Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar – en äkta vintertråd!
-
Nu menar du väl tvärtom Ola, 06 orna var det ju som funkade bäst på blandmaster. Värt att notera är att jag ju sköt ett steg på storlekarna till 07 så att seglen riggas med mer förlängning. Vilket ledde till att känslan var rätt mycket närmre förra årets 5.0 än förra årets 4.4a (som hade 404 i luff (om jag inte minns fel), 5.0 riggades på samma mast med rätt mycket förlägning, osäker på hur mycket).
-
Kan någon förklara varför nummerföljden A låter bättre än B:
Serie A: 4.2 4.7 5.2 5.7 6.2
jmf med
Serie B: 4.0 4.5 5.0 5.5 6.0 ?Min uppfattning är att de flesta föredrar A framför B.
Sitter själv med B just nu, men det känns inte riktigt rätt.
Tycker den känns lite tysk. -
@adde 413372 wrote:
Gällande Simmer Sails…
Vem tror ni tar över nu när Jason Diffin lämnar loftet? (eller han behåller väl sitt fysiska loft… men ni förstår vad jag menar…)
Gissar att han ska designa åt Goya (loftet ligger ju så att säga redan i huset)
Gissat rätt. Men Jason designade ju inte all segel, Thomas P är ju fortfarande master designer. En del simmer team rider, tex. K K, kommer nog säkert att hoppa i ett tag. Och ja, alla är i ett o samma byggnad: FWD HAWAII!!
ALOHA
Arnie -
@Oåxen 413292 wrote:
Man behöver bara gå över ån(Östersjön) för att hitta North-master till rimliga priser. Tyskarnas priser gör det ju inte helt lätt för Wallén att konkurrera.
Något tips på länkar till Tyska surfbutiker som kan leverera till SWE?
-
@andersbq 413462 wrote:
jmf med
Serie B: 4.0 4.5 5.0 5.5 6.0 ?Min uppfattning är att de flesta föredrar A framför B.
Tycker den känns lite tysk.Ha! Det har du ju helt rätt i, vad konstigt. Jag skulle helt klart gå på A, men det är ju vansinne…
-
@andersbq 413462 wrote:
jmf med
Tycker den känns lite tysk.Jag föredrar B och kör den just nu, men med en 5.7 istället för 5.5 6.0 på topp. Jag tycker inte det behövs så täta steg på större segel. 5.7 känns som perfekt störstasegel på en (min) vågbräda och 5.0 är en riktigt skön size som man ändå får köra rätt ofta. Jag kan dock sakna den perfekta 4.7an ibland, det är ju en klassisk storlek på vågsegel.
Mitt val av linje kan bero på att jag väger lite mer och då ofta har lite större segel än många jag seglar med. Om dom har en 3.7 4.2 4.7 5.3/5.4 linje så ligger jag perfekt matchat mot dem med min linje som är “snäppet” större i varje storlek. -
http://www.surfkeppler.de/ till exempel.
Jag beställde en 400/19 75 % RDM för 250 € för en vecka sen. -
@andersbq 413462 wrote:
jmf med
Serie B: 4.0 4.5 5.0 5.5 6.0 ?Nä det kan jag inte men det belyser en intressant sak och det är att många segellinjer har fixa hopp (typ halv kvadrat) mellan storlekarna fastän seglarna letar efter procentuella (typ 10-20% ökning) mellan varje segel.
Själv kör jag med 4.2 4.7 5.5 6.7 just nu vill helst byta till 4.5 5.0 5.7 6.7. Mest för att det är kul att leka med siffror och planera vilka prylar man vill köra på nästa säsong.
-
@NLC 413643 wrote:
Nä det kan jag inte men det belyser en intressant sak och det är att många segellinjer har fixa hopp (typ halv kvadrat) mellan storlekarna fastän seglarna letar efter procentuella (typ 10-20% ökning) mellan varje segel.
Själv kör jag med 4.2 4.7 5.5 6.7 just nu vill helst byta till 4.5 5.0 5.7 6.7. Mest för att det är kul att leka med siffror och planera vilka prylar man vill köra på nästa säsong.
Procenten har vi ju redan behandlat i den här tråden… Även om men iofs kan tycka att procentuella förändringar känns mer rätt än additiva så tycker jag i praktiken att additiva funkar väldigt bra (i registet 3.5-5.5) och dessutom så blir det ju i ala fall en masssa andra överväganden som gör att man vill ha vissa storlekar. Så jag tycker nog det är OK nu.
-
Jag känner mig inte sååå tysk men kör idag
3,5 4,0 4,5 5,0 5,0
Och 2st 400 samt 370 mast.Funkar hur bra som helst, men skulle gärna rationalisera bort ett segel av kostnadsskäl. 5,0 är bara så otroligt skönt att segla med i vågor, man kan enkelt guppa ut med stor bräda men ändå hantera både stora vågor och relativt mycket vind.
