Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 08:57

    @Ola_P 413698 wrote:

    Magnus: 3.5 4.2 4.7 5.7 kanske?
    hmm, då är det rätt likt min linje som jag gärna skulle kompletterat med en 3.4 och 340 mast, då blir det 3.4 4.1 4.7 5.7 (och en mast per segel, faktiskt)

    Full pott i master, Ola!

    4.7-5.7 är ett rätt intressant steg. Lite stort, förståss, men med den segling du gör ser den linjen rätt bra ut. Ett bra exempel på vad det kan betyda att “optimera stegen i det viktigast registret”.

    Om jag skulle välja tre segel så skulle det nog bli 4.2-4.8-5.5 (superfreak-smack-smack) eller kanske 4.0-4.5-5.3 (fire-fire-smack). Två master och mellanseglet går på vilken som helst av dem.

  • lars_k

    Medlem
    11 september, 2007 vid 09:21

    Jag kan dra min tysk-linje, om nu någon är intresserad…:
    3.4,4.0: 370-mast
    4.5,5.0,5.8: 400-mast
    5 segel på 2 master är inte illa.
    Saknar dock ibland 5.3 som blir klockren för lättvind på min stora vågbräda (85L). Fast 5.0 är helt klart skönare på vågen och sitter fint som största på min 75L. Lite kluven där. I-landsproblem… 😉

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2007 vid 09:56

    @Ola H. 413709 wrote:

    Exakt! Man har oftast någon favvisstorlek och det gör att procentprincipen i praktiken får underordnad betydelse.
    ….

    Jag tycker 4.2-5.0 känns rätt tveksamt för vågsegling (i alla fall vågridning). I en tråd på Hotkonfen skriver Jeff Hendersson om den kombinationen “5.0 to 4.2 is an odd jump. Too much premium wind missed. I would do 5.0, 4.5 and hang on until you want your 3.8 really bad.”

    Tom Hammerton lägger till: “I agree, Get 5.0 and 4.5. You can hang on to the 4.5 in a lot of wind. I think there will be a lot more days when you will want a 4.5 rather than a 4.2.”

    En del kanske kör på sin lilla (och mer dragkänslig) bräda också. Ett känsligt spektrum, helt enkelt. Och underriggad 4.2 är sällan bra. Lite lätt underriggad 4.5 tycker jag är mindre problematiskt. Men, men, kanske är det mitt psyke som lurar mig.

    Jag har ju i fyra säsonger kört 5.7, 5.0 och 4.2. Nu blir det en rätt risig vågseglares perspektiv här (uj, uj, vad jag har kvar att lära mig inom vågsegling, men samtidigt är det härligt!), men det kan ju kanske vara intressant för den som liksom mig försöker planera sina segelstorlekar för både vågor och platt.

    På plattare vatten har jag tyckt att 5.7, 5.0 och 4.2 varit helt smärtfritt. Inga problem alls att gå ner från 5.0 till 4.2. Steget från 5.7 till 5.0 har fungerat hur bra som helst. 5.7, och även 5.0, har dessutom varit två storlekar som fungerat på min stora freestyleplanka. Men nu skall vi prata vågor. Och när jag kört utomlands (läs – Guincho) och fått de få dagar man får med bättre vågor här hemma så har jag ofta saknat något mellan 5.0 och 4.2. Det är precis som Ola H. skriver, 4.2 blir lite liten för at ta sig ut, 5.0 för stor när man väl är på vågen. Jag tycker det är j-igt svårt att köra bra (eller, ähum, mindre dåligt…) i vågor när det är lite vinkel och man har för mycket krut i seglet.

