Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek

  • Segelstorlek

    Publicerad av roding på 28 augusti, 2008 vid 07:04

    Har sökt en del i forumet nu för att hitta svaret på en fråga som jag undrar men antingen så är jag riktigt dålig på att leta eller så har ni gömt den jäkligt bra.

    Nu när jag skall köpa en brädda och rigg så kommer jag att få med en 430 mast och ett 6.0 segel.

    Men det som jag undrar är hur man skall tänka när det kommer till vind och segelstorlek. Brädan är ju 148L och jag väger ca 75kg.

    Vilket segel skall man ha beroende på hur mkt det blåser och liknande och vilken storlek på segel tycker ni att man skall äga så att man har några att byta emellan.

    roding svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 07:26

    Du är antagligen rätt ny i sporten och då är nog 6.0 seglet rätt passligt för brädan. Men det är egentligen för litet för att plana ordentligt (det behövs mycket wind i förhållande till brädets storlek).

    Jag tycker att du skall komplementera med ett segel som är ungefär 7.5 m2, som då behöver en 460 mast.

    För planing: med en 6.0 och en 7.5 så täcker du de flesta vindarna upp till kanske 12-13 m/s. I starkare wind behöver du ett mindre segel, kanske en 5.0, men då behöver du också en mindre bräda (alltså mera av ett framtidsprojekt).

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 08:05

    @PGVirtual 494579 wrote:

    För planing: med en 6.0 och en 7.5 så täcker du de flesta vindarna upp till kanske 12-13 m/s. I starkare wind behöver du ett mindre segel, kanske en 5.0, men då behöver du också en mindre bräda (alltså mera av ett framtidsprojekt).

    Att hålla 6.0 i 12-13 m/s är för den delen ingen lek. Det funkar bra om man snackar fullracesegel men med något mer freeridebetonat så tror jag 4.5-5.0 är mer lagom i den vinden, plus då en smal bräda på kanske 70-80 liter.

  • rillestark

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 10:35

    @Rasmus_W 494592 wrote:

    Att hålla 6.0 i 12-13 m/s är för den delen ingen lek.

    Skämtar du? :frown: Det är ju då det börjar bli roligt! 🙂

    Frid,

    /Richard

  • andreas-t

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 11:15

    @Miracle 494641 wrote:

    Skämtar du? :frown: Det är ju då det börjar bli roligt! 🙂

    Tänk på att han väger 75 kg. Jag väger strax under 70 och i 12-13 m/s har jag fullt tryck med 4.7. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 11:47

    @Miracle 494641 wrote:

    Skämtar du? :frown: Det är ju då det börjar bli roligt! 🙂

    Frid,

    /Richard

    Som sagt, med fullrace 6.0 är 12-13 snudd på underriggat men jag planar i 6-7 m/s med min 5.7:a (Simmer Compact, ett freestylesegel med rätt mycket fokus på bottendrag) och 86 liters freewave. Straxt över 10 brukar det kännas lagom att byta till nåt mindre.

    Däremot har jag hållit 9.7 i närmare 10 m/s och det är ganska läskigt men fullt möjligt, det är ett formulasegel och även om det planar väldigt tidigt så vaknar det liksom till liv när man verkligen har fullt drag.

  • roding

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 12:36

    Jo, men tänk på att jag är nybörjare och aldrig har sysslat med detta innan. Hoppas väl att jag kan lära mig hyfsat snabbt men på det sättet och med det trycket som ni har i era segel kan jag ju inte segla föränn jag har lärt mig lite mer.
    Tanken är ju att jag skall försöka ha en mast och helst 2-3 segel till den. Om jag vill ha större segel så kan jag väll använda en mastförlängare eller måste jag verkligen köpa en till mast?

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 12:43

    Javisst. Nånstans runt 8-10 m/s tror jag du kommer tycka det är rätt stökigt, vare sig 6.0:an är för stor eller inte så tror jag att du kommer uppleva paketet i sin helhet, med 150 liters bräda, 50 cm fena och 6.0 som ganska svårhanterligt. Att segla 6.0 i mer vind än så kräver nästan att du har en betydligt mindre bräda och kunskapen att segla den. Själva brädan är för stor och att byta till mindre segel kommer bara göra kontrollproblemen värre.

