Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar – tänker vi fel?
-
Jag tror också vågseglare håller fast vid flera segel mycket av tradition. Man KAN ju “klara sej” med färre segel men när man kör vågor har man kommit till en nivå där man är en inbiten vindsurfare och därmed finsmakare och vill ha det bästa och är beredd att betala för det. De nya seglena med mer register har framför allt förbättrat prestandan och hanterbarheten enormt. Med många segel kan man alltid ha det där perfekta draget och känslan. Det är värt mycket en episk vågdag!
Och vilken bräda man har spelar ju också roll. Jag har kompletterat min linje med ett 5.8 (Boxer) just för att min stora vågbräda lätt tar detta som största segel och det kan vara fiiina vågor trots lite vind i DK! Min linje på 3.4-4.0-4.5-5.3-5.8-6.4 blir kanske lite tätstegad men bra med tanke på mina brädor. Och jag klarar mej med endast 3 st master 370-400-460 (där tycker jag utvecklingen gått framåt – färre master!). -
Oj vad många inlägg jag har påbörjat men insett att serverutrymmet inte skulle räcka…
Staffan är ju inne på nått viktigt nämligen vad seglar man mest och att man gärna vill ha flera alternativ just i dessa storlekar, lite som OlaH’s brädtankar (bättre med överlapp i “mitten” av linjen och att man får tänja lite i extremerna än att inte ha någon bräda som fungerar optimalt i medelförhållandet).
Man kan ju även argumentera för att man vill ha valfrihet i de förhållanden man GILLAR bäst (som ju tyvärr inte sammanfaller med vad man seglar mest), är det inte för de där 10% av dagarna som är “episka” som man håller på? 370 mast, 4.2 och småfenor en åtta-niotusen för några få dagar… För att inte tala om 3.5 och 340 mast 😀
För att återknyta till Masses initialtankar så bör man även fundera på variansen på vinden. Visst är det byigare när det blåser mer? Blåser det 9 m/s så är det kanske 8-10 men blåser det 17 så är det 14-20. Med stora variationer är det viktigare att man kan välja ett segel som hamnar “mitt i”.
/adde
-
Aaaaarghhhhh….. å ja som ett tag trodde att den här tråden skulle kanske rentav kunna resultera i att det med dagens riggar nog kan vara lite overkill med att ha samma segellinjer som vi har haft de senaste 20 åren….
Summa summarum – köp ett berg med grejor, inget är så fint som att vara perfekt riggad, oavsett om det är med 3.4 eller 7.0.
Min nästa linje kommer därför att bli 3.4, 3.7, 4.0, 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.2, 5.4, 5.7, 6.0, 6.2 och 6.7 (tillåter mig själv ett vågat kliv där på slutet). 340, 370, 400, 430 och 460 master på det. Gärna en blandning av SDM och RDM bara för att skoja till det. En fem-sex brädor är nog lagom, tre bommar och fjorton nya fenor (US, Power och Tuttle, såklart). Äntligen. Synd bara att jag inte hinner använda vissa av grejorna alls, men när de där 10% episka dagarna kommer, i mitt fall 2-3 dagar om ÅRET, då j-ar… är jag så upptagen att välja i prylberget att jag missar hela dagen. Nåja.
Inga pengar kvar, skilsmässa, apstor buss, ingen bostad men alltid, alltid, alltid perfekt riggad! Ahhh, jag känner mig alldeles varm inombords när vetskapen om kontroll i alla surflägen åter infinner sig… Hur var numret till GE Moneybank nu igen?
Syrlig? Bitter? Dryg? Moi? Non, monsieur… 😉
(innerst inne tänker jag köpa 4.0, 5.3 och 7.0 bara för att bevisa för alla j-ar att det går fint minsann och jag tänker inte klaga, näpp!, så det så)
Shoppa På!
-
Ja, om vi skall summera tråden (fast kanske änså bortser från några av de teoretiska utsvävningarna i början) så är det väl att å ena sida är dages segel så bra att man klarar sig med färre prylar. Ingen bestrider detta, inte ens jag och Staffan. Dock finns det flera bra argument om varför en större och mer tätstegad garderob liksom är en slags försäkring om att man alltid kan får ut max av en given dag. Det hela blir en fråga om pengar och prylberg kontra max prestanda – som vanligt.
