-
Segelstorlek… 7.0 eller 7.5
Har tänkt ta upp surfet igen efter ett antal år uppehåll och just införskaffat en Starborad S-type 115 liter. Kollar därför runt efter nya segel. Thushinghams T-bird är en klar kandidat eftersom jag kan få dem till bra pris + att det är ett välbeprövat segel som överlag fått bra omdömen. Har tänkt satsa på´5.0, 6.0 och 7.0 eller 7.5. Frågan är bara om gappet mellan 6.0 och 7.5 är ok och om jag verkligen behöver/kan köra 7.5 på brädan. Starboard själva rekomenderar 4.7 – 7.2. Men ett modent segel av 7.5 typ borde man kunna hålla ett tag för att sen hoppa direkt på 6.0:an. Kan ju tillägga att jag väger 85 kg, har ok teknik och seglar på kusten i södra skåne (klagshamn, lomma, näset etc.). Ni som kör i liknande förhållanden, har man nytta av en 7.5:a eller blir det snabbt för stort i kustförhållanden? En annan point är ju att man troligen planar något tidigare med 7.5:an än 7.0, men när man väl är uppe når man högre toppfart med 7.0 p.g.a mindre motstånd/drag…. Ni som har lite känsla för detta, ska jag ta 7.0 eller 7.5, vore tacksam för lite råd ! Kan köra samma mast och bom på dem så den aspekten faller bort…
/ Andy
Logga in för att svara.