  • pelle777

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 14:56

    Se följande formel för att bestämma lämplig segelstorlek givet vindhastighet och din vikt. Funkar bra tycker jag 🙂

    Sail size (m2) =*0,723 x sailor weight (kg) / wind speed (m/s)

    /Pelle

  • Knatte

    Gäst
    28 augusti, 2008 vid 15:54

    @Roding 494681 wrote:

    Jo, men tänk på att jag är nybörjare och aldrig har sysslat med detta innan. Hoppas väl att jag kan lära mig hyfsat snabbt men på det sättet och med det trycket som ni har i era segel kan jag ju inte segla föränn jag har lärt mig lite mer.
    Tanken är ju att jag skall försöka ha en mast och helst 2-3 segel till den. Om jag vill ha större segel så kan jag väll använda en mastförlängare eller måste jag verkligen köpa en till mast?

    Det är på håret att du måste skaffa dig en mast till på 460 cm, om du skall upp över 7.0-7.5 kvm stort segel.. Det kanske finns några segel som du kan rigga på 430 mast. Men 2-3 segel innebär ofta mer en 1 st mast…..

  • bicless

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 22:04

    Kan du inte lyckas få med 460 mast med 6,0:an?
    Oftast kan man rigga 6,0 med 460 med hjälp av variotopp (kolla om seglet har detta). I sådant fall klarar du dig på en mast för både 6,0 och exempelvis 7,5 som troligen blir din nästa segelstorlek för denna typ av bräda.

  • roding

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:02

    Tror ju tyvärr inte att det går att fixa eftersom man köper “ett paket”, hade det inte varit på det sättet så hade man säkert kunna fixa det men men..
    Får börja med min 6.0:a och köra och så får jag väl se hur mkt pengar som trillar in nästa månad och köpa lite kompletterande grejer.

  • davven

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:12

    Hmm jag kör 6.0, nästa storlek jag köper kommer bli det minsta som går rigga på 430.
    Jag upplever som nybörjare att jag är sugen på komma igång med och lalla runt på brädan och göra lite moves.

    Runt 15/16 ms har jag svårt och utnyttja all vind i mitt 6.0, klarar ej och täppa till det allra sista glappet mellan segel och bräda . Men man kanske behöver hänga på sig viktväst om man bara väger 73, inte en susning?

    Som sagt beror på vad man är ute efter, för övrigt tycker jag man planar med rätt många segelstorlekar från 8 ms.

    Så beror det givetvis på vart du bor, bor du nära ett blåshål kanske man inte behöver största storleken på segel? Bor du på ett ställe där det finns sjögräs, köp en sjögräsfena det första du gör, annars blir det vääldigt svårt och plana från och till. .

    Fundera på vad du ska göra, ligga och freerida i fullt ös eller om du vill ha en snabb utvecklingskurva med manövrar & tricks. Då tycker jag det känns bättre med ett mindre segel iaf. Glo på denn länken http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=135

    Där har du ett segel som har en bra segel range på en och samma mast, Neil pryde har en serie som heter Zen som är liknande har jag för mig.

    / Från en nybörjares perspektiv 🙂

    Good Luck!

  • davven

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:14

    Hmm jag kör 6.0, nästa storlek jag köper kommer bli det minsta som går rigga på 430.
    Jag upplever som nybörjare att jag är sugen på komma igång med och lalla runt på brädan och göra lite moves.

    Runt 15/16 ms har jag svårt och utnyttja all vind i mitt 6.0, klarar ej och täppa till det allra sista glappet mellan segel och bräda. Men man kanske behöver hänga på sig viktväst om man bara väger 73, inte en susning?

    Som sagt beror på vad man är ute efter, för övrigt tycker jag man planar med rätt många segelstorlekar från 8 ms.

    Så beror det givetvis på vart du bor, bor du nära ett blåshål kanske man inte behöver största storleken på segel? Bor du på ett ställe där det finns sjögräs, köp en sjögräsfena det första du gör, annars blir det vääldigt svårt och plana från och till. .

    Fundera på vad du ska göra, ligga och freerida i fullt ös eller om du vill ha en snabb utvecklingskurva med manövrar & tricks. Då tycker jag det känns bättre med ett mindre segel iaf. Glo på denn länken http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=135

    Där har du ett segel som har en bra segel range på en och samma mast, Neil pryde har en serie som heter Zen som är liknande har jag för mig. Kan vara värt och ha i åtanke för framtiden ..

    Good Luck!

  • roding

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:36

    Var inne och kollade lite på F2:s hemsida för att kolla lite om det seglet och den masten som jag får och det visade sig att men faktiskt kan köra alla deras segelstorlekar på den masten om man har en variotop (heter det så?) så då kanske man kan försöka att få till så att man har en 5.0:a, en 6.0:a och en 7.0:a. Det borde ju täcka det mesta?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.