Ett litet tillägg till detta kan möjligen vara att det ligger något i det där med tradition också. Ett litet steg “framåt” skulle kanske vara att segeltillverkarna gick på 0,3-steg rakt igenom istället för 0,2/0,3 som det ofta är nu. Då skulle en typiskt småsegellinje ligga på 0,6-steg istället för som nu 0,5. Ett vågat steg! Tänk vad folk som har en 0.5-linje och vill uppgradera 5.0:an skulle bli förbannade när det visar sig att den har blivit en 5.1:a…
-
Ja, bland annat blev det ju tydligen en hel del liv när Pryde ändrade lite i sin steg och införde typ 5.2 i Combat och Zone… tradition, tradition… rätt fånigt på ett sätt, intressant på ett annat.
Och samtidigt så förstår jag det helt och fullt, man vill ju inte rubba sina cirklar i onödan, ah! Och kanske inte särskilt den där exakt uttänkta segellinjen som man haft sedan 1992…
“Pengar och prylberg kontra max prestanda” är ju i ett nötskal vad det handlar om.
-
Synd att ni just försökte summera den här tråden för jag har lite förslag på hur man kan motivera en rejäl utökning segel garderoben om man är prylgalen, har en Volvo FL6a med Salakaross som surfbuss och dessutom lite slantar över.
Man kan köra olika linjer i samma storlekar! Ett argument för att inte testa en massa olika är att man riskerar att hitta nåt man gillar hos alla segel. Förra säsongen hade jag ett tag SO, Smack och Superfreak i 5,3 (Hotsails) Jag testade seglena i samma förhållanden o kom fram till att trots samma storlek så gillade jag olika modell beroende på förhållande. Inte bara vindstyrkan utan saker som riktning (vinkel) och jämnhet på vinden liksom vågornas storlek och trycket i dom på verkar vilket segel som är roligast för dan. T o m humöret för dan är en faktor (trött o bakfull = Superfreak, den e soft o tyst;)) som väger in.
Jag skulle gärna ha både SO och Superfreak i samma storlekar iaf upp till 5,3. Eller allra helst även Smack;)
Sen bör man väl egentligen ha brädor som motsvarar segel garderoben, lär ju bli ett gäng de me!
-
Haha, Ila. Vill du få lite snurr på försäljningen, eller?
Faktum är att jag också har lite olika segel, dels för att jag vill testa och dels för att jag vill ha ut lite olika saker av de olika segelstorlekarna.
Mina SO upp till 5.0 är grymt trimbara och bra manövermässigt i allt från underriggat till överriggat. Sedan har jag valt ett Smack (06:an är grym) i 5.3 för att ha lite extra bottendrag för pålandsdagar i lite vind (Smack är numer långt ifrån det “Maui sideshore only”-segel som det framställts so tidigare. Slutligen ett super-superlätt Dawg i 6.3 (går på 4m mast också – ett plus).
Förra året körde jag SO 5.0 och Superfreak 5.0 paralellt (freaket är till salu för övrigt) och givetvis är det otroligt stor skillnad i känslan. På Maui i höstas passade jag också på att segla i princip alla 5.3:or som fanns i Hotprogrammet för att testa lite och det var helt klart en nyttig erfarenhet.
Dock går nog inte ens jag så långt som att ha flera paralella linjer. Även om jag skulle kunna rent ekonomiskt så blir det helt enkelt för jobbigt att släpa runt på, speciellt med tanke på att jag har 10 brädor också… (fast jag egentligen skulle klara mig med en, möjligen två).
-
Ola H. wrote:Ja, om vi skall summera tråden (fast kanske änså bortser från några av de teoretiska utsvävningarna i början) så är det väl att å ena sida är dages segel så bra att man klarar sig med färre prylar. Ingen bestrider detta, inte ens jag och Staffan. Dock finns det flera bra argument om varför en större och mer tätstegad garderob liksom är en slags försäkring om att man alltid kan får ut max av en given dag. Det hela blir en fråga om pengar och prylberg kontra max prestanda – som vanligt.
