Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar – tänker vi fel?
-
Ett helt underbart fredagsinlägg!
Men hur ska jag göra då? Jag som vill köpa massa utrustning. Jag vågar inte ens fundera på att slopa min underbara segellinje; 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5,5. Så jämna fina mellanrum, så mysiga segel, så skön känsla i bussen. AhhhSegel på!
/Magnus -
Ah… ett kärt ämne som dyker upp då och då, jag spånar på…..
Jag tror det handlar om känslan i seglet.
Om man för en gång skull glömmer det här med alla parametrar som spelar in, tänker då på olika brädor, egen vikt, vindförhållande, kunskap, segelkaraktär , vi krånglar inte heller till det med att byta med enhet eftersom det inte förändrar något, inte heller diskussionen med var man börjar och slutar med linjen, det är en helt annan sak då det handlar om att optimera linjen efter brädan/orna
Detta handlar om hur stort glapp men kan ha mellan seglen utan att det förändra känslan och karaktären i seglet ,vill man ha exakt samma känsla i seglet måste man ha tätt mellan seglen
Är man däremot beredd att kompromissa lite på känslan kan man a större glapp mellan seglen, jag inbillar mig alltså att de flesta kan segla på stora resp. täta glapp mellan seglen, det handlar helt enkelt om prioritering.Det är här diskussionen med vindregister kommer in…
Jag tror man måste skilja på brett vindregister och optimaltregister.
Vad jag menar är att ett segel kan ha ett extremt brett register tex ett 5.0 klarar man nuförtiden att hålla mellan 0-20 m/s men det är endast optimalt mellan 13-14 m/sDen stora frågan är om det är skillnad på detta ”optimala” område mellan segelmärken, dvs. om det finns segel som känns samma att segla med oberoende trim, eller är det helt enkelt mastens egenskaper som sätter detta optimala område….
Börjar bli trött nu, måste nog sova på det där siszzta zzzzzz zzzzzz zzzzz
-
Japp, formeln kommer från vindkraftverk. Men det är fokus på energi i vinden, inte hur mycket energi kraftverket i slutändan levererar.
Tycker denna tråd gett många roliga inlägg hittills, men det verkar rentav finnas en tanke för min första fundering om vi kanske är lite väl “traditionella” när vi tänker segellinje?
Mitt hopp från 5.0 till 4.2 känns bättre nu. Ah, eftersköpsrationalisering – det är fina grejor det!
Det där med “brett” och “optimalt” är klart intressant, annars. Är det månne så att registren är bredare med moderna segel men att det optimala i hög grad förblir ganska statiskt?
-
Oregistrerade
Gäst18 februari, 2006 vid 15:12Tänk vad man märker på inläggen när det inte har varigt surf på ett tag…. Men visst.. Räkna på.. 🙂
-
Var har ni läst (sett,hört eller dylikt) att segeltillverkarna tycker att man ska ha alla segel i en linje? Bara för att ett segel tillverkas i tex 4.0, 4.2, 4.5, 4.7 och 5.0 så är det nog inte ens den mest girigbukade segeltillverkares tanke/förhoppning att vanligt folk (dvs icke proffs) ska köpa varje storlek. Är väl bra att alla kan hitta en linje som passar, Ola H ca 60kg(?) vill förmodligen inte alls ha samma storlekar som jag ca 87kg (mest muskler;))
Och jag tror inte heller det finns mer pengar för tillverkarna i att ha många segel i en linje, billigast för dom vore att bara tillverka en storlek i en enda färg. Så hade surfseglena nog sett ut i gamla Sovjet om windsurfing varit en OS gren på 70-talet;)
-
Förmodligen är nog en “linje” att betrakta som varannat segel hos de flesta tillverkare. D v s antingen 4.0 4.5 5.0 5.7 eller 3.7 4.2 4.7 5.3. Trots det har glappet varit mer eller mindre konstant sedan 80-talets mitt/slut.
Jag är övertygad om att det skulle gå att få ut mer av mindre – less is more!? Bara tillverkarna såg en marknad för det.
-
Varför skulle de se en marknad för det? Färre segelstorlekar = förre segel sålda.
Skulle isåfall vara om en av fabrikanterna skulle tro så hårt på att de genom att lansera ett helt nytt tänk skulle kunna öka sin andel på marknaden och på så sätt ändå vinna på det. Misstänker att det är en väldigt vågad strategi som kan leda mot kk om det slår fel.
-
JPS wrote:Varför skulle de se en marknad för det? Färre segelstorlekar = förre segel sålda.
Skulle isåfall vara om en av fabrikanterna skulle tro så hårt på att de genom att lansera ett helt nytt tänk skulle kunna öka sin andel på marknaden och på så sätt ändå vinna på det. Misstänker att det är en väldigt vågad strategi som kan leda mot kk om det slår fel.
Jaa du, varför skulle en tillverkare vilja sälja 3-4 segel istället för ett segel?
Varför skulle tillverkarna vilja ha kunder som upplever att de får ut mer av vindsurfingen med mindre prylar?
Om man inte ser kundernas behov och möter dessa var hamnar vi då?StarBoard har ju skapat nya nischer på en befintlig brädmarknad bra många år nu, hittills har väl ingen segeltillverkare gjort detsamma. Näe, på segelsidan saknas det nytänk – det handlar mer om kosmetika. Vilken färg ska det vara på 07:orna e t c. De som kommit närmast vad gäller nytänk är väl HSM:s SuperFreak och Naishs Boxer.