    En säkerligen urgammal superetablerad regel för de som kör vågor, men som blivit väldigt påtaglig för mig de senaste två säsongerna, är ju det min (förhopningsvis inte helt galna) spaning att
    – i onshore krävs större bräda och tryck i seglet, både ut och in. Det går inte att göra ett sk-t på vågen i pålandsvind utan kraft i seglet.
    – i snedvind och någrorlunda sidvind kan man direkt börja göra lite avkall på tryck i seglet, man börjar få fördel och hjälp av vågen på vägen in. Tryck krävs dock fortfarande.
    – i bra sidvind eller side-off så kan man ju välja minsta kitet som överhuvudtaget går att ta sig ut med. Väl på vågen vill du ändå ha så litet segel som möjligt i nävarna och minsta brädan under fossingarna. Det är fruktansvärt kul och lärorikt att köra i side-off, förresten!

    För att kunna täcka allt detta, på resor men även här på hemmaplan, har jag något motvilligt tvingats inse att det krävs lite tätare mellan segelstorlekarna än vad jag haft tidigare. Jag har även lärt mig att i lite riktigare vågor så kör jag ogärna med större segel än 5.3. När jag exempelvis seglar i Guincho och det är vågor så blir det aldrig större än 5.3, hellre 5.3 och en stor vågis än 5.7 och liten vågbräda, faktiskt.

    Så – därav mitt val att nu köra 5.3, 4.7 och 4.1. Tanken är att 5.3 kommer att användas på stora vågbrädan i pålandsvind, men även när det är lite knepigare att ta sig ut och en storbadare som jag själv behöver all hjälp jag kan få. Faktum är att även 4.7 kan funka på stora vågisen (hoppas jag) om det är väldgit av/på, vilket inte är helt ovanligt. Mer jämn vind och/eller bättre vinkel så åker ju lilla brädan fram, såklart.

    Är det väldigt lätt vind så finns en 6.0 som kan ta med mig ut i vågorna, men det är lite av ett reservsegel. Mest för onshore med stora vågbrädan.

    På det stora hela så känns det lite skumt.

    Jag har nu 5.3, 4.7 och 4.1 samt en 75-liters klassisk vågis. Något som Ola H. för typ 5 år sedan tyckte att jag borde ha. Ibland krävs det tid för att saker och ting skall sjunka in… http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=19258

    Men det känns skumt att ha släppt 5.7. Kanske får komplettera med en sådan Crossover senare… :tongue:

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:12

    @dr Masse 413737 wrote:

    Jag har nu 5.3, 4.7 och 4.1 samt en 75-liters klassisk vågis. Något som Ola H. för typ 5 år sedan tyckte att jag borde ha. Ibland krävs det tid för att saker och ting skall sjunka in… http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=19258

    Men tänk vad du lärt dig mycket under tiden. Jag tror fler personer borde testa runt lite mer och inet vara så låsta vid vissa brädtyper och -storlekar, segellinjer etc. Det är iofs en poäng att verkligen segla in sig på saker också, men man hinner nog med det också vad det lider.

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:27

    @Ola H. 413713 wrote:

    Full pott i master, Ola!

    En bra anledning till att välja den linjen. Då hamnar man på ungefär samma mängd förlängning på alla seglen (inga extremer med 0 förlängning å så (masterna (<430) borde ju vara lite mjukare än vad som är standard nu))

    @Ola H. 413713 wrote:

    4.7-5.7 är ett rätt intressant steg. Lite stort, förståss, men med den segling du gör ser den linjen rätt bra ut. Ett bra exempel på vad det kan betyda att “optimera stegen i det viktigast registret”.

    Att köra 5.7 på freestylen tills det funkar bra att ta fram 4.7. I någon mening så är det egentligen två kitt, där småseglen även tjänstgör i freestylekittet vid behov, men inte tvärtom. Vågseglingen uttnyttjar alltså inte något ur freestylekittet.

    En annan sak är ju möjligheten att kliva upp på en större bräda (eller ner på en mindre). Om linjen är 4.1 4.7, och lilla brädan <70 liter precis bär 5.0 och 5.3 endast med en dos "klart det går". Så är en bräda till mycket vettigare än att byta linjen till 4.5 5.0/5.3, säg en 75-80 liters som man flyter klart bättre på.
    (Fast om man prioriterar hopp så kanske man prioriterar fettryck i seglet istället)

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:55

    @Ola H. 413744 wrote:

    Men tänk vad du lärt dig mycket under tiden. Jag tror fler personer borde testa runt lite mer och inet vara så låsta vid vissa brädtyper och -storlekar, segellinjer etc. Det är iofs en poäng att verkligen segla in sig på saker också, men man hinner nog med det också vad det lider.

    Det är faktiskt precis så det är! Dessutom, vågar jag hävda det?, så har min vågsegling gått från “usel” till “någorlunda” under de här åren, och jag känner mig klart tryggare med exempelvis en 75-liters planka numera. Jag tror även att jag är bättre på att ta mig ut med mindre tryck i seglet, och blir mer och mer intresserad av själva vågridningen. Det är ju så otroligt roligt att rida vågor! :laugh:

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2007 vid 11:10

    Jaha. Nu har ni förstört allting.

    Hade liksom bestämt mig för 5,7 5,0 och 4,2 på 80 liters bräda.
    Men nu vet jag varken in eller ut.
    Om man nu väljer typ 5,3 4,7 och 4,2 på en 75 liters istället tappar man inte ett par dagar på året då?
    Tänker hålla fast vid tanken på en bräda och tre segel (men okej – två master).

    Väger fortfarande knappt 80.

  • stewen

    Medlem
    11 september, 2007 vid 11:16

    Väldigt intressant tråd. Var tvungen att läsa klart den innan jag kunde fortsätta jobba!

    Jag kör med 6.2, 5.3, 4.7, 4.0 med simmer crossover och tillhörande 400 och 430 sc-rdm master.
    Denna linje funkar ypperligt förutom att 6.2 funkar piss med rdm. Kör med min gamla np SDM 50% på detta segel och det funkar 10 falt bättre.

    Det jag läser i tråden är att folk är kritiska till 4.2 och 400-mast. Jag kör ju med 400 mast och 4.0 tänker jag ju då. Crossover med 400 och 4.0 funkar fantastiskt bra tycker jag.

    Innan har jag kört NS instinct 4.0 på 400 sdm (detta ska funka enl NS) men det funkade inte alls. Seglet blev väldigt av och på även för mig på 87 kg. Så därför tänkte jag att när jag köpte linjen att jag vid senare tillfälle skulle komplettera med en 370 mast men som jag ser det nu behövs det inte alls utan blir nog tillsammans med en framtida 3.5:a eller liknande.

    En annan sak är att min 5.3 (rek 430) går inte att köra på 400 alls eftersom seglet deformeras, det blir veck iställen det inte borde och knäpper i seglet. Ganska intressant eftersom någon ovan skrev precis tvärtom, dock med icon. Men de är väl hyffsat lika segel?

    Men återigen. Det där med vikten spelare kanske större roll än vad man tror.

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2007 vid 11:25

    Mina Crossover 4.2 har även de fungerat ypperligt med 400-master, både RDM och SDM. Så jag kan lätt tänka mig att 4.0 Crossover fugerar bra med 400, särskilt om det är RDM (ger lite bättre rotation, som jag tycker Crossover mår bra av, särskilt i vågor).

    Vad är det för årsmodell på din 5.3?a Jag tror inte att Crossover 5.3 fungerar alls särskilt bra på 400-mast, faktiskt. Det lär vara likadant med X-flex och Vision (jag har kört X-flex 5.3 på 430 RDM, tror inte att 400 hade varit någon höjdare i det seglet). Jag mailade faktiskt Simmer en gång och frågade just detta, och då avråddes jag från att köra 400 mast i Crossover/X-flex/Vision i just 5.3. Finns nog en anledning till det…

    Crossover och Icon är ganska lika, men spontant känns Icon lite mjukare med mindre spänning i duken än Crossover. Viss skillnad på maskurva tycker jag mig se, lite rakare i Icon. Mitt Icon 5.3 står grymt fint på 400 RDM mast, tror inte det skulle gilla 430 någe vidare.

