Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar??

• Segelstorlekar??

Publicerad av Knatte på 15 februari, 2000 vid 10:52

Hej!!
    Jag vill gärna ha tips om max. använbara segelstorlekar på freride brädor. Finns det någon grundregel på hur mycket volym eller
    längd, en bräda behöver för att kunna fungera bra ihop med 7.0-7.5 Kvm segel. Eller går man efter maximala bredden på brädan??
    Jag pratar om brädor gjorda – 97 till årsmodell -99. I vilka vindar borde man plana med ett 7-7.5 kvm segel med normal teknik?
    Eller borde man satsa på en Bic Tecno 273/ Tiga X 271 eller liknande, direkt för att vara säker på planing.
    Mvh Christer

anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • linsurfer

Medlem
    15 februari, 2000 vid 16:38

De flesta brädor på ca 100-105 l går att köra 7.5 på. Angående nya brädor så avgör bredd, ofo och därmed fenstorlek mer än volymen.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2000 vid 17:04

Hur tidigt du planar beror ju förutom segel och bräda också på hur mycket du väger och vad du använder för knep för att få upp kittet i planing. Men jag såg i tyska surf en tabell över planingsvind som funktion av segelstorlek och vikt. Det allra lägsta planingsvärdet var runt 4-5 m/s. Då snackar vi en seglare på 60kg, fetingbräda och ett 8-9m2 segel.

/Fredde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.