Senaste nytt Forums Segelstorlek (igen)

• Segelstorlek (igen)

Publicerad av karnan på 9 januari, 2004 vid 10:24

Har precis blivit lycklig ägare till en begagnad F2 Ride 282 115 liter, och ett Simmer Zero Seven 7.4. Brädan kommer dessvärre inte att invigas än på ett par månader, vilket innebär att jag har gott om tid att fundera på hur den bäst ska kompletteras. Ett andra segel kommer först på listan, och min fråga till er är förstås vilken storlek jag ska satsa på. När det är säsong seglar jag så fort jag har möjlighet och vill därför täcka ett stort vindregister. Upp till vilka vindstyrkor kan man hantera 7.4 utan större problem? Och om jag ska skaffa ETT andrasegel vilken storlek bör jag välja då? Är 6.0 för litet?

Kanske också ska säga att jag räknar mig som hyftsat erfaren seglare. Däremot har jag bara erfarenhet av riktigt gamla brädor. Har under sommar kört på en Klepper funboard från 83 med en trekantig 6.5a. Brädan är förstås uråldrig men den går ändå ganska bra när det brallar i.

Hälsningar

/Johan

oskie svarade 21 år sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • enkel

Medlem
    9 januari, 2004 vid 10:48

Ja, kul att du ställer frågan, jag har funderat på ungefär samma sak. Jag har två oinvigda segel 7,5 och 6,0.

Men det jag är orolig för är att jag måste skaffa ett mindre segel för att segla i vindar över 10-11m/s. Jag har en 112l freeride bräda.

Vad säger de erfarna?

• s238

Medlem
    9 januari, 2004 vid 11:03

Jag skulle nog rekomendera ett Simmer Zero5 6.4. Det är ett väldigt lättriggat billigt och lättanvänt freeridesegel som inte hindrar dig från att göra lite transitions med om du skulle vilja det. Jag tror att det är ett ganska bra hopp ner från din 7.4 som du säkert kan hålla till 9-10 m/s om du riggat det rätt. Det är dessutom bra att ha samma märke på seglena då de riggas ungefär lika.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:00

ett zero seven bör du rätt riggat kunna hålla upp till 10-11 m/s utan större problem, därefter kan du rigga ett 5,3 lite löst och när det brallar i dra ner det max så håller du det upp emot 14-15 m/s, men sedan är brädan ändå på tok för stor för vindar över 15 m/s. Mitt råd är skaffa en 5,3 el 5,4 med lite drag i.

• canoya

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:18

Ska du bara ha två segel får du nog ha ett på ca 5,5-6,0. Om du tänker skaffa ett tredje senare kan det vara bra att istället välja 6,0-6,5 för att ha det tredje kring 5,0. Var seglar du mest? Kust eller insjö? Kör du mest insjö är det rätt sällan man behöver mindre än 5,0-5,5.

Lycka till!

• the_novice

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:40

Vindregistret på ditt 7.4 beror väl lite på hur duktig du är och din vikt mm (moderna segel kan man hålla rätt länge med riktig riggning). Jag skulle nog mest sikta på att få ett lagom avstånd från 7.4 dvs ca 6.4, då går det nog bra med samma mast också (460?). Om det blåser vind för segel under 6.0 så vill du nog ha en mindre bräda också…

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    9 januari, 2004 vid 12:51

Novice..varför går det inte att skicka privat mess till dig??!?!?!?!?

Fix it dude wink.gif cool.gif

• dr-masse

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:54

Många vettiga synpunkter här.

Jag ägde ett slag ett Diablo 7.2 och ett NR 6.2 (typ jämförbart med att ha ett ZeroSeven 7.4 och ett Crossover 6.2, om vi pratar Simmerspråk).

De här seglens vindregister låg faktiskt förvånansvärt nära varandra. Diablot gick naturligtvis igång tidigare, men inte så mycket, och var som roligast med tryck i prylarna. Och då kunde jag ofta ha kört NR om jag hade velat…

Vad jag försöker säga är att om du går ner till 6.5 i ett mer “freestyleorienterat” segel än ditt ZeroSeven så finns en sannolikhet för att det seglet är mer lättvindsorienterat än vad ZeroSeven är, som tål rätt mycket vind.

Att gå från 7.4 freerace (ZeroSeven) till ett mer manöverorienterat 6.0 segel är lugnt. Kanske kan gapet göras ännu lite större…

Jag har kört en del på liknande brädor som Riden, och den kommer inte att funka sådär särskilt bra med mindre segel än femhalv, då är brädan ändå för stor (seglet klarar mer vind än brädan). Sp ett minsta segel på femhalv eller mer blir nog bra.

