Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek… 7.0 eller 7.5

• Segelstorlek… 7.0 eller 7.5

Publicerad av anonym-anvandare på 24 maj, 2005 vid 09:47

Har tänkt ta upp surfet igen efter ett antal år uppehåll och just införskaffat en Starborad S-type 115 liter. Kollar därför runt efter nya segel. Thushinghams T-bird är en klar kandidat eftersom jag kan få dem till bra pris + att det är ett välbeprövat segel som överlag fått bra omdömen. Har tänkt satsa på´5.0, 6.0 och 7.0 eller 7.5. Frågan är bara om gappet mellan 6.0 och 7.5 är ok och om jag verkligen behöver/kan köra 7.5 på brädan. Starboard själva rekomenderar 4.7 – 7.2. Men ett modent segel av 7.5 typ borde man kunna hålla ett tag för att sen hoppa direkt på 6.0:an. Kan ju tillägga att jag väger 85 kg, har ok teknik och seglar på kusten i södra skåne (klagshamn, lomma, näset etc.). Ni som kör i liknande förhållanden, har man nytta av en 7.5:a eller blir det snabbt för stort i kustförhållanden? En annan point är ju att man troligen planar något tidigare med 7.5:an än 7.0, men när man väl är uppe når man högre toppfart med 7.0 p.g.a mindre motstånd/drag…. Ni som har lite känsla för detta, ska jag ta 7.0 eller 7.5, vore tacksam för lite råd ! Kan köra samma mast och bom på dem så den aspekten faller bort…

/ Andy

anonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • oscar

Medlem
    24 maj, 2005 vid 11:00

Fartskillnaden mellan 7.0 och 7.5 lär du inte känna av och vem bryr sig om gpsen visar 0.2 knop mer. Prioritera planing och välj 7.5!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 11:05

.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 11:17

Vad säger ni om gappet mellan 7.5 och 6.0. Har för mig att moderna freeride-segel har relativt brett register, eller… ?

• soulandradical

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:21

vill du köra freeride även i de mindre storlekarna. Kanske kunde vara lite roligare med mer våg/freestyle orienterade segel i de mindre storlekarna

Jag kör på de ställen du tänkt dig + näset och har följande segellinje (moderna segel) om det kan hjälpa dig något 4,5/5,0/5,7 Våg, 6,7 Freestyle.

Skulle jag komplettera med något segel skulle det nog bli 7,5 så svaret på din fråga är: Yes prioritera tidig planing om brädan tillåter den storleken.

Lycka till

• stinger

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:43

Jag har ett segel på 6noll och tänker komplettera det uppåt med ett ca 7.5. Så gå på 7.5.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:54

Hade tänkt köra 6.0 och 7.5 som freeride och sen köpa ett mer våg/freestyle orienterat segel i 5.0 att ha när det brallar i. Detta kan ju sen med fördel användas på mindre bräda när jag väl skaffar den. Frågan från början var bara om det kanske är väl stort att dra runt med ett 7.5 segel i kustförhållande, blåster det så brukar det ju blåsa mycket. Men det är kanske inte så stor skillnad på 7.0 och 7.5… ?

• _frippe_

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:56

Jag har köpt en 115 liters bräda i år (Tabou X-Rocket64) och till den ett Tushingham T-bird2 7.5. Storleken under det är ett 6.0 freestylesegel. Jag har inte fått testa mer än 6.0:an på den brädan ännu, men jag tror inte det ska vara några problem med hoppet mellan 6.0 och 7.5, och det är ju främst planingen man vill åt med 7.5/7.0.
    Vid mer vind kör jag vågbräda med 5.3 och neråt och där har jag ca 0.6 i glapp men det är en helt annan sak i de vindarna tycker jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:58

ok, klubbat… det får bli ett 7.5
    Kan passa på att tipsa om att i Danmark får man två sprillans Tushingham segel för ca 6.300 SEK. Det är riktigt bra priser, har för mig att Surf Uniqe tar ca 4.500 styck. Ska snart beställa och jobbar i Danmark, så säg till om ni ska va med på en beställning. Kolla in http://www.tushingham.dk , 1 sek är 1,23 dkk. T-bird har fått fina omdömen, resten av seglen är nog fina de med.

• _frippe_

Medlem
    24 maj, 2005 vid 13:28

Jag köpte faktiskt mitt Tushingham T2 av 2004 års modell för 2400:- hos Surf Unique. Jag tror dom rear ut det sista dom har från Tushingham, det enda som verkar finnas kvar är ett Mustang 7.0 för 2100:-

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 08:28

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek… 7.0 eller 7.5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.