Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar… igen…
Taggad: freestyle, segellinje, segelstorlek, vindregister, våg, våg freestyle
-
Segelstorlekar… igen…
maglu svarade 13 år, 5 månader sedan 36 Medlemmar · 96 Svar
-
RRD;547929 wrote:För övrigt har ni testat att lägga in en 5.0 mellan 4.7 o 5.3?
Passar perfekt till flera brädor, finns många argument både för och emot men när man väl testat är det svårt att lägga av…
Jag har de senaste åren haft 5.0-5.3 och sedan ett större hopp (till t ex 6.3) alternativt 4.7-5.0, dvs i någon mening har jag haft en extra 5.0:a. Men det får betraktas som en onödig lyx relativt Masses originalfråga.
-
Försökte köra slimmad linje 2008
5,3 4,7 4,2 3,5
men hur länge höll det????
nu är dessa kompletterade med
3,0 6,0 för att inte behöva ge upp när det är halv storm, eller missa lite skön sommarsegling.Känns som jag klarar allt med dessa sgel så i år köper jag inget! Just det inget! Har jag nog inte kunnat låta bli så länge jag minns. 🙂
5 master till det så är jag redo.
Bara en sak som saknas nu. Var är vinden? Ser ut att komma på tisdag- onsdag, just när jag måste jobba järnet, typiskt!
Annars blir det SUPen.
/Magnus -
Åhh, är ni små smurfar eller? Jag fattar inte hur ni kan klara er på småtrasor på 5.3 som störst! Snart börjar jag gråta, vart bor ni, vad väger ni, kan ni levitera?!? Jag vill också bara köra smått, men med 85 kg, boende i stockholmsområdet och ett jobb som gör att man inte kan välja fritt gör att jag måste sticka ut på 6-7 m/s dagarna för att må som en människa. Minna småttingar får för lite action helt enkelt…buhuuu!
-
stoorfaen;548153 wrote:Åhh, är ni små smurfar eller?
Precis min misstanke. 3 äpplen räknas som gubbhögt;).
-
stoorfaen;548153 wrote:Åhh, är ni små smurfar eller? Jag fattar inte hur ni kan klara er på småtrasor på 5.3 som störst! Snart börjar jag gråta, vart bor ni, vad väger ni, kan ni levitera?!? Jag vill också bara köra smått, men med 85 kg, boende i stockholmsområdet och ett jobb som gör att man inte kan välja fritt gör att jag måste sticka ut på 6-7 m/s dagarna för att må som en människa. Minna småttingar får för lite action helt enkelt…buhuuu!
He he….jag väger 73 kg, har en 74 liters bräda som största och har seglat 5.0 som största segel det senaste året. Fick över 40 vågdagar förra året (juli-december) och tipset är enkelt; flytta till Bestkusten och så blir livet lite enklare……Är ursprungligen Stockholmare men är sedan tio år bosatt i Götet vilket är det bästa jag gjort!
-
stoorfaen;548153 wrote:Åhh, är ni små smurfar eller? Jag fattar inte hur ni kan klara er på småtrasor på 5.3 som störst! Snart börjar jag gråta, vart bor ni, vad väger ni, kan ni levitera?!? Jag vill också bara köra smått, men med 85 kg, boende i stockholmsområdet och ett jobb som gör att man inte kan välja fritt gör att jag måste sticka ut på 6-7 m/s dagarna för att må som en människa. Minna småttingar får för lite action helt enkelt…buhuuu!
Känner samma sak väger dock bara 70kg.
Har en slalom och ett segel till det 7.5freerace som åker med vid lite osäkra prog.
Kör annars Wave 86lit med linjen 4.1,4.7,5.3 och 6.2
Det pinsamma är 4.1 är ett Sailworks från -97 med rek mast 430!!
stormdagen på Torö i höstas med rippande 3.3:or fick dock mej att fundera i andra banor
Def. överiggad i min viktklass. -
Frågan är väl oxå vad som man pallar släpa med sig
3riggar och 3 brädor kör jag på. sen känns det fult i bilen. Sen e jag kanske inte så smurf-lik så jag har kört på 6.2 som minsta i år även om jag har 5.3 och 4.1 i garaget -
RRD;547929 wrote:För övrigt har ni testat att lägga in en 5.0 mellan 4.7 o 5.3?
Japp. Det slutade med att jag gjorde mig av med 4.7 och 5.3 eftersom jag ändå alltid kör 5.0…
-
surfmeister;548181 wrote:He he….jag väger 73 kg, har en 74 liters bräda som största och har seglat 5.0 som största segel det senaste året. Fick över 40 vågdagar förra året (juli-december) och tipset är enkelt; flytta till Bestkusten och så blir livet lite enklare……Är ursprungligen Stockholmare men är sedan tio år bosatt i Götet vilket är det bästa jag gjort!
