Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar – en äkta vintertråd!
-
tjena dr masse,
som Nord Amerika’s Simmer-Sails teamrider, tror jag att jag kan tillföra några bra råd och tips till denna mycket bra tråd. Vallet av segellinje och segelstorlek är kanske den mest viktigaste vi vindsurfa har. Jag har inte läst alla andra inlägg, så kanske jag upprepar en del, men aja.
Jag ska börja med min segel linje, och vart jag använder segeln till:
ICON: 5.9, 5.3, 4.7, 4.1. That’s it. Alla segel använder jag enbart för freestyle och wave. Mina brädor är Quatro Wave 92L, FSW 105L och en FSW 85L (alla är produktions brädor).Innan denna ICON linjen körde jag 6.0XD, 5.3CO, 4.7ICON, 4.1ICON. Det jag inte tyckte om var att ha olika segeltyper som har olika användningsområde. 6.0XD har alldeles för mycket drag för att kunna vågsegla med den. Det samma tycker jag om CO, men i mindre stor utsträckning. OK, här i California är förhållande kankse mera idealiskt än oftast i Sverige, dvs sideshore förhållande med havs swell, men ändå vill jag påpeka att jag är 92kg och kan hantera en hel del drag i seglet. Sedan har olika segeltyper olika vindregister. Jag tycker därför att du i första hand ska fortsätta satsa på enbart 1 segeltyp: CO eller ICON. I Sverige är CO kanske mest idealiskt eftersom det är ett mer onshore orienterat power segel än ICON är. Eftersom du redan har ett hel CO linje, är det bäst att fortsätta med den. (ps: ICON har mera power än man må tro… och större vindregister än CO…mera om ICON sen). )
Så, fortsätt med CO linjen, då kan vi diskutera din storlek val:
6.7, 5.7, 5.0, 4.2. Glappet mellan varje segel är 18% (6.7-5.7), 14% (5.7-5.0), 19% (5.0-4.2). Så klar ska man veta vilka segel storlek man använder mest. Du skriver det är 5.7a och 5.0a. Då är glappet 14%. Skalla up och ner det: 5.7+14%=6.5, 5.0-14%=4.4. Tyvärr finns dessa CO storleker inte. Men man kan komma nära. Varför inte profa en 6.2a och en 4.5a? Kanske du vill behålla 6.7an för dem riktiga lätt vinds dagar, och om man kollar CO tavlan på simmer’s hemsida, så hoppar du en segel storlek över för varje segel du har, vilket är bra. MEN inte för din 5.0 till 4.2. Då hoppar du över 2 segel storleker (4.7 och 4.5). Därför kan jag rekommendera att du ta en 4.5a istället: 6.7, 5.7, 5.0, 4.5 blir än mycket fin balancerat quiver. Alternativ är: 6.2, 5.3, 4.7, 4.2. Också en mycket bra balancerat linje. Lite mer top-end orienterat mer jag tror inte att du kommer att merka stor skilnad. Jag kan rekommendera den. Du tappar din 5.7… men din quiver kommer att vara ännu mera ballancerat.Hur som helst, anledningen jag valde ICON istället för CO inför 2007 säsången (och 2008 för den delen) för både våg och freestyle är att ICON passar bättre för min stil och vikt. Den är lättare än CO, lite mjukare, vilket hjälper en del pga den ibland brutale chop vi har hör i SF bukten, samt att ICON är mera sideshore orienterat än CO, och är i helt xply. Men, jag tycker personligen att min 5.9a inte ge så mycket mer tidigt planing än min 5.3a och funderar på att ha en 5.6a istället som största segel. 5.6a hanteras ju bättre i lätt vind och stora vågor med. Man planer med dagens segel förfånansvärd tidigt ändå och Simmer segel har ett enorm stort vindregister.
MEN, varför inte prova ICON i år? Som sagt, ICON har mera low-end power än du tror, bättre handlingen, är mera neutral, är lättare, starkare och håller bättre överrigat än CO. ICON segel linjen ger dig också den perfekt mitt i mellan storleker: 6.2, 5.6, 5.0, 4.4. du söker.
Du har en 6.2a för lättvind dagarna, fortfarande än 5.6 (lika stor som din favo 5.7a) med en 5.0a, sammt än 4.4 som ligger perfekt mellan en 4.2 och 4.5a. Det kan inte blir bättre.
Sammanfattat: CO 6.7, 5.7, 5.0, 4.5 eller CO 6.2, 5.3, 4.7, 4.2 kan jag varmt rekommendera. Grymmt bra alternativ (om inte bättre) är ICON 6.2, 5.6, 5.0, 4.2. Köp bara XD, om du är helt inne i rent hardcore freestyle. Det är ingen vågsegel!
