Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar på Hypersonic
-
Segelstorlekar på Hypersonic
Publicerad av Knatte på 13 mars, 2005 vid 14:45Här kommer lite teorisurfing också
Ni som har seglat en del på en hypersonic. Vad brukar ni använda som minsta storlek på seglet? Jag använder ett 7.8 kvm Techno Logic på min Hypersonic 111 och nästa segel som jag har i garderoben är ett Gun Booster 5.8 kvm.När det är bra drag med omkring 6.0 kvm, så känns RRD 271 som ett roligare alternativ Så frågan är…
Behövs det något segel runt 6.6-7.0 kvm också, för att det skall bli kul. Eller funkar glappet på 2 kvm??
Teorier och erfarenheter från alla är välkomnaKnatte svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Jag har haft ett 7,8 techno logic sen 2001. Kör det fortfarande som lättvindssegel på min freestyle men tyvärr börjar det bli slitet.
Seglet går ju o dra rätt hårt o klarar ganska bra med vind men jag tror det finns mkt snabbare alternativ när det blåser mer, dessutom blir det sladdrigare än ett camber när man drar det hårt.
jag hade även ett 6,9 från 95 med cambers o det va snabbare när det blåste tillräckligt. -
Jag brukar ibland istället för att byta rigg när det mojnar och det blir lite lite drag med 5,2 eller 6,6 och liten slalom bräda byta bräda till min hs105 ,då blir man istället snarare överriggad med bra drag i gregerna.
det går både lättare o snabbare att byta bräda än rigg när man är snål med master/bommar. -
Hmmmmm. Har själv seglat 271 (innan den byttes mot 268) med både 5.5 och 6.6 fullrace utan problem. 271:an släppte fullt ut även med 6.6 med både 30 och 27 fena beroende på vindstyrka. Med reservation (eftersom jag inte vet vad det är för segel du har, är det fullrace eller?) så tror jag nog att kombinationen kan bli rätt bra med ett segel runt 6.5 som fungerar perfekt på 271, funkar även på din HS111 vid lite lättare vindar. Ett perfekt brädbyte alltså när vinden svajar. Men när det blåser så 271:an går för fullt så är jag helt övertygad om att HS111 blir skitjobbig med 6.5 segel, bredden blir troligen en nackdel.
Personligen tycker jag att du har hamnat lite “mittemellan” med dina storlekar, om du nu bara vill ha tre storlekar så borde du använda ett större till din HS. Kanske närmare 9.0 någonstans, nästa steg nedåt ca 7.0 och sedan runt 5.5-6.0 till det snabbaste du har…. Ett riktigt fullrace 6.0 håller du länge………längre än vad de flesta tror under förutsättning att det är rätt riggat. Med den kombinationen har du nog optimerat dina brädor. Men tyvärr drar det troligen med sig lite kostnader, som tre master och två bommar får man väl antagligen räkna med.
Om man nu inte vill hamna i den situationen så kan man istället använda det du redan har och där lägga till en 6.5 (blir inte riktigt lika ultimat kanske) och istället köpa upp sig på fler bra fenor till din HS och laborera där istället, vilket kan ge mycket istället för fler segel. Då skulle du få en line som passar 271 riktigt bra, 6.5:an till HS de dagar när “spettet” får en aning för lite vind, och sedan 7.8 när vinden mojnar………men glöm inte fenorna, jag har med alla år bakom mig lärt att hellre en proppfull fenbag än segelbag -
Knatte
Gäst13 mars, 2005 vid 19:30När allt är inhandlat och hämtat nu till våren, så skall jag använda fullcambers racesegel i storlekarna 5.0 kvm och 5.8 kvm till RRD 271.
Jag har kört mitt gamla Tomahwk 6.0 segel på Hypersonicen med bra drag och det kan vara lite scary med bredden där..
271:an är lite “mer” lättkontrollerad i dessa lägena. Därför var jag inne på att skaffa ett segel runt 6.5 kvm, som skulle kunna användas både till 271:an och Hypersonicen med bra utfall.