Det finns idag inga segeltillverkare som “vill” sälja en hel segelstege. Jag gjorde comeback för tre år sedan efter en tids uppehåll. Det finns inte en tillverkare, mig veterligen, som ger några som helst rekommendationer kring storlekssnacket. Varför? Uppenbarligen finns det ju ett behov av svar då detta är en vanlig fråga här på konfen.
Om man tittar på begegnatkonsumtionsmönstren här på konfen så ser man att det är ganska vanligt att folk köper en hel uppsättning segel på en gång.
Kan det vara så att tillverkarna inte har sett det här behovet ännu?Ponera att du har två olika märken och det ena klarar 6-20 m/s med sex segel medan det andra klarar samma vindregister med 4 segel. Vilket märke skulle du välja givet att prestanda e t c var likvärdigt? Just det!
Men, men, “var och en blir ju salig på sin fason”.
-
Jag skulle nog säga att det är egentligen bara för raktframorienterad freeridesegling som man verkligen kan (vill) utnyttja seglens hela vindregister (i betydelsen att man kan välja segel väldigt glest spacade). För vågsegling vill man ju ofta ha perfekt drag (dvs så mycket drag som man i just de förhållandena känner för) och för racingsegel gäller ju att man liksom måste ligga med så stort segel som möjligt (inte större…) för att pressa ut det sista lilla av fart som är möjligt. Så, både vågseglare och prestandaorienterade fartseglare vill helt enkelt ha de valmöjligheter som små segelstorleksavstånd ger. Att seglen får större register är ändå bra eftersom det gör att byig vind och förändringar i vindens styrka kan hanteras bättre och att seglen också (i våg-fallet) blir mer trimbara för olika vågförhållanden.
Mina vågsegel är otroligt trimbara och troligen skulle jag plana med 3.5 när 5.0:an verkligen inte går att hålla längre och ovanför 5.0:an klarar jag mig med en 6.3:a som i sin tur med rätt bräda planar helt sjukt tidigt så att om jag i praktiken skall få ännu tidigare planing får det nog bli något formulaliknande och ett segel på runt 10 kvadrat. Så där har vi den fyrasegelslinje som nämns ovan och den planar säkert både tidigare än 6m/s och går en bit över 20m/s. Dock lär man knappast segla särsklit komfortabelt och ofta kommer man i byiga vindar få leva med att sjunka igenom då och då.
-
I och för sig har jag för mig att Barry Spanier menade att en av vindsurfingens stora svagheter är just utrustningens smala vindregister och påpekade att jolleseglare använder samma segel från 0-20 m/s eller hur mycket vind de nu tål.
Givetvis menade han att SID, den där grunkan som spände nedhalet med nån hävarm, kunde vara lösningen, för med en grunka som gjorde att man enkelt skulle kunna ändra nedhalsspänningen flera centimeter så skulle man kunna designa seglen så de drog nytta av det och på så vis fick betydligt större vindregister än dagens segel.
Sen hoppade ju Barry av från Gaastra och frågar man honom just nu så tror jag han säger att han inte har råd att utveckla SID färdigt just nu, men att det kan komma. Jag har för mig att han såg Norths PowerXT som lite av ett misslyckande eftersom det var en lyxpryl man kunde köpa till. Skulle han införa SID så skulle det levereras som standard med alla hans segel.
-
Rasmus_W wrote:I och för sig har jag för mig att Barry Spanier menade att en av vindsurfingens stora svagheter är just utrustningens smala vindregister och påpekade att jolleseglare använder samma segel från 0-20 m/s eller hur mycket vind de nu tål.
Seglar man jolle på sättet så blir det ju inget kul förrän det blåser mer än 12m/s heller, så den jämförelsen haltar ju rätt rejält…
Går ju även att jämföra med vanlig segling, vem kör med samma rigg i vindar från 0-20m/s…?
-
Jag kör samma rigg från 0-15 m/s på min MaxiRäser (kölbåt). Fast den har mkt trimmöjligheter (backstag etc) så man kan krumma masten och twista seglet ungefär som ett ws-segel. Och det blir roligare ju mer det blåser! =)
-
Byter du inte försegel då, det är väl bara storseglet som tvistar med masten?
Med lättvindsgenua så kan man väl nå toppfarten hos en kölbåt redan vid ca 7-8m/s, sedan så går det väl inte fortare om det blåser mer utan det blir bara mer och mer “spännande”… -
Man släpper upp skotpunkten så twistar genuan också. Dock går båten bättre med fock i mycket vind. Iallafall på kryssen. Med för mycket segel på kryssen lägger sej bara båten ner och driver i sidled. Men har man många feta personer som hänger ner båten i lovart går det fint! 😉
-
Lars_K wrote:Jag kör samma rigg från 0-15 m/s på min MaxiRäser (kölbåt). Fast den har mkt trimmöjligheter (backstag etc) så man kan krumma masten och twista seglet ungefär som ett ws-segel. Och det blir roligare ju mer det blåser! =)
Och det här är väl poängen med resonemanget. Vindsurfingriggar är inte tillräckligt trimbara, alltså får de ett smalt vindregister.
Logga in för att svara.