Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar till en 99l!

Taggad: ,

• Segelstorlekar till en 99l!

Publicerad av chommen på 12 november, 2003 vid 23:10

Införskaffade en AHD Free Diamond 60 i sommras än så länge är jag väldigt nöjd med den. Det är ju en lite äldre bräda med den skall i alla fall ha endel freestyle/freeride i sig har jag läst laugh.gif

Funderar på vilka segel jag borde införskaffa till nästa vår! Och jag undrar om någon har testat det är Gastraa Pulse 6,3 så här skriver Gastraa själv

“The Pulse is the most diverse sail in Gaastra’s range . It has Echo balance. Manic control, and Grind power. It’s an all-round sail that is ideal for flat water blasting, but still loose enough for small waves, or the odd freestyle trick.”

Detta segel skall ju kunna riggas på en 430mast med 34cm förlängning enligt deras tabeller! vilket ju låter bra om man då kan slippa en 460 i “samligen”.
    Ett större segel blir väll klumpigt i freestyle manövrar och så blir det ju en extra kostnad med en ny mast. Alternativet sen blir ju att köpa en 7.0 segel om man bli sugen på att få mer fart i mindre vind?

Sen undrar jag även om någon har eftarenther om det här gastraa manic 5.0 det ser ut att vara ett extra förstärkt vågsegel (som jag säkerligen kommer behöva klantig som man är shocked.gif har någon några bra dåliga erfarenheter av detta?

Om jag skulle fundra på en vågbräda som komplement till denna freeride bräda vad skulle dess volym då ungefär ligga mellan? jag väger 75-78kg (medelvikt)
    skulle såklart gärna vilja använda mitt 5,7 och nedåt (som jag redan har)? hur långt ner är det “värt” att ha segel och vilket segel är det folk använder mäst? det känns ju som det är seglet man använder mäst man skall ha bäst årgång på!

Funderar lite på en sådan här RDD Wave On 84L bräda 5,7-4,0 någon som vet vad en sådan går för och hur den har klart sig i diverse tester. Kan det vara ett bra allternativ för en nybörjar vågis? som man kan använda när havet blir för oroligt eller vinden för starkt för AHD.n
    nästa år blir sabbatsår för mig så jag vill få ut så mycket segeltid som det bara går! så jag är taksam för alla tips angånende min utrustning! som kan förbättra mina förutsättningar att köpa rätt saker till rätt pris.

(om man föresten köper en digad vågbräda vilka risker tar man då? den lär ju inte bli hel efter man har försökt hoppa och fått ett kastfall på köpet min polare spräkte sin på 3 ställen med det var ju bara att låta den torka och sen laga den med och slipa ner blev ju hur hårt som hälst och det vägde visst bara 10% mer än själva brädans material)

/mvh Anders

dr-masse svarade 21 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • dr-masse

Medlem
    13 november, 2003 vid 14:24

Ahem, en hel hög med frågor… gör ett försök, ah!

Införskaffade en AHD Free Diamond 60 i sommras än så länge är jag väldigt nöjd med den. Det är ju en lite äldre bräda med den skall i alla fall ha endel freestyle/freeride i sig har jag läst laugh.gif

– Kul bräda det där, har provåkt och den är funkis fortfarande. Så gammal är den ju inte… högst tre år.

Funderar på vilka segel jag borde införskaffa till nästa vår! Och jag undrar om någon har testat det är Gastraa Pulse 6,3 så här skriver Gastraa själv

“The Pulse is the most diverse sail in Gaastra’s range . It has Echo balance. Manic control, and Grind power. It’s an all-round sail that is ideal for flat water blasting, but still loose enough for small waves, or the odd freestyle trick.”

Detta segel skall ju kunna riggas på en 430mast med 34cm förlängning enligt deras tabeller! vilket ju låter bra om man då kan slippa en 460 i “samligen”.
    Ett större segel blir väll klumpigt i freestyle manövrar och så blir det ju en extra kostnad med en ny mast. Alternativet sen blir ju att köpa en 7.0 segel om man bli sugen på att få mer fart i mindre vind?

Sen undrar jag även om någon har eftarenther om det här gastraa manic 5.0 det ser ut att vara ett extra förstärkt vågsegel (som jag säkerligen kommer behöva klantig som man är shocked.gif har någon några bra dåliga erfarenheter av detta?

– Jag har inte kört så mycket Gaastra på sistone, men vågar mig på att säga att det där är ju fina segel allihop. Mest en smaksak, kommer att funka fint. Slippa 460 är ju skönt, men det blir ju en sådan om du köper 7.0 sedan.

Om jag skulle fundra på en vågbräda som komplement till denna freeride bräda vad skulle dess volym då ungefär ligga mellan? jag väger 75-78kg (medelvikt)
    skulle såklart gärna vilja använda mitt 5,7 och nedåt (som jag redan har)? hur långt ner är det “värt” att ha segel och vilket segel är det folk använder mäst? det känns ju som det är seglet man använder mäst man skall ha bäst årgång på!

– Det segel du kommer att använda mest kommer att vara ditt största segel, i Sverige i alla fall… men 5.7 är ju rimligt att utgå från. En tanke för dig är att ta lite större gap. 5.0 – 5.7 – 6.7 skulle ge mycket segling och 6.7 funkar fint för freestyle oxå. Två master, tre segel. Mindre än 5.0 åker ju alltför sällan fram, även om det är de dagarna man vill åt!! Nackdelen med 6.7 är att då blir det till å handla 460 mast (om du inte köper typ ett Simmer Compact 6.6 som tar 430, hej å hå, en mast tre segel inte dumt! Fast Compact är kanske väl manöverorienterat för din bräda, men funka fint tror jag nog att det skulle göra)

Funderar lite på en sådan här RDD Wave On 84L bräda 5,7-4,0 någon som vet vad en sådan går för och hur den har klart sig i diverse tester. Kan det vara ett bra allternativ för en nybörjar vågis? som man kan använda när havet blir för oroligt eller vinden för starkt för AHD.n
    nästa år blir sabbatsår för mig så jag vill få ut så mycket segeltid som det bara går! så jag är taksam för alla tips angånende min utrustning! som kan förbättra mina förutsättningar att köpa rätt saker till rätt pris.

– Jo, en typ sådan bräda är nog inte fel. Svårt att svara med bara volym, just vågisar är ju så olika till karaktär, även om nästan alla vågisar idag är bra brädor. Men en med lite mer fart i som RRDn nog här är inte så dumt. 5.7 kommer att funka fint, och har du en dag neråt 4.5 – 4.2 så kommer det oxå att funka bra, särskilt med en eller ett par extra fenor.

(om man föresten köper en digad vågbräda vilka risker tar man då? den lär ju inte bli hel efter man har försökt hoppa och fått ett kastfall på köpet min polare spräkte sin på 3 ställen med det var ju bara att låta den torka och sen laga den med och slipa ner blev ju hur hårt som hälst och det vägde visst bara 10% mer än själva brädans material)

– En lätt dingad vågbräda är ingen större risk. Det man skall kolla efter är mjuka partier (kan vara tecken på delaminering, aj!) eller skador som innebär att brädan tagit in vatten. Men smärre och fixade skador är för det mesta OK. På det stora hela tycker i alla fall jag att du är rätt ute i det mesta, lycka till å Surfa På!

/mvh Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar till en 99l!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.