Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek i WA

  • Segelstorlek i WA

    Publicerad av anonym-anvandare på 31 oktober, 2004 vid 10:50

    Jag har funderingar på att dra till västra australien under december – början av februari. För att få med mina grejor utan övervikt på flyget kan jag bara ta med 2 segel och 85 liters vågbräda. Vad funkar bäst i WA, 4.1 & 5.0 eller 5.0 & 5.9 ?
    /Mats

    anonym-anvandare svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 11:16

    90% 4.7
    10% 5.3

    75 liters vågbräda

  • oscar

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 16:18

    Oj den var svår, mindre än 80kg skulle jag ta 4.1 och 5.0 över 80 5.0 och 5.9.

  • bonasurf

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 16:24

    Enligt säkra källor så hade Björn D. bara med sig 5.0:or när han åkte upp till gnaraloo, Men med olika styva master. Kanske något att satsa på?

    Mina erfarenheter är att 5.0:an är ganska standard. Det är det som gör att det oftast känns väldigt cleant där. Lätt vind med tokigt fina vågor.

  • bonasurf

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 16:26

    5.9:e är för stort. I de vågorna vill du nog ändå inte ha ett såstort segel när det blåser så lätta vinddar. Rak sideshore och glassigt vatten gör ju att man inte behöver så stort segel i alla fall. Ett större vågsegel tenderar ju ändå att tynga ner brädan lite mer så man vinner lite.

  • poppo

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 17:16

    fast åker man så pass sent är inte gnaraloo lika vindsäkert som okt-nov om jag är rätt informerad. troligen mer vind nedåt kusten; geraldton, lancelin och margaret river. min erfarenhet är mer åt Oscars håll, om än lite modifierad: mindre än 75kg skulle jag ta 4.2 och 5.0 över 75kg 4,7 och 5.5

  • calle

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 18:05

    Hej!
    Jag var i Geralton i november för några år sedan, mitt mest använda segel då var 4.2 och 4.7, väger ca 73 kg. Jag hade med mig ett 5.3 och ett 5.8 oxå.
    Skulle jag åka igen så skulle jag ta 4.2,4.7 & 5.3 och 75 liters vågbräda.
    5.8:an använde jag bara några enstaka ggr, antingen blåste det som f*n eller inte alls.
    Det går ju oxå att köpa begagnat på plats, det är alltid folk som skall åka hem och vill slippa övervikt, även affärerna hade en hel del beg.
    Mvh Calle

  • oscar

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 18:08

    Jag vägde ca 85 när jag var där för tre år sedan. Jag seglade 90% 5.0 och resten 5.9. Bäst hade varit 5.4 och 4.7 men 5.9 tyckter jag absolut man kan anvönda mkt om man är lite tyngre. Man seglar ju kanske inte bara i Gnaraloo uta även Lancelin eller Marget.

  • mag

    Medlem
    31 oktober, 2004 vid 18:17

    Om du inte är tung så har du ju redan en stor vågbräda. Du vill inte både ha en stor vågbräda och ett stort segel i fina vågor, det är bara ivägen. Visst kan du få vissa dagar där du blir ensam på vattnet och få andra har tillräckligt stora segel, men 5,9 är STORT i snabba vågor.Och är det inget riktigt vågsegel utan ett freestylesegel typ så går det sönder ändå i första tvättmaskinen! 5,0 kommer du segla klart mest, satsa på att köpa ett nytt segel kring 5 kvm när ditt börjar bli slitet, 5,3 – 4,7.
    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2004 vid 21:40

    åk INTE till gnarloo i de och jan det är platt tokmycket vind och 10000000 miljoner flugor 45 grader varmt. sats på magret och esperance.

  • surf_matz

    Medlem
    2 november, 2004 vid 09:37

    Grymma frågor & svar!

    Jag skall oxå ner till Oz, åker i slutet av jan och stannar i 6 mån. Skall plugga lite oxå samtidigt (…hehe).

    Jag har väldigt svårt bara att hitta ett bra flygbolag som inte bråkar med surfgrejerna. Vad åker ni med för bolag? Om flygbolaget bara går på vikt, e det ok att ta med grejerna trotts att de är så skrymmande väskor (så länge som vikten e ok alltså)?

    För mig lutar det mot att ta med en 79 l vågis, ett 5,7 och ett 4,7. Jag väger 85 kg (bara stål grin.gif).

    Vi borde ses där nere!

    /Mats Hellström

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2004 vid 10:56

    British Airways

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek i WA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.