Något att tänka på är det här med mast. Det är 460 mast till ditt ZeroSeven (eller hur?) och det är nog idé att försöka hitta ett så litet segel som möjligt som funkar med 460 mast, om du nu inte vill köpa en mast till. Kan du tänka dig att köpa en 430 mast blir valet lite friare.

Själv tror jag, med rätt mast, att något mellan höga fem kvadrat och låga sex blir nog bra som andra segel till din bräda. Och kom ihåg att ha en mindre fena än orginal till hands, utmärkt att ha de dagar då det blåser mycket.

Lycka till å Surfa På!

• gegga

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:56

Zero seven 7.4 är ganska racebetonad segel som man kan
    ledigt hålla upp till 12 m/s vid plattvatten.Ett 6.4
    av likadant segel är ett för litet steg satsa på 6.0 även
    om du måste byta mast.Skaffa en 30-31cm racefena så klarar din brädan vindar upp till 15 m/s om du väger ca.80 kg
    Sedan är det bara att fylla på
    garderoben. När du sedan skaffar mindre bräda 80-95 L
    så funkar 6.0 på denna också. Sedan blir det 4.5 som
    nästa segel. För lättvindsdagar skaffar du sedan ett 8.5-9.0.

• karnan

Medlem
    9 januari, 2004 vid 14:34

Som alltid är konfen en suverän resurs. Tackar för alla svar. Runt 6.0 verkar vara rekomendationen. Och en extra fena får det förstås bli. Jag ska begrunda vad ni skrivit ordentligt innan jag ger mig ut i begagnatdjungeln.

Tackar igen

/Johan

• karnan

Medlem
    9 januari, 2004 vid 18:59

Kan man få klämma in en fråga till på samma tråd?! Som jag skriver i första inlägget har jag ingen erfarenhet av moderna brädor så kanske är det en dum fråga. En sak som kommer tillbaka i de olika svaren är att man måste ha en mindre bräda när det blåser rejält. Frågan är helt enkelt varför. Jag har seglat min gamla funboard i allt från 3-4 m/s till kanske 17-18. Och även om det går bäst strax ovanför mitten så går det ju fortfarande segla när det blåser mer. Är det så ni menar? Det vill säga att det går fortfarande segla en 115 liters brädan när det tutar i, men att det är lättare att manövrera med en mindre. Eller är det så att en stor bräda går till väders, eller går av :-), eller ofrånkomligen och oåterkalleligen spinner loss i hård vind?

/Johan

• Knatte

Gäst
    9 januari, 2004 vid 20:25

En för stor bräda, går med bra teknik och tyngd på seglaren att seglas överriggad.
    Men det blir bökigt och brädan blir orolig och vill ibland rida på tailen (orolig ohantbar) pga av fenan vill vridas uppåt. Men kolla på Formula grabbarna, så visst går det. Men det är som du säger grin.gif Det blir mer lätthanterligt med en mindre bräda..

• nordgren

Medlem
    9 januari, 2004 vid 21:04

Men är inte det fenans fel om den vill rida på baken, inte brädans?
    Iofs så blir ju en bred bräda klumpig och tar vind, men tex på plattvatten så borde ju inte en stor bräda vara något problem när det brallar i ordentligt såvida man har en juste fena tycker jag. confused.gif

Sen att det inte funkar i vågor och liknande är ju självklart.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2004 vid 02:33

Köp ett kanonsegel Np Saber eller ett Simmer crossover, kanongrejer alltså, fast det kanske inte 238GRAAAAAAABBBBBBBBBEEN tycker?/Sverker

• karnan

Medlem
    10 januari, 2004 vid 15:29

Har dessvärre — i sammanhang som dessa — inte så många kilo att sätta emot om det tutar i ordentligt. Brukar ligga på några och sextio. Får väl träna på tekniken, skaffa en mindre fena och på sikt satsa på en mindre bräda.

Tack för responsen

/Johan

• oskie

Medlem
    10 januari, 2004 vid 15:58

Jag håller med. Jag har ett Simmer Zero-5 7.5 (’02) och ett NP Supernova 6.4 (’01). Glappet mellan dessa känns alldeles för litet! Så fort man köpt 7.5an blev det alltid 7.5-segling…

Vad sägs om 7.4/7.5 (freeride/freerace) och 5.7/5.8 (freestyle/freemove)? För stort mellanrum?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Segelstorlek (igen)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.