Ett litet tillägg till detta kan möjligen vara att det ligger något i det där med tradition också. Ett litet steg “framåt” skulle kanske vara att segeltillverkarna gick på 0,3-steg rakt igenom istället för 0,2/0,3 som det ofta är nu. Då skulle en typiskt småsegellinje ligga på 0,6-steg istället för som nu 0,5. Ett vågat steg! Tänk vad folk som har en 0.5-linje och vill uppgradera 5.0:an skulle bli förbannade när det visar sig att den har blivit en 5.1:a…
En fråga till er som är teoretikst uppdaterade på detta här med storlekar är ju om det i verkligheten är så exakt mätta storlekar? Jag vet ju att tex. med bommlängder kan det skilja en del på den ene fabrikantens 195cm och den andres 195cm. Kan det vara så att NP 5,0 kanske egentligen är lika stor som en 5,1 i ett annat märke men att man håller kvar de traditionella storlekarna just för att surfare, som denna tråden visat, ofta är tradiotionsbundna?
I så fall skulle ju en del, i och för sig fina, resonemang här i tråden falla… -
woodleaflay wrote:Kan det vara så att NP 5,0 kanske egentligen är lika stor som en 5,1 i ett annat märke men att man håller kvar de traditionella storlekarna just för att surfare, som denna tråden visat, ofta är tradiotionsbundna?
I så fall skulle ju en del, i och för sig fina, resonemang här i tråden falla…Så är det ibland. Har man en 5.0:a som _känns_ ovanligt liten och kompakt är chansen stor att den _är_ det.
-
Ola H, snurr på försäljningen betyder ju mer arbete så jag e lite kluven i den frågan;) Men lite allvar ligger faktiskt bakom de jag skrev om att de finns vissa nackdelar/risker med att testa en massa olika segel och andra prylar. För när man väl upptäcker att de finns möjlighet att optimera utrustningen för i stort sett alla tänkbara förhållanden blir det ännu mkt svårare att välja/begränsa sej. Windsurfingen har helt enkelt blivit som de västerländska sammhället i övrigt, vi har ett överflödigt utbud och måste helt enkelt gallra/filtrera i överflödet för att inte stressa ihjäl oss eller iaf bli deprimerade för att vi inte hinner med eller har tid och ekonomiska resurser för att ta del av allt som erbjuds.
Hmmm…. intressant utveckling denna tråd fått, en enkel fråga som tagit oss på en resa genom fysik, matematik, beteendevetenskap och nu är vi väl nästan inne på filosofi;)
Men jag håller fast vid att jag gärna skulle köra iaf både SO och SF i samma storlekar upp till 5,3 kanske även Smack. Men till skillnad från Ola H så har jag inte problemet att behöva avstå från 2-3 olika våglinjer, min ekonomi ser till att de bara blir en kanske 1,5 våglinjer;)
Men Ola, allvarligt 10 brädor????? Du har inte funderat på att söka proffesionell hjälp?;)
-
Ola H. wrote:Haha, Ila. Vill du få lite snurr på försäljningen, eller?
Faktum är att jag också har lite olika segel, dels för att jag vill testa och dels för att jag vill ha ut lite olika saker av de olika segelstorlekarna.
Mina SO upp till 5.0 är grymt trimbara och bra manövermässigt i allt från underriggat till överriggat. Sedan har jag valt ett Smack (06:an är grym) i 5.3 för att ha lite extra bottendrag för pålandsdagar i lite vind (Smack är numer långt ifrån det “Maui sideshore only”-segel som det framställts so tidigare. Slutligen ett super-superlätt Dawg i 6.3 (går på 4m mast också – ett plus).
Förra året körde jag SO 5.0 och Superfreak 5.0 paralellt (freaket är till salu för övrigt) och givetvis är det otroligt stor skillnad i känslan. På Maui i höstas passade jag också på att segla i princip alla 5.3:or som fanns i Hotprogrammet för att testa lite och det var helt klart en nyttig erfarenhet.
Dock går nog inte ens jag så långt som att ha flera paralella linjer. Även om jag skulle kunna rent ekonomiskt så blir det helt enkelt för jobbigt att släpa runt på, speciellt med tanke på att jag har 10 brädor också… (fast jag egentligen skulle klara mig med en, möjligen två).
