-
Segelstorlekar – en äkta vintertråd!
Har funderingar, som vanligt, kring segelstorlekar. Dessutom läste jag ett inlägg av Ola H. på neilprydemaui som var intressant och låg liksom rätt nära en del egna tankar om att kanske lägga vissa storlekar närmare varandra.
På sistone har jag kört 6.7 – 5.7 – 5.0 och 4.2. Det har fungerat över förväntan och jag är på det stora hela väldigt nöjd med min linje. Hoppen 6.7 – 5.7 – 5.0 har känts väldigt bra, och även om klivet ner till 4.2 är stort så har det funkat mer än godkänt. En annan sak som funnit starkt gillande är att jag ett antal gånger bara tagit med tre segel och lämnat antingen 6.7 eller 4.2 hemma. Funkat kalas, faktiskt. Ytterligare en sak som gillats starkt är att 4.2 riggas på 400 mast. Mycket trevligt och prylbesparande faktum.
En segelstorlek som jag nästan kärat ner mig i de senaste säsongerna är 5.7. Den funkar grymt bra som största storlek på min vågis, är perfekt på plattvatten för lite manöverträning och sitter inte i vägen under mina fortfarande småpatetiska loopförsök å annat kraschlandat trams.
Senare under 06 kommer jag nog att byta linje å då dyker ju den oemotståndliga möjligheten upp att kanske ändra lite ändå. En sak som jag villigt skall erkänna är att jag då och då saknat en gammal goding – 4.7. Detta blev uppenbart då jag hyrde segel i Guincho och fick åka lite 4.7 igen. Det är en trevlig size, måste medges.
Å nu blir det knepigt. Jag kan ju för f-n inte ha 5.7, 5.3 och 4.7. Varken ekonomi eller logik tillåter detta. Dessutom, om jag nu siktar in mig på att äga 4.7 igen (vilket lockar en del!), hur hantera klivet upp från 5.3? Knepigt, knepigt, knepigt….
Så – därför vänder jag mig till panelen här och presenterar mina alternativ, tänkta segelmodeller är Simmer Crossover (CO) eller XD.
1. Fortsätta med 6.7 (eller 6.8 XD), 5.7, 5.0 och 4.2 – Samtliga Simmer Crossover
2. Gå på 6.8 (XD), 6.0 (XD), 5.0 (CO) och 4.2 (CO).
3. 6.4 (XD), 5.4 (XD), 4.7 (CO) och 4.2 (CO)Åsså finns ju drömscenariot – köra 6.8, 6.0, 5.4, 4.7 och 4.2. Men då missar jag ju min favvosize 5.7… åsså blir det dyrare. Vill GÄRNA klara mig med fyra segel, men det kanske är att begära för mycket?
Så – gör jag något som är oerhört enkelt oerhört krångligt (igen)? Vill gärna höra tankar/erfarenheter!
Brädor är en FSW på 98 liter å en vågsak på 83.
Surfa På!
Logga in för att svara.