Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlekar – tänker vi fel?
-
Oregistrerad
Gäst23 februari, 2006 vid 19:30surfineurope wrote:Själv håller jag fast vid min något slankare linje: 4.2 och 5.3 samt en bräda, och naturligtvis bara en mast och bom, precis som jag gjort de senaste 10 åren. Varför? En anledning är naturligtvis ekonomin. Jag lägger hellre pengarna på en extra resa än ett extra segel då jag tror det ger fler och dessutom roligare dagar på vattnet.Med det resonemanget kan du ju rationalisera ytterligare och bara ha ett 4,7! Då kanske du kan resa ännu mer ; )
-
Oregistrerad
Gäst24 februari, 2006 vid 19:00Hmmmm intressant det här. För att återgå till den ursprungliga frågeställningen; vindkraft kontra segelstorlek. Jag tror att vi har utelämmnat en inte helt oviktig faktor i detta resonemang, adrenalinet. Vindsurfing i vindstyrkor under 12m/s inte är vidare adrenalinframkallnde. Kan hända att själva tävlingsmomentet på en kappseglingsbana är nog så adrenalinframkallande men det beror nog mer på själva tävlingssituationen än vindstyrkan i sig (jag kappseglar, iof med kölbåt och då ställs seglingarna in om medelvinden överstiger 15 m/s under 10 minuter)Mina bästa vindsurfingupplevelser startar när kappseglingarna ställs in, om jag då seglar med en 4.7 eller en 4.5 känns inte så viktigt tilläggas skall att jag seglat med min 3.7 när de fleta andra på vattnet haft 4.0 eller 4.2.Min slutsats blir; så fort jag kan riggar jag ner. Små segel är roligare än stora.
Jag seglar:
3.7 4.1 4.7 5.4 6.2 och 3 brädor 69 ltr, 80 ltr, 96 ltr.
Logga in för att svara.