Så om någon sitter på ett racesegel runt 6.5 kvm och vill byta mot ett Tomahawk pro race 6.0 så lyssnar jag gärna
Titta här -
Jag har en HS96 och har mest kört med 7.5 (Dragster) och 8.4(WB-racing) och dom storlekarna tycker jag passar väldigt bra till brädan. Körde inte du med ett Arrows T-force på ca 6.0-6.5 sist?
Jag har egentligen tänkt köra ned till 6.5 på min bräda, men när det blåser såpass mycket så kör jag nog hellre med en liten freeride bräda eller åker ner till varberg med vågprylarna…Som sagts ovan så är ju fenan väldigt viktig för att man skall få ut ett större range av brädan och seglen. Jag tycker alltid det är svårt att få upp brädan så att den går ovanpå vattnet och jag har testat med lite kraftfullare fenor vilket hjälper en del för mig i alla fall. Har även testat med hög bom (mellan hakan och näsan ungefär) men för högt blir ganksa avigt när man lättar på mindre vågor i askim tex. Drake fenorna skall ju vara en gjuten kopia av Curtis Sr6b men drake fenorna verkar ha högre aspect ratio och tunnare profil än Sr6b. Har fått en del högfarts spinnout med 34cm fenan och sedan blir man lite harig…
Sist jag var ute så funkade en Select Eagle 35cm väldigt bra till mitt 7.5 segel (hade ingen GPS på mig då med det skall jag ha nästa gång…)
En annan grej jag tyckt mig märka är att det krävs mycket nedhal för att seglen skall funka bra på HS’en jmf med samma segel på en större freeride bräda. Hänger förmodligen ihop med att man får relativt hög fart i förhållande till vindstyrkan. När trimmet är rätt så är det alltid lite knepigt att komma igång men när man väl får upp farten så stämmer det desstå bättre.
Fan vad sugen jag blev nu, har inte seglat på flera veckor!
-
Knatte
Gäst13 mars, 2005 vid 20:04Jag körde med Arrows Tomahawk Pro race 6.0 kvm, sist vi träffades.
(Men detta seglet skall säljas och har ersatts med ett Gun Booster 5.8 kvm.)
Jag håller med om att det är lite trixigt att få upp brädan i planing (kass teknik) men sedan går det ju bra -
Jag skiver tydligen väldigt lååångsaaamt….
Hur kommer det sig att det blev ett Booster, är inte det ett freerace segel….
GUN kommer ju nu också med ett speed segel till rimligt pris!
Finns ett på 6.8… -
Knatte
Gäst13 mars, 2005 vid 20:28Gun Speedseglet fanns inte klart, när jag köpte mitt Booster i julas.
Booster är väl i gränssnittet Race/freerace och de har ju plockat på 3 cambers.
Så det borde vara bra tryck i grejerna.Shapen på seglet är ju minst 4 år modernare, jämnfört med Pro racen.. -
Nä du behöver inget till rigg för att det ska bli roligt.
Du kör endast kör med 7,8 och hypern och riggar den efter dagens behov, vid lätt vind kommer du igång lika lätt som med ett 9,0 om du har rätt trimm och teknik, väl uppe i planing så stannar den ju där. Lite fluffigt riggat och 42cm fenan så har du en lätt vinds slalom. 7,8 är en optimal storlek till hypern.
Brallar det sen i så petar du i 34 fenan och trimmar in riggen, sen är det bara att close the gap and go for it
Sen är det spettet som gäller.Måste du ha en till rigg så är väl 6,7-6,5 en bra storlek med en 30-32cm fena (hypern trivs ju med små fenor) som du även kan använda till din rrd
-
Ja det var väl fyndigt… vem vet kanske kommer som sälj argumet i någon katalog för segel 2006 ” Riggar du detta segel fluffigt så kommer du igång som en…
Knatte med fluffigt menar att du släpper ca 2cm på ett redan fullt neddraget nedhal. Hoppas du förstår min tråkiga ostkust humor
-
Knatte
Gäst14 mars, 2005 vid 21:05
Jag tolkade fluffigt som lättvindsriggat…
Vilket du förhoppningsvis menade Så ostkusthumorn verkar funka bra även på framsidan
Logga in för att svara.