  • stewen

    Medlem
    11 september, 2007 vid 11:37

    Aha. Jo så kan det vara. Min 5.3:a är en 06:a

  • _frippe_

    Medlem
    11 september, 2007 vid 13:52

    @adde 413711 wrote:

    En intressant sak som Stor-ola var inne på: Var ska man börja?

    Ska man börja med sin favoritstorlek och bygga uppåt och nedåt? Börja med max-storlek man vill ha? Börja med ett segel som kan tänkas funka som en brygga mellan två brädor, eller som största segel på en viss bräda? Det segel som man får segla mest på sitt hemma spot?

    Jag funderade rätt mycket på det när jag för första gången köpte en hel linje förra året. Jag valde då att utgå från det största seglet jag ville ha på min vågbräda vilket blev en 5.7. Sedan visade det sig att det var en perfekt storlek som minsta segel på min stora bräda också så där kommer det där med “brygga mellan två brädor” in. Linjen blev 5.7 5.0 4.5 4.0 och jag offrade alltså 4.7an som varit en favoritstorlek tidigare. Jag har dock inte ångrat mitt val eftersom 5.7 känns som perfekt störstasegel på min vågis och det är det segel jag använt mest av dem alla. Skulle jag bo på ett ställe med mer konstanta vindar skulle jag nog dock se till att jag hade optimala segelstorlekar för det och utgå därifrån iställen för maxstorleken.
    Nu har jag iofs inte nämt det största seglet jag äger men det har fått bli det det blir och just nu är det en 6.8 till stora brädan. Tidigare var det en 7.5 men det funkade också bra eftersom det var en annan typ av segel som man lätt kunde hålla ner till att 5.7 var lagom på stora brädan.

  • mag

    Medlem
    11 september, 2007 vid 15:55

    AJdå, tyskfärger på seglet hade jag glömt. Fast jag har ju 2st finska oxå. Hmm

    Man kan ju också nöja sig med att byta 3,5 seglet var 5:e år eftersom det rätt sällan vattnas. Då behöver jag ju endast byta övriga 🙂

    Rätt som Ola&ola säger att hellre 5-4,5 än 5-4,2 för mig. Men det gör det ju omöjligt att rationalisera. 3,7-4,5-5,0-5,7 kanske.

    Nä, nu säger jag godnatt i Kina…. Ses på vattnet i helgen!
    /Magnus

  • goose

    Medlem
    11 september, 2007 vid 16:41

    Nu när alla snackar mastar, vet någon var man kan köpa Powerex RDM i Tyskland? Keppler har inte Powerex listad på sin sida, inte heller Looping. Någon som har ett tips?

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 16:54

    @Mag 413907 wrote:

    Rätt som Ola&ola säger att hellre 5-4,5 än 5-4,2 för mig. Men det gör det ju omöjligt att rationalisera. 3,7-4,5-5,0-5,7 kanske.

    Magnus, en fyrasegellinje för dig för vågor behöver väl inte innehålla en 5.7:a?

    3.7-4.2-4.7-5.3, kanske? Fast det är väl som du säger, 4.5-5.0 är basen i din segling….

    … ???-4.5-5.0-???

    Nej det går inte att få ihop det till 4 segel.

    Om jag skulle ha fyra skulle det t ex kunna bli 3.7-4.2-4.8-5.5 (2 superfreak 2 smack)

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2007 vid 18:12

    Fyrasegellinje för mig skulle definitivt bli 3.4 4.1 4.7 5.7… Eller, om jag helt väljer bort freestyle, vilket jag iofs gör nu närmaste året. Så blir det snarare 3.4 4.1 4.7 5.3 och CW68+One77.

Sida 8 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.