Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar.
-
Funderar också på att om möjligt slimma kitten.
Kör hårdvindsapproachen o är lätt precis som en del av er ovan. Kör på slalomcambersegel, plattvatten.
Nuvarande kitt 3,5 + 4,0 + 4,5 + 5,3
Tänkt kitt 4,0 + 5,3. Kan det funka???
3,5 lär går bra att slimma bort, men ska 4,5an vara kvar??
/SPEED -
Ska du byta segel eller bara avyttra 3.5 och 4.5? Vad är det för segel (mer exakt)
/adde
-
4.0 + 5.3 låter lite väl, men visst kan det funka (allt funkar!). Själv skulle jag dock ogärna “ta” ett sådant gap, 5.3 – 4.5 är mer realistiskt tror jag.
Jag kör 4.5 – 5.4 – 6.2 vilket går bra. Hoppet mellan 6.2 – 5.4 är helt problemfritt, 5.4 – 4.5 går bra, men ibland saknar jag en femnolla…
Förra året körde jag 8.5 – 7.2 – 6.2 – 5.4 – 4.5. Märkte att om jag inte körde 8.5, ja då åkte 6.2an nästan alltid fram. 7.2 blev närmast överflödigt och har därför sålts i år eftersom jag inte vill ha dyra segel som inte används…Årets segelpalett blir därför 8.4 (ej köpt, men snart…) – 6.2 – 5.4 – 4.5.
Fyra segel för allt, tror benhårt på det! (åsså ändrar jag mig till nästa år igen…!)
Surfa På!
-
Tack dr Masse, kunnig o kopetent som alltid!
Hoppet från 5,3 till 4,0 blir nog för stort vid närmare eftertanke o koll på seglen, redan 0,8m2 vid så pass små segel är trots allt en hel del.
Men ibland så har jag upplevt att 4,0 o 4,5 ligger lite nära varandra och att jag alltid väljer 4,5an.
Jag nöjer mig nog med att ev slimma bort 3,5an o kanske skaffa ett rejält större segel istället, även om jag föredrar hårdvind. När vinden är svag så är det bättre att göra annat….om inte abstinensen är alltför stor villsäga!!!
Viden är antingen på eller av…………
-
Hmm…lite fundersam nu….
Cambersegel i så små storlekar eller har jag missat något?
När det gäller att åka fort tycker jag inte att glappet mellan dina segel är för stort, eftersom du beskriver att det är camber och plattvatten. Med camber är det inga problem alls med en kvadrat mellan storlekarna, du kan öka ännu mer! Ett tips, som är betydligt billigare än att köpa nya segel är att pröva nya fenor i olika storlekar istället. Ju mer vind, desto mindre fena. Jag har skrivit tidigare att jag ofta ser surfare som går in och riggar om istället för att byta fena vilket kan vara helt felaktigt just när det gäller camber och plattvatten. En mindre fena på en downvind slalom eller race bräda kan göra underverk, det kan räcka med 1-2cm kortare!!
Själv kör jag med en camber line 5,5 6,6 8,4 (till slalom brädorna) och med det täcker jag vindar från 7-18m/s. Fenor från 28-46, med ett flitigt byte av fenor samt lite trim i riggen så behöver jag sällan rigga om.
Vågsegel och freeride är väl en annan historia, men det har jag ingen erfarenhet av. -
Intressant teori med att byta fena ISTÄLLET för segel! Kan kanske fungera på marginalen… men när det brallar i o man är lättviktare så krävs ändå segelbyte….eller???
Men visst har själv märkt att en stor fena kan sabba hela riggen…väljer därför helst en liten fena då det känns bättre hanteringsmässigt även om man tappar en del i höjdtagningen.
/SPEED
-
Jag har ungefar samma inriktning.
Jag har en 275:a (103 liters)och siktar nu pa:
4,5 – 5,4 – 7,0Har tidigare haft en 6,6:a med cambers men har upplevt att bradan blivit lite svarhanterad.
Vilken fenstorlek tankte du anvanda till det stora seglet? Jag har en 34:a men funderar pa storre for att fa battre kontroll pa bradan.///Hasse
-
Jag byter också fenor när det börjar bli överriggat (efter att ha dragit MAX ned/uthal), sedan om det blåser 5.0 byter jag till en mindre bräda och i sista hand seglet…
Fenan märks mer än man tror…
Logga in för att svara.