid 13:44

Köp mitt 8,1,,så får du så mycket tid på vattnet du behöver

• gob

Medlem
    6 juni, 2000 vid 13:48

låter klart småttigt på en sån bräda.
    jag tror att ett modernt 8 kvadrat skulle bli bättre.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2000 vid 14:03

Som enda segel är det nog i minsta laget men du bör nog helst skaffa 2 segel.
    Då blir det säkert mycket bra med ett på ca 6 kvm och ett runt 8 kvm

• orbu

Medlem
    6 juni, 2000 vid 23:18

Tack för snabba svar!

Lite bakgrund för den intresserade:

Erbjudandet är en Bic Veloce 298 inkl. bom, mast och segel (6.0) samt boardbag för 4000 francs, dvs ungefär 5200 kronor. Allting helt nytt. Masten är tyvärr en ren epoxi och bommen och seglet är nog de billigaste de har. Men till det priset antar jag att jag omöjligt kan göra en dalig affär? Alltsa köper jag den med vad som erbjuds och “uppgraderar” mig eventuellt senare till andra segel, bommar och master.

Dock ska jag nu efter lite nyvunnen kunskap, tack vare er som svarade, försöka att fa ett 7.0 segel istället. Annars testar jag med 6.0 och ser hur det gar. Funkar det inte far jag väl komplettera med ett 8.0 senare.

/Robert

• robin

Medlem
    7 juni, 2000 vid 15:11

Vad skulle du få ge för bara brädan? Är det bara ett par hundra i mellanskillnad kan du ju inte göra en dålig affär, men annars ska du titta lite på begagnade prylar istället (om du har råd – hellre en dålig rigg än ingen rigg…). Inom någon säsong kommer du ändå att vilja ha en bättre rigg.

/Robin

• orbu

Medlem
    7 juni, 2000 vid 16:32

For enbart bradan skulle jag fa ge 3999 francs. Alltsa lagger jag till en francs (ca 1,27 kronor tror jag) och far resten nastan gratis. Eftersom jag annu inte ar “inbiten surfare” vill jag inte lagga ut for mkt i borjan, sa jag borjar lite lungt med investeringarna.

Vad galler begagnat har jag letat, men haft svart och hitta brador strax under tre meter till bra pris. Tankte mig Gecko 298, explosion, xantos eller ngt i den stilen. Men eftersom jag inte hittat ngt billigt begagnat blir det billigt nytt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.