Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar.

• Segelstorlekar.

Publicerad av anonym-anvandare på 24 mars, 2002 vid 21:11

Har kört sönder alla mina gamla trasor till segel och tänker därför köpa nya iår (läs bättre, lite billgare begangnade). Har dock inte råd med mer än tre segel, för att jag bara har studiebidraget att röra mig med. Dessutom måste jag ha nya master, ny våtdräkt och ny bom.
    Funderar på att något som linkar detta:
    (från 00)
    7.0 Soul
    5.4 Soul
    4.8 Nr/Zone/Core

Räcker detta till, eller är det alldeles för långa steg i vindregistret mellan seglen?
    Undrar också vad det är för skillnad mellan Nr, Zone och Core. Är Nr mest onshorebetonat? Lättare att ta höjd med det etc? Har ingen aning själv, därav frågan.

voodoo svarade 22 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2002 vid 22:57

En tumregel som ofta namns ar 16% storleksskillnad mellan seglen…sen om det raknas uppat eller nerat det kanske nan annan kan fylla i… 😉

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2002 vid 23:02

Intressant ämne! Varenda år funderar man på den optimala segel-linjen… Har just nu 3.5 4.0 4.7 5.3 6.0 vilket ju är en rätt hårdvindsbetonad approach. Till saken hör att jag väger ca 65 kg och har en freestylebräda på 95L samt en vågis på 72L. Tänkte mkt grancanaria när man skaffade den linjen, men faktum är ju att man kör 10 ggr mer hemma.

Funderar på att nästa gång skaffa nåt i stil med 4.2 5.0 5.7 6.7 Annars lockar ju 4.0 5.0 6.0 7.0 Känns hur som helst som att det krävs 4 segel för at täcka upp tillräckligt. Fler åsikter i frågan??

/Poppo
    http://medlem.tripodnet.nu/poppo/

• pajas

Medlem
    31 mars, 2002 vid 21:43

sen kan man ju göra det mer komplicerat genom att olika segel har olika vindregister … av 1 sorts segel kanske man behöver 3 för att det som nästa märke täcker in med 2 segel .. heller är jag ute och cyklar nu ..
    funderar oxå på vilka storlekar jag ska ha

• voodoo

Medlem
    31 mars, 2002 vid 22:08

Har förr haft 4st segel med en 3.8 som mist och 5.9 som störst.
    Har i år tänkt testa att gå ner på 3 segel med en 4.4 som minsta segel och en 5.0 som mellan och 5.9 som störst, då det visat sig att dagens segel tål en hel del vind utan att bli ohanterliga!
    Att jag inte valde en 4.1 istället för en 4.4 beror på att dagarna med 4.4 är betydligt fler, och skulle jag mot förmodan behöva ett mindre segel så ligger en 4.0 bättre till än ett 3.6 -3.8.
    Hoppas på en blåsig säsong : )

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 00:04

Segelvalet måste bero på hur tung du är, vilken bräda/or det skall användas på och var du skall segla.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 09:54

Jag tror på din ide.. Själv kör jag på freezone 6.7 , Zero five 5.4 och nu letar jag efter ett 4.7 segel..Jag kör på en Seatrend ATV på runt 100l och jag vet att det räcker för mina 67kg.. Man minska också risken för beslutsångest när man ska rigga. Det e bara att välja mellan fågel, fisk eller mitt i mellan när det blåser.

Ses på vattnet..

• pher

Medlem
    1 april, 2002 vid 12:49

Låter som ett bra val det där du!

Har du varit ute än då?

Denna vinter har jag tränat hårt på videofilmer så akta dig i sommar du wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 18:26

Hej,

I år kommer jag att ha 10,5-7,4-6,7-6,0-5,3…väger drygt 100kg och allt är inte muskler…tror att det kommer att funka bra att ha endast ett stort segel och sedan tätare mellan de mindre. Vi får se.

• voodoo

Medlem
    1 april, 2002 vid 19:05

Tjena Pher, jag har INTE varit ute ännu (har kanske med åldern att göra), har du?
    Jag har bytt videon mot en dvd och har inte en enda film på dvd att gotta mig med.
    Ser fram emot några bra dagar på Björnön, så du kan visa dina färdigheter ; )

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 21:23

Vikt: ca 105kg
    Brädor: F2 Ride 279 & Maui Projekt Wave 8`6
    Segel: Gaastra GTX 7.5, Pulse 6.0 och Manic 5.0

Mer än så behövs inte!

/Jonas

• pher

Medlem
    2 april, 2002 vid 05:50

Nope, har inte varit ute, och tänker nog lugna mig ett par veckor ännu. Lite för bekväm. Har gått med i JKV detta år, så kommer nog utgå en del därifrån.

Ajdå, så det är brist på dvd skivor med surf. Hmm, kanske är för dyrt att trycka upp på dvd eller?

Du må tro att jag kommer sätta många färdigheter iår ; ) NOT, om inte annat förbättrar jag mina simkunskaper. Tror mig vara några kilon lättare iår så det kanske går bättre med Värsting Tigan då???

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 11:26

Skall man följa teorin med att öka linjen med ett fast procenttal så skulle en start med 4,8 och sen 5,4 ge ett tredje segel på ca 6,1. Om du nu vill börja runt 4,8 och sluta runt 7,0 så är mitt förslag: 4,7 – 5,7 – 7,0
    En fin jämn ökning med ca 22%.

/Manik

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 11:49

Jag tycker det låter lite väl mycket att ha segel varje halvkvadrat.
    Hade i flera år bara 4.2, 5.2 klarade mig bra.
    Fast nu skulle jag nog byta mot 4.5 och 5.3.
    Eller kanske 4.0,4.7,5.6
    Är man student så seglar man väl billiga märken typ GUN eller begagnat,
    om man nu inte vill lyxa till det.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 12:38

Ja 4.0 – 4,7 – 5,6 ligger i en tjusig linje på ca 18% ökning.

/Manik

• adde

Medlem
    2 april, 2002 vid 12:43

Jag kör på 4.0-4.75-5.5 (våg), 6.5 (freestyle)

funderar på ett 8.0 freeride också och en större bräda också.

/adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.