Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlek
-
Segelstorlek
Publicerad av anonym-anvandare på 12 april, 2005 vid 12:57Hej!
Undrar om jag kunde få lite tips om vilken storlek på segel man ska köpa om jag bara ska ha en storlek. Hade ett 5.6 (från -90) innan som funkade bra tills det gick sönder men har hört att nyare segel klarar mer vind utan att bli överriggade. Innebär det att man sak ha ett större segel nu? 6.0 kanske?/D
mbkpeter svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Detta beror på brädstorlek men jag har 6,4 5,4 och skall köpa ett 4,7 Med 6,4 kan man börja köra vid ca 10m/s 13-15m/s med 5,4 för att det skall bli gött.Över det får det nog bli 4,7. Har iofs hört att man kan dra nerhal mer än rek. för att få en mer vindtålig rigg och få ett segel att palla mer i byarna…rätta mig om jag har fel ngn.
/P-E -
Jag har en ganska liten bräda (Bic Hard Rock). Hur påverka brädstorleken valet av segelstorlek?
/D -
Har man en liten bräda med stort segel ex.6.4 så blåser det troligen lite när man ger sig ut så att brädan får svårt att plana! Friskar det i mer så blir man garanterat överriggad! Hade ett 6,4 som endasegel innan jag insåg att det var ett måste med fler segel. Köper man tex. ett gunsegel så kan man nästan och bara nästan få två för samma pris som ett nisse pryd. vet dock inte hur kvaliteten är på ngt av dessa!Hmm…det blir ju svårt detta ju mer man försöker förklara.
-
Runt 6.0 tycker jag själv är en bra storlek att börja bygga segelgarderob från. Sen är det bara att komplettera med större resp mindre segel beroende på vad/var man seglar, vilken bräda man har, vikt osv.
-
Jag seglar främst när det blåser 7m/s ellere mer. Påverkar det valet eller?
/D -
Jag har själv haft en Hard rock och körde då 6.0, 5.5, 5.0 på den, jag skulle vlja haft ett större segel också. Tror att du skulle kunna ha ett 6,5 mer racebetonat segel till den utan problem. Frågan är bara om fenkasetten håller, på min var det standardbox och jag körde sönder den titt som tätt. Idag har jag ett 6.5 som jag använder från 6-7 m/s upp till 10-12, det har två cambers soch tvistar bra så det går att hålla länge.
Jag har nog både ett 5.5 och ett 6.0, äldre segel som du skulle kunna få billigt. Maila mig på mexi_@hotmail.com om du vill veta mer.
-
När vi nu snackar segel är det någon som vet vilka/vilket märke som har bra/dålig kvalité?
-
tja.
du borde skaffa (till att börja med) ett runt 5,0 – 6,0 – 7,0
Logga in för att svara.