Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeltankar / Kallt om huvudet

• Segeltankar / Kallt om huvudet

Publicerad av spray på 29 april, 2008 vid 08:50

Var ute igår och körde lite med mitt ”nya” 6.5 fxr segel. Seglet saknar cambers, tyckte det var lite klurigt att rigga rätt, seglet kändes väldigt ”spänt” och platt när man tittade på det. Provade att dra lite mer nerhal men det blev inte bättre. På NP V8an jag har blir det ju automatiskt en fin buk på seglet av cambers. På FXR seglet blev det mer ”säckigt” framme vid masten trots olika inställningar av både uthal och nedhal. Lattan vid bommen går nästan förbi masten, lattan ligger an mot masten på undersidan. Vad gör jag för fel? Eller ska seglet se sådär platt ut eftersom det saknar cambers?

Det var underbart mycket lättare att segla med 6,5 istället för 9,0, även om 9nollan skulle ha behövts igår med tanke på förhållanderna. Lyckades sätta ett par gippar och en stagvändning nästan direkt med 6,5an 😀

Druttade i några gånger också, och jäklar vad ont i huvudet det gjorde av kylan. Det liksom värker i huvudet av kylan från vattnet efter ett dopp. Isen har nyss försvunnit här uppe. Jag har ingen neoprenhuva, kan man köra med en vanlig mössa istället eller något liknande? Erfarenheter kring detta?

spray svarade 16 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • simpa

Medlem
    29 april, 2008 vid 09:03

Köp en huva, mössa blir bara kallare när den har blivit blöt.

• rasmus_w

Medlem
    29 april, 2008 vid 09:04

Svårt att säga om det är rätt på din beskrivning, men jo, många camberlösa segel blir mer eller mindre helt platta när inte vinden skapar buk i dem och det är meningen. Lattorna ska ligga vid sidan om masten så att de kan åka bak en aning så det kan bli buk.

Givetvis har det sina nackdelar, det betyder ju att buken försvinner när vinden är svag och man verkligen behöver buk, men å andra sidan går seglet att ”stänga av” vinket gör seglet lättare att bolla med och väldigt många tricks blir svåra eller omöjliga med ett segel som alltid har drag, som ett cambersegel.

”Skallen spricker”-känslan (Ice cream head tror jag det kallas på utrikiska) känner alla till och första gångerna man trillar i så brukar den dyka upp, men efter ett tag har kroppen vant sig och känslan försvinner.

• p-malmkvist

Medlem
    29 april, 2008 vid 09:19

Använd samma regel vad det gäller nedhal som på ett cambersegel. Dvs löst akterlik till ca häften av avståndet mellan 2:a-3:e lattan mot masten, lite mer vid hårdvind och lite mindre vid lättvind, alltså +- 1cm. Då seglet saknar cambers måste du dessvärre dra positivt uthal tills det du kan rotera lattorna med händerna över masten med visst besvär, särskilt lattorna vid bommen och under ska vara tröga men inte omöjliga att rotera, För mycket dödar seglet och för lite gör att lattorna vägrar rotera runt masten vid segling. Segel utan camber är platta tills vinden fyller seglets profil, alltså inga konstigheter med det..

Segla med neoprenhuva om det är kallt i vattnet och du druttar i ibland.. Vanlig mössa blir väldigt kall om den blir blöt..

• booman

Medlem
    29 april, 2008 vid 12:04

Om inte neopren så funkar en mössa av Ylle. Ylle (ull) värmer även när det är blött. Bättre än ingenting. Neopren är ju så klart att rekommendera men man tager vad man haver… Tog själv premiären i går där isen gick för en vecka sedan, hade inga problem med ”Icecream head” utan nåt på huvudet… Men har själv använt yllemössa när det är kallt i luften och det funkar rätt bra…

• mgs

Medlem
    29 april, 2008 vid 15:03

Det finns neopren mössa att köpa.

• pure

Medlem
    29 april, 2008 vid 15:55

Brain Freeze gör ordentligt ont men varar inte så länge.. Men Surfers Ear är inte lika roligt..

• tim-eriksson

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:13

http://www.surfzone.se/pp_data/500/Simmer.jpg

En bra bild på hur mycket nedhal det ska vara. Men eftersom dit segel är såpass nytt är det väll indirekt bara att rigga den enligt angivna måtten så blir det bra. Om du har rätt mast dvs.

Själv får man höta lite på sina gamla segel då det angivna inte stämmer. Lite smålurigt när man inte är erfaren men brukar alltid finnas någon mer rutinerad räv att fråga i närheten.

Bild lånad från:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615&highlight=rigg+tips

Angående nedhalet 2/3 mellan 2.a och 3.e lattan: Räknar man med den översta lilla då? För t.ex. på simemrstyle riggningsvideo för crossover så säger han mellan 1:a och 2.a…

Edit: Gun Sails riggningsguide säger också mellan 1:a och 2:a. http://www.gunsails.de/foto/artikel/Trimguide_031105.pdf

• spray

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:59

Var ute å körde i eftermiddags också, fick till en låååååång planande slör, den längsta jag någonsin gjort 😀 6,5an är verkligen mycket enklare att surfa med än 9an.

@pure 461846 wrote:

Brain Freeze gör ordentligt ont men varar inte så länge.. Men Surfers Ear är inte lika roligt..

Intressant fenomen det där med brain freeze. Det gör rätt ont i skallen, men försvinner på bara några sekunder.

• spray

Medlem
    29 april, 2008 vid 17:50

Lite bilder från idag i utbildningssyfte, tar gärna emot tips på vad man kan förbättra.

[img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3245sm.JPG[/img]

[img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3246sm.JPG[/img]

DSC_3243.jpg

DSC_3242.jpg

[img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3241sm.JPG[/img]

[img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3240sm.JPG[/img]

DSC_3238.jpg

DSC_3237.jpg

DSC_3236.jpg

• alexasu

Medlem
    29 april, 2008 vid 18:14

tim:
    olika segel har olika antal lattor. crossover har 5, medans sprays segel uppenbarligen har 6. haka itne upp dig på lattorna utan tänk att akterliket ska släppa typ en tredjedels väg ner till bommen istället.

spray:
    på bild nr 6 ser väl seglet helt ok ut, men jag tycker inte man ska haka upp sig för mycket på hur seglet ser ut, utan på hur det känns. testa lite olika inställningar, så kommer du tillslut hitta ett läge då du känner att seglet är balanserat lixom. har man fel trim kan det t.ex vara helt omöjligt att ställa in hänselelinorna, tycker jag.
    ps, hur kort/lång är du egentligen? bommen sitter sjukt lågt på masten ju… ds

• spray

Medlem
    29 april, 2008 vid 18:19

@alexasu 461887 wrote:

tim:

spray:
    på bild nr 6 ser väl seglet helt ok ut, men jag tycker inte man ska haka upp sig för mycket på hur seglet ser ut, utan på hur det känns. testa lite olika inställningar, så kommer du tillslut hitta ett läge då du känner att seglet är balanserat lixom. har man fel trim kan det t.ex vara helt omöjligt att ställa in hänselelinorna, tycker jag.
    ps, hur kort/lång är du egentligen? bommen sitter sjukt lågt på masten ju… ds

(Jag flyttