Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till Fanatic Cross 120

• Segelstorlek till Fanatic Cross 120

Publicerad av juan på 12 augusti, 2004 vid 15:41

Tjena!

Jag har en Fanatic Cross 120 från 2002. Helt klart den bäasta brädan jag någonsin ägt. Nu undrar jag bara: enligt tillverkaren ska man segla med 5,5- 7,5 m2 segel. Jag har ett 7,0 och vill köpa ett 8,0 för att kunna segla i lättvind. Tror ni det funkar, eller är det för stort?

The surf must go on!

Jan

anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • feg

Medlem
    12 augusti, 2004 vid 16:13

Minns ej om det var Boards eller UK Windsurfing som i sitt test skrev att den tar 8.5 utan problem.
    Har seglat den med 7.5 vliket funkar perfekt.

/feg

• juan

Medlem
    13 augusti, 2004 vid 08:31

Tack för svar! Vad är det annars som avgör hur stort segel en bräda kan ta? Det är väl inte vikten på riggen, eller?

• smurff

Medlem
    13 augusti, 2004 vid 10:50

Nej (och ja). Främst e´det storleken på segel. Det som avgör max segelstorlek är bredden på brädan och längden på fenan. När du ökar kraften på brädan med ett större segel “måste” fenan i komb med brädan orka med att ge dig kraft framåt och lyft i brädan för å få dig och plana. Om du har för stort segel(läs även för tungt) kommer kraften från seglet att trycka ner brädan mer och det blir svårare att plana.

Jag har crossen oxå. En jäkligt go bräda ända ner till 5.7 sen börjar det bli lite “studsigt” beroende på vågor och sjö. På Haga park, Habo Ljung , Klagsahmn annat liknande plattvatten funkar den säkert ner till 5.3/5.0 utan problem.

Har även ett 8.0 Arrows T-force som jag kört med denna bräda det funkar men visst känner man att man har en stor kraftfull rigg. Nu har jag 2.29 i bomlängd på detta segel + att det är cambers i det.

Så om du köper nåt kring 8.0 så prova nåt av följande Arrows blast, Gaastra Matrix, (North Natural(om du väger över 80kg) NP Diablo, Spirit, Simmer Zero 7. Det kan gå lika bra med en 7.6:a- 7.9:a som största segel beroende på vad du väger. En för stor rigg kan jobba mot dig oxå.

Kom ihåg att köpa en större fena om du köper ett segel i de här storlekarna det gör stor skillnad på ett pa cm extra. Har en 38cm fena när jag 7.0-8.0 och det är stor skillnad på den och 34cm standard fenan.

lycka till

• smurff

Medlem
    13 augusti, 2004 vid 10:52

öhh okej ser att du bor i Prag så glöm det där med vågorna grin.gif

• oskie

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 09:56

Jag kör 7.5 på min Cross 110 utan problem – men jag föredrar att göra detta när det är så pass varmt att man inte får en chock av att hamna i vattnet… När det blåser 7.5 för min bräda så blåser det ganska lite, vilket betyder att det kan ta ett tag att få upp seglet…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 19:19

Mest en fråga om att ha rätt fena! 8.5 skall inte vara något problem med en bra fena tillräcklig (lång) som tar upp kraften, men om det blir harmonisk balans och rolig segling, det är en annan sak! Seglade en 120 i Egypten och det var en mycket trevlig bräda tillsammans med en 7.0. Tror inte att 8.0 eller t o m 8.5 ställer till problem!
    Mvh

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till Fanatic Cross 120

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.