“Slutligen ett super-superlätt Dawg i 6.3”Tack för tipset! Har länge stirrat mig blind på Naish Boxer men kul att se att det finns alternativ i ämnet 5.8 på 400-mast. Färre master=mer pengar över till annat!
Vågar knappt ställa frågan men funkar en mast (har för närvarande efter ett anfall av snålhet Fiberspar 3200) som funkar till Simmer CO även till HSM Dawg?
-
surfslusken wrote:Men Ola, allvarligt 10 brädor????? Du har inte funderat på att söka proffesionell hjälp?;)
Njae, som sagt är det ett fåtal brädor som jag så att säga kör ordentligt, det mesta är grejor som jag testar för att ha koll på hur de funkar (jag ger ju vissa brädråd på Starboards hemsida och försöker köra så många olika modeller som möjligt – programmet är dock löjligt stort så inte ens jag orkar testa alla våg-crossover-freestylebrädor). När jag åker runt i Sverige brukar jag orka släpa med 3-4 brädor. Om någon ser min någonstans får ni gärna be och få testa, förresten.
Nu har jag dessutom tagit steget och beställt en snabb slalombräda…
-
dr Masse wrote:Min nästa linje kommer därför att bli 3.4, 3.7, 4.0, 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.2, 5.4, 5.7, 6.0, 6.2 och 6.7 (tillåter mig själv ett vågat kliv där på slutet).
Ja, det tycker jag du skall satsa på! 😉
Om jag ser motsatsen nu då – en snååååål linje.
Då skulle jag ta 4.2, 5.0, 5.7.
Till detta så tar jag min RRD freestylewave.
Det skulle jag få många roliga dagar med för få pengar.
Men med så få segel skulle jag satsa på en komplett rigg till varje segel så jag snabbt och lätt kunde byta rigg under dagen. Så det blir tre master, tre bommar och tre mastförlängare. Och en massa fenor 😀/Staffan
-
stinger wrote:Tack för tipset! Har länge stirrat mig blind på Naish Boxer men kul att se att det finns alternativ i ämnet 5.8 på 400-mast. Färre master=mer pengar över till annat!
Jag har känslan av att det finns ett och annat segel i 5.7-5.8-klassen som kan riggas på 4m mast. Bland Hots segel är det rätt många: Dawg/Diva 5.8 och 6.3, 2005 Psyclone 5.9 (06 Spyclone har längre mast), Superfreak 5.8 och Fluid 6.0.
stinger wrote:Vågar knappt ställa frågan men funkar en mast (har för närvarande efter ett anfall av snålhet Fiberspar 3200) som funkar till Simmer CO även till HSM Dawg?Min gissning är att Fiberspar 3200 är en rätt “normal” mast och då bör det funka bra. Segelt blir lite hårdare än med rdm dock vilket i och för sig borde vara OK på en 6.3:a.
-
Shit va mycket utrustning ni släpar runt på. Själv håller jag fast vid min något slankare linje: 4.2 och 5.3 samt en bräda, och naturligtvis bara en mast och bom, precis som jag gjort de senaste 10 åren. Varför? En anledning är naturligtvis ekonomin. Jag lägger hellre pengarna på en extra resa än ett extra segel då jag tror det ger fler och dessutom roligare dagar på vattnet. Dessutom har jag inte tid att segla så mycket mer än jag kan göra med 4.2 och 5.3. Hade jag haft större segel hade jag riskerat att segla 7.0 hela veckan och när det sedan äntligen blivit 5.3-vind kanske jag inte längre skulle kunna sticka ifrån jobb mm, vilket jag kan göra med ganska gott samvete i nuläget. Lägg därtill att jag med lätthet kan bära hela utrustningen i en omgång, och checka in den på flygplatsen utan att betala övervikt (åtminstone med British Airways). Sedan tycker jag dessutom att det redan finns ett tillräckligt överlapp mellan 4.2 och 5.3. Om jag riggar ner från 5.3 så är det ju fullt tryck i 4.2:an så varför ha fler segel?
Logga in för att svara.