Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till fenan???

• smurff

Medlem
    7 mars, 2004 vid 13:29

Tja runt5.0- 6.0 kanske tom till 6.5 me 30cm fena beror lite på segeltyp samt svepningen på fenorna. sen ungefär upp till 5,7 från 4.2 med 26 cm fenan. det är vad jag tror de passar till kanske inte så optimala vid minimi maximi gränserna, men det är ungefär vad du bör köra med.

• jox

Medlem
    7 mars, 2004 vid 13:33

Oh shit! Köpte ju ett 6.7 för inte så länge sedan… Kanske går åt skogen då men 30 fenan är ju å andra sidan ganska lång och inte så bred, fördel eller nackdel???

http://www.freshnfunky.tk

• the_novice

Medlem
    7 mars, 2004 vid 13:58

Lite konstig ända att börja med att hitta segel till fenan…

Börja istället med brädan, fabrikanterna brukar rekommendera ett segel range som bör hålla sig inom särskilt om man är lite nybörjare. När man sedan har lämlig segel linje till brädan kan man kika på fenstorleken. Största fenan bör inte överskrida brädans bredd one foot off, dvs bredden uppmätt en foot (= 30.5 cm?) från brädans akter.
    Sedan beror fenstorleken mycket på hur mycket drag man har i seglet. Med ett 6.7 skulle det vara bra att ha kanske en 32-34cm fena när det blåser dåligt och ca 30cm när det är fullt drag?
    Det är mycket en smaksak också, som nybörjare vill man kanske ha lite extra fena för att undvika spinnout men man kommer då också att känna sig överriggad i förtid.
    Annars är väl twintippen en freestyle bräda?
    Till freestyle gäller helt andra storlekar, korta och breda…

Men det är bara att sticka ut och prova sig fram, smaken är som masten, delad…

• smurff

Medlem
    7 mars, 2004 vid 14:12

Tror inte det blir några problem till att börja med med 6.7 iallafall. Du får pressa på lite för att få en spinout.

• ulfp

Medlem
    7 mars, 2004 vid 14:26

Jag har en 28 cm rak fena till min Drops Flyer 90l. Det funkar bra för mig med mitt gamla 6.7 Yes Freestyle och hyfsat med 6.9 Remedy. Kasta inte in handduken innan du provat…

• jox

Medlem
    7 mars, 2004 vid 16:04

Tänkte i och för sig att det skulle funka och köra med 6.7 och den fenan eftersom 7.0 är det största rekomenderade seglet till brädan och eftersom 30 var den största fenan som jag fick med var jag väl dum nog att anta att det skulle funka… Men får väl dra ut och se hur det funkar och i värsta fall får jag väl köpa en ny… Tyckte också att det var lite konstigt att fenan skulle vara så smal men eftersom den är lång borde det väl vara bättre då jag seglar med stort segel eftersom de går ju djupare… eller är jag helt bakom flötet???

http://www.freshnfunky.tk tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 mars, 2004 vid 16:23

Okej, det var inte meningen att dissa dina grejor, det kommer funka det är bara att sticka ut och segla! wink.gif
    Väl ute kommer du märka hur det funkar för dig, om det är svårt att ta höjd tex eller om du ofta får spinn-out, då kan det vara bättre med en lite större, längre, fena.

• the_novice

Medlem
    7 mars, 2004 vid 16:26

Glömde att logga in…

• surfen

Medlem
    7 mars, 2004 vid 17:18

Se det som en mall….
    Klicka på bifogad

• the_novice

Medlem
    8 mars, 2004 vid 07:58

Nja, det stämmer väl så där bra (± 10% ?). I så fall är det väl bättre med tex bords fin size calculator (http://www.boards.co.uk/) där tar dom ju lite hänsyn till kunnande, vikt och vindstyrka inte bara segelstorlek… tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till fenan???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.