Vill dock ha 3,5 som minsta eftersom jag är fluglätt. 3,5 sitter inte klockrent på 370 men det får gå så ändå. Och jag tänker nog byta 5,5 mot 5,7-6,0 men det skall kunna riggas på 400mast.
3,5 4,2 5,0 5,7 kanske? Fast det känns svårt med 4,2-5,0…
/Magnus -
@andersbq 413462 wrote:
jmf med
Tycker den känns lite tysk.Ja visst är det mysko!
En motivering till A är att (oftast) så hamnar 4.2, 4.7 och 5.3 – mina mest använda segel – på olika master. Dvs jag kan ha dessa riggade samtidgt (i praktiken brukar jag ha två av dem riggade samtidigt). Med serie B så kan man sällan ha 4.5 och 5.0 riggade samtidigt (om man inte har två 400 master).
Jag har 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och sen 6.0, visserligern har jag två 430 så jag kan ha 5.3 och 6.0 riggade samtigt… (dock bara en 370).
-
Magnus: 3.5 4.2 4.7 5.7 kanske?
hmm, då är det rätt likt min linje som jag gärna skulle kompletterat med en 3.4 och 340 mast, då blir det 3.4 4.1 4.7 5.7 (och en mast per segel, faktiskt) -
@Mag 413687 wrote:
Jag känner mig inte sååå tysk men kör idag
3,5 4,0 4,5 5,0 5,0
Och 2st 400 samt 370 mast.Det är möjligen inte så att något av dina segel är i kombinationen gul-röd-svart? Hur är det nu igen tyska flaggan ser ut?
@Mag 413687 wrote:
Funkar hur bra som helst, men skulle gärna rationalisera bort ett segel av kostnadsskäl. 5,0 är bara så otroligt skönt att segla med i vågor, man kan enkelt guppa ut med stor bräda men ändå hantera både stora vågor och relativt mycket vind.
Exakt! Man har oftast någon favvisstorlek och det gör att procentprincipen i praktiken får underordnad betydelse.
@Mag 413687 wrote:Vill dock ha 3,5 som minsta eftersom jag är fluglätt. 3,5 sitter inte klockrent på 370 men det får gå så ändå. Och jag tänker nog byta 5,5 mot 5,7-6,0 men det skall kunna riggas på 400mast.
Jag skall nog övertala dig att skaffa en 340 förr eller senare, eller vaför inte en 310?
@Mag 413687 wrote:
3,5 4,2 5,0 5,7 kanske? Fast det känns svårt med 4,2-5,0…
/MagnusJag tycker 4.2-5.0 känns rätt tveksamt för vågsegling (i alla fall vågridning). I en tråd på Hotkonfen skriver Jeff Hendersson om den kombinationen “5.0 to 4.2 is an odd jump. Too much premium wind missed. I would do 5.0, 4.5 and hang on until you want your 3.8 really bad.”
Tom Hammerton lägger till: “I agree, Get 5.0 and 4.5. You can hang on to the 4.5 in a lot of wind. I think there will be a lot more days when you will want a 4.5 rather than a 4.2.”
Iofs två Mauicentrerade perspektiv, men jag tycker de håller här med. 4.5-5.3 tycker jag dock är helt OK. Betydligt bättre än 4.2-5.0. Eftersom jag i princip har alla storlekar i min jättequiver (visserligen lite olika modeller, men ändå) så är i alla fall min erfarenhet att det sällan känns som man vill tillgripa 4.2 när 5.0 börjar bli bökig (såtillvida det inte är en tokökning). Däremot går jag ofta från 5.3 till 4.5 (fast jag har 4.8 och 5.0 däremellan). Jag tror lite det har att göra med att blåser det så att 5.0 börjar bli stor vill man inte stå och halvguppa med 4.2 – vafan, det blåser ju, då skall man ha drag! dessa vindar kan det börja bygga rätt rejäla vågor också. Då vill man ju å ena sidan ha dra för att komma ut och ta sig runt, men å andra sidan absolut inte stå med för mycket drag på vågen. En del kanske kör på sin lilla (och mer dragkänslig) bräda också. Ett känsligt spektrum, helt enkelt. Och underriggad 4.2 är sällan bra. Lite lätt underriggad 4.5 tycker jag är mindre problematiskt. Men, men, kanske är det mitt psyke som lurar mig.
-
En intressant sak som Stor-ola var inne på: Var ska man börja?
Ska man börja med sin favoritstorlek och bygga uppåt och nedåt? Börja med max-storlek man vill ha? Börja med ett segel som kan tänkas funka som en brygga mellan två brädor, eller som största segel på en viss bräda? Det segel som man får segla mest på sitt hemma spot?
Logga in för att svara.