Jag hoppas detta hjälper dig i ditt beslut.
aloha
Arnie -
Fasen Arnie, vilket j-a monsterinlägg! Helt i min egen klass, mmmm….
Du har lätt bekräftat mitt val av segellinje i år. Det har blivit XD 6.0 och Icon 5.3, 4.7 och 4.1. Allt du skriver gör att jag känner att jag valt helt rätt. XD kommer klart mest att användas på plattvatten, och kanske någon gång få hälsa på lite vågor i lättare vindar. Håller med om draget i XD, det är bra!
Och Icon känns helt rätt, jag har kört rätt mycket x-flex på Guincho (06 och 07), och även om jag gillat de skarpt så vet jag att jag nog behöver lite mer pulver hemma i Svea. Å då känns ju Icon som ett perfekt val!
Skall bli mycket spännande att testa dessa! Var är vinden? Söndag, kanske?
Surfa På!
-
Kombat 96: Problemet är som sagt att jag inte själv seglat brädan. Anledningen till att jag har 10 brädor är just att det är extremt svårt att ta reda på hur en viss bräda funkar om man inte seglar den själv. Därför blir det bara gissningar från min sida. De textsnuttar du postar är trots allt mest reklam. Det är iofs säkert sant att brädan är förbättrad på de punkter som nämns, men min gissning är som sagt att det är relativt små skillnader och att grundkänslan i brädan är “densamma fast bättre”. Jag tror den största skillnaden är att brädan är aningens tunnare (kompenserat med lite mer bredd). Många hänger upp sig på bredd mm, men en brädas tjocklek spelar enormt stor roll för känslan. Rocker och rails var redan 2007 hämtade från Pure Acid. Det man möjligen också kan gissa är att 96:an blivit mer lik 87 (89) som var en mycket populär bräda 2007. Jag skall försöka kolla med folk som verkligen seglat 96:an så återkommer jag när jag vet mer.
-
@dr Masse 412573 wrote:
Fasen Arnie, vilket j-a monsterinlägg! Helt i min egen klass, mmmm….
Du har lätt bekräftat mitt val av segellinje i år. Det har blivit XD 6.0 och Icon 5.3, 4.7 och 4.1. Allt du skriver gör att jag känner att jag valt helt rätt. XD kommer klart mest att användas på plattvatten, och kanske någon gång få hälsa på lite vågor i lättare vindar. Håller med om draget i XD, det är bra!
Och Icon känns helt rätt, jag har kört rätt mycket x-flex på Guincho (06 och 07), och även om jag gillat de skarpt så vet jag att jag nog behöver lite mer pulver hemma i Svea. Å då känns ju Icon som ett perfekt val!
Skall bli mycket spännande att testa dessa! Var är vinden? Söndag, kanske?
Surfa På!
Varsågod!
Det glädjer mig mycket att du har valt ICON, mycket bra val! 4.1, 4.7, 5.3 är perfekt. Eftersom du verkar seglar en del utomlands är ICON ännu mer perfekt, jag kan tänka mig att det är perfekt för Guincho, vilket verkar ungefär samma förhållande som här längst SF-Santa Cruz kusten.
MEN…. vad gör du med 6.0XD-en? Ditch it for a 5.9 Icon! Jag lovar då har du en hel ICON segel linje, och kan även använda den perfeklt i lättvinds våg förhållande medans den funkerar även utmärkt på plattvatten. Inget fel i sig med XD-en, men det är ju ett freestyle segel…
Återigen, BRA val! Och jag visste att det skulle fungera bra med ICON, även i sverige. Kolla på Stoffe, S80, han rippar ju fet med ICON över hela världen! Simmers bästa segel någonstans!
aloha
arnie -
Oregistrerad;412015 wrote:Hepp.
Väger nästan 80 kg.
Tänker shoppa någon form av Freestylewave bräda på max 80 liter.
Sedan någon form av linje på runt 5,7 5,0 och 4,2.
Hade varit drömmen att klara sig på en mast men det blir väl tight.
Så får det bli.Tips någon?
Inga problem!
Du bör spana in Northsails två våglinjer eller Severne S1 seglen där samtliga storlekar riggas på en 400 RDM mast, seglar själv din till tänkta linje, väger 83kg och seglar på en 78 liters vågis, och för mig fungerar det fantastiskt bra, att glappet 4.2 till 5.0 skulle kännas för stort är inget som jag hängt upp mig på, jag inbillar mig att glappet upplevs mindre när man har samma mast, (vilket i sin tur borde ge ett något minder område än om man hade riggat samma storlekar i ett annat märke med olika master).
Största anledningen till att segla denna linje är väl för att det är den bästa kombon om man vill ha stort spann med lite prylar……
//Glenn
-
Jag kommer att komplettera med en riktig freestylebräda nästa år. Har som sagt haft XD 6.4 i år, tyckte mycket om det så jag vet ganska väl vad jag får i XD 6.0. Hoppas jag!
