Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek? Hjälp en noob och få en plats i himmelen

• Segelstorlek? Hjälp en noob och få en plats i himmelen

Publicerad av sundberg på 14 april, 2009 vid 13:18

Tjabba!

Jag behöver lite hjälp med att välja segelstorlek då jag är ganska grön.
    Jag har surfat på en formulabräda runt 170l med ett 8,5 segel och kan använda sele,stroppar. Gippa är jag inge vidare på men tänker lära mig. Jag tänkte nu börja surfa på min 100liters naish playmate och ska införskaffa några segel. Formulan seglade jag på vänern men nu kommer jag va på västkusten och surfa, mestadels i grebbestadtrakten men tänkte göra några turer till varberg. Vilka segelstorlekar borde jag skaffa? Största/minsta osv`?

Finns det lättare bommar och bör man använda det till brädor runt 100L, har en local spirit…

Skulle också va nice om någon kunde berätta vilka segelstorlekar man bör ha i olika vindstyrkor.

Så, hjälp en grönis att bli lite mer..blå?

sundberg svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dr-masse

Medlem
    14 april, 2009 vid 13:54

Standardfrågan – vad väger du?

Men till din Playmate – 6.2 och 5.3. Båda riggas med lite tur på en 430 mast. Kompletteras så småningom med 4.7/4.5, mindre än så vill du inte köra på den brädan i alla fall.

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 14:02

Tack för ditt svar doktorn! Jag väger 72kg. Vilka vindstyrkor kan jag köra i med 6.2 och 5.3?
    Bör jag ha något större segel?

• emil_h

Medlem
    14 april, 2009 vid 14:16

Beror väl på hur många du vill ha/har råd med. Du väger ju inte så värst mycket, så större än 5,7 känns väl ganska onödigt. Speciellt om du ska lära dig freestyla i framtiden. Ska du exempelvis ha 3 segel så är kanske 5,7 – 5,0 – 4,2 en helt ok linje som täcker det mesta en freestylebräda trivs i. 4 segel: 5,7 – 5,2 – 4,7 – 4,2 eller liknande :). När du har tränat in en bra planingsteknik åker du iväg med 5,7an redan i 7 m/s.

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 15:12

Okej, tack för ditt svar emil. Jag tror tre segel räcker bra. Jag har kikat på denna annonsen och tänkte kanske slå till på 4,7 5,7 och 6,2 för jag vill få mycket surftimmar och det blåser ju inte så mkt på sommaren =/ Vad tror du om det? Jag vill främst vänja mig vid brädan och lära mig gippa bra

Annonsen:
    ” Simmer CrossOver i bra skick (mest insjöseglade)
    4,7 5,3 5,7 från 2003 .6,2 från 2004.
    5,3 är mest använt och har en liten reva (2cm) i toppen av mastfickan efter lite slarv vid en riggning! Övriga segel i mycket bra skick!
    Har även 1 st simmer SC6 430mm mast som passar alla seglen! “

• emil_h

Medlem
    14 april, 2009 vid 15:41

Ja det låter ju helt okej. Förrutom att jag tycker personligen 5,7 – 6,2 är onödigt tight. Välj hellre en 6,5a då, så du verkligen får en skillnad. Finns dock en risk att du behöver en 460 mast i så fall. Viktigare med litet hopp mellan småsegel. Kolla så masten passar 4,7an bara. De flesta 4,7or ska ha en 400 mast.

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 16:11

Du har nog rätt, det är ganska tight. 4,7 5,3 och 6,2 blir kanske bättre då. Annonsören skriver ju “Har även 1 st simmer SC6 430mm mast som passar alla seglen!” som jag också tänkte slå till på så det borde funka.

Vilka vindstyrkor ska jag använda 4.7 5.3 och 6.2 i då? jag har inte så stor koll på det där

• emil_h

Medlem
    14 april, 2009 vid 16:20

Japp, den linjen blir kanon.

Testa dig fram angående vindstyrkan. Du lär dig. Man brukar ju inte mäta vinden ;). Men 6,2an går väl bra runt 7-8 m/s. 5,3 9-11 och sen 4,7an 11+ typ?

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 16:22

Fett, tack för hjälpen

• andersbq

Medlem
    14 april, 2009 vid 16:38

Antar att det är en Playmate 99 du har. Har själv en 116, en underbar bräda som gippar helt av sig själv och planar som inget annat. Idealisk storlek på min Playmate är 6,5 men även 6,0 funkade bra. Eftersom den är bred kan man även köra typ 7,8 racesegel. Att köra smått funkar sådär, provat ner till 5,0, men det är ju en freestylebräda som inte ska åkas runt i över typ 25 knop så när det blåser för 4,7 så bör man byte till något smalare och tåligare, och hoppa INTE högt & landa platt. Men som sagt, en helt underbar sak är det iallafall.

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 16:50

Gippar av sig själv, låter kanon ;D Jag har testat den två gånger och ja den planade tidigt och snabbt som attan. Vad skulle du rekommendera för storlekar till mig då? Jag kommer ha denna som enda “lilla” bräda… Blir iaf glad när du säger så positiva saker om den =) Jag är nybörjare när det kommer till brädor i denna storleken så jag är nöjd om jag får åka runt och plana samt småhoppa lite

• andersbq

Medlem
    14 april, 2009 vid 17:27

Du bör ha ett segel i storlek 6.0-6.3 och sedan kan du skaffa ett som är drygt 5 kvm. Precis som Masse skriver. Du kan ta kliv på 1 kvm, om du håller dig till nyare segel av bra märken och en bra mast. Själv kör jag Naish All Terrain-seglen. 6,5 är bra till bumb & jump, men för stort för freestyle-manövrar, då är 5,5 bättre. (jag väger dock drygt 90 så du kan dra av 1/2 kvm i allt jag skriver)

• sundberg

Medlem
    14 april, 2009 vid 18:46

Aight! nu börjar jag få lite mera kolla på detta. Jag kommer förmodligen införskaffa beg simmer crossover från 03/04. Det lär duga åt mig som är noob. Får helt enkelt prova min lycka på vattnet och hoppas det går vägen

edit: någon som har bra nybörjartips för freestyle?

• andersbq

Medlem
    14 april, 2009 vid 21:13

Mig kan du inte fråga, för jag sätter inte ens Vulcan…:blush:
    Pyttefena & tålamod är väl åtminstone ett hett tips.

• walle_gbg

Medlem
    14 april, 2009 vid 21:50

Hej!

Jag kör 5.3 och 5.8 på en 97 l FSW bräda. (Har också 4.7 och 4.2 men dom kör jag på mindre bräda.) Jag hade också fram till förra sommaren ett 6.7:a men jag upplevde att det gav så lite ifråga om tidigare planing jämfört med 5.8:an så jag sålde det. Optimalt största segel för min del hade kanske varit 6.0 med 5.3:an som nästa segel.

Jag väger för övrigt också 72 kg.

• sundberg

Medlem
    15 april, 2009 vid 06:24

Anders: Jag vet knappt vad vulcan är så du har visst kunskap att bidra med 😉 Länkar är alltid välkommna. Vad för fenstorlek bör jag använda tro? Det är för övrigt ett äldre playmate på 100L , från 04 tror jag…

Walle: Cool. Jag kommer nog klara mig bra med 5.3 och 6.2 låter det som. Vad var det första tricket du lärde dig då? =)

Tack för svaren

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek? Hjälp en noob och få en plats i himmelen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.