Ok, kul att höra! Jag skulle inte banga på att bo på andra sidan ett tag…men kanske inte Götet… 🙂 (Välkommna till Göteborg! Glöm inte att ställa tillbaka klockan…10 ÅR! haha…) Nä, men skämt åsido, Dr Masse, Poppo, Dala Lama och Stinger verkar ju vara ostkustare…så det kan ju inte bara hänga på det?
-
Jag bor mitt på slätta dö, Linköööping, väger bara 67kg. Blåser rätt bra här men vågdagarna är lätt räknade 😉 på Roxen blir det rätt goa hoppvågor iofs. Vättern ger bara vågor (med lite vinkel) vid sällsynta tillfällen.
-
Jag kör slimmat kit för tillfället, 4.1+4.7, 68 liter + 71 liter. Men det hade kanske inte skadat med en ~3.5a för de dagar det trycker på ordentligt… 68an är dock till salu eftersom jag mest seglar den något bananböjda 71 litarsbrädan, som inte planar riktigt lika tidigt men passar min segling bättre.
-
Bodde jag och seglade mest på bästkusten skulle jag nog ha 5.0 eller kanske 5.3 som störstasegel (väger knappt 80kg), men på vår baksida (där vi badar i vårt eget piss:-) behöver jag en 5.5 eller kanske till och med något större för lättvindsvågsegling. Dock seglar jag helst Torö, Rullsand eller Gotland och struntar nästan helt i platta freeridedagar. Ska man segla i hemmaviken med freeride behöver man helt klart gå upp en rejäl bit i storlek.
Även brädmässigt behöver man gå upp 5-10 liter om man ska segla vågor på vår baksida i stället för på bästkusten.
/JB
-
Jag tror på att blandmissbruka… Vågprylar, freestyle/freeride, S.U.P, formula, Kite en 49-er ett par mtbs en xc, en allmountain, och en ren DH, och lite snowboards och några kilo klätterprylar RIB UL-plan skoter, cross,mm +husbilsinredd semitrailer och en massa sms-lån….eller fortfarande i drömmarnas land.
våg:3.7,4.2,4.7,5.5 i samma linje + 80l bräda är den kombo som jag trivdes bäst med.
funkar inte hos naish så det blev
4.0, 4.5, 5.0 och 5.7 force 7.0 boxxer sl 5 segel på tre master +80l wave +100lfreestyle/freeride + naish 12′ Glide för plattvatten +10’6″ för vågor och longboardsegling. Jag skulle hellre vara utan 7.0 och brädan runt hundra liter än min 10’6 SUP. Går och funderar på om man skall komplettera med en Kite 12:a plus en vågbräda som lättvinds allternativ. -
Jesper_B;548632 wrote:Bodde jag och seglade mest på bästkusten skulle jag nog ha 5.0 eller kanske 5.3 som störstasegel (väger knappt 80kg), men på vår baksida (där vi badar i vårt eget piss:-) behöver jag en 5.5 eller kanske till och med något större för lättvindsvågsegling. Dock seglar jag helst Torö, Rullsand eller Gotland och struntar nästan helt i platta freeridedagar. Ska man segla i hemmaviken med freeride behöver man helt klart gå upp en rejäl bit i storlek.
Även brädmässigt behöver man gå upp 5-10 liter om man ska segla vågor på vår baksida i stället för på bästkusten.
/JB
Dessa sköna sköna myter !
http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_hoburg.htm
http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_halmstad.htm
-
Här bor jag ett tag till:
http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_wellington.htmJag har 4,0, 4,5, 5,3, 6,2 och 7,4 och brädor på 81 l, 93 l och 116 l . Väger själv 83 kg. (jag har en gammal Mistral SLE twinser på 69 l också men den blir aldrig använd, för jag sjunker direkt i vindhålen)
Funderar på om jag ska skaffa ett mindre segel, ca 3,5. Förra veckan hade vi storm med byar på 40 m/s. Våghöjden i Cooks Strait rapporterades till 11 m. Då fick man vackert stanna på land.
Under det 1,5 år jag bott här har jag använt 4,0 oftare än 6,2 och 4,0 har varit för stort oftare än jag använt 7,4.
Eftersom min 4,0 och 4,5 är de äldsta seglen så har jag också funderat på att ändra intervall och byta dessa mot 4,2 och 4,7 och lägga till en 3,7a. Kommer man att tjäna på tätare steg under 5,3?
Jag uppfattar vinden här som ganska byig vilket gör det knepigt med små brädor (ialla fall för mig), därför använder jag oftast JP fsw 93 som funkar från 4,5 till 6,2. Sen är prylar mycket dyrare här än hemma i Sverige, vilket bromsar köpsuget lite.
När det inte blåser finns det oftast vågor som åtminstone duger till att lära sig longboardsurfing i Lyall Bay på bilden (tagen hemifrån).
Logga in för att svara.