Och jag vågar inte ha en 6.0a utan bra krut i som största segel här i 08-land. Då blir det inte mycket seglat alls…
-
@Drakglenn 412598 wrote:
Du bör spana in Northsails två våglinjer eller Severne S1 seglen där samtliga storlekar riggas på en 400 RDM mast
Jag undrar dock hur bra t ex en 4.2:a på 4m mast kan bli? Mitt märke har under de år jag kört det haft en del 4.2:or som speciellt designats för 400-mast. De har varit rätt bra. Fast när de senare designat om dem för 370 har de blivit klart bättre och egentligen tror jag de hade funkat bättre på 370 även när de hade rek mast 400.
Så, å ena sidan är det säkert så att om man nu nödvändigtvis skall klara sig med en mast så är det bäst att leta efter en linje där 4.2:an är designad för 4m. Å andra sidan tycker jag folk snålar på master lite för mycket. Master kanske inte är så kul, men de är i praktiken rätt bra investeringar eftersom de (med rätt val av mast…) håller väldigt mycket längre än ett segel.
Själv skulle jag t ex hellre ta en linje med två master och tre segel än en med en mast och fyra segel.
-
Instämmer. Kör NS Voodoo ’04 vilka är designade för att funka på en och samma 400-mast i all storlekar. Funkar som en dröm med 4.2 och 5.3. MEN 4.2:an har inte alls samma sköna känsla! Av/på och nervöst. Förvisso har man rekommenderat 380-masten i första hand med 400-masten som andrahandsval.
Jag letar m a o efter en 370/380-mast från North. Jag inbillar mig att seglet trivs mycket bättre med den kortare/mjukare masten.
-
Samma här. Jag vet att mitt Icon 4.1 funkar bra på 400 mast, men nog kommer jag att skaffa en 370 så småningom.
Märkte när jag provriggade här hemma att jag fick dra ganska hårt för att få det rätt. Klar skillnad mot 370 (som jag inte har, men har kört några gånger med utomlands).
-
Ja, där ser ni…
En (tycker jag) stor fördel med fler master är att man kan ha ett extra segel uppriggat. När vinden ökar och man går in och riggar ned lämnar man det gamla uppriggat. När det sedan minskar igen så är man ungefär 20ggr mer benägen att byta upp storlek igen än om man måste rigga om från början en gång till. Detta har gett mig många fina timmar i solnedgång och döende vind när andra guppat runt utan planing. Men ni kanske har full kontroll över era psyken och kan tvinga er till omriggning…
-
När Barry Spanier (som iofs verkar vara lite extrem i sina åskiter om hur viktig masten är) var förbi i Sverige, sa han nåt om att han försökte anpassa seglen till kortast möjliga mast, för i allmänhet funkar segel bättre ju kortare masten är. Det finns säkert med nåt om rimliga gränser här, men det ligger i linje med mina personliga erfarenheter. Jag har en SC-RDM 400 som jag använder till 5.7, 5.0 och 4.5. Det är bara 4.5:an som är designad för 400, de andra är egentligen designade för 430. Det intressanta är att jag upplever 5.7:an och 5.0:an som väldigt sköna segel, medan när jag har seglat 4.5:an så har den känts stum, vinglig och väldigt on/off.
Nu är det inte säkert att det betyder att 4.5:an funkar dåligt med 400, de gånger jag har använt den har jag oftast varit toköverriggad, och jag har kanske inte lärt mig hitta trimmet i den o.s.v., men nånstans har jag en känsla av att jag borde prova den med en 370 när jag skaffar en sån.
-
Oregistrerad
Guest8 september, 2007 at 20:24Rätt mast ÄR viktigt. Så är det. Det vet jag också.
MEN tittar vi på North kostar “top of the line” nästan 6000 pix (listpris).
Att köra rekomenderade master till linjen 5,7 5,0 och 4,2 betyder mastbudget på – just det – 18000 pix. Tjena.Och visst är det värt det för man vill ju få ut allt av sin hobby.
MEN kan man klara sig på 6000 i mastbudget är ju det bra så det räcker.
(Enligt Oåxen faller i och för sig den tanken pladask)Sen dräller det ju inte av bra master på andra hands marknaden.
Och då menar jag inte bara North.
(Det finns knappt något beggat North alls…) -
Det är inte självklart att man behöver “top of the line” till alla segel. Det kan vara bra till segel man använder ofta, det är viktigt i racesegel och stora segel och man ska inte glömma den psykologiska effekten av att veta att grejerna man seglar på är grymma. Men i många andra fall funkar budgetvalen bra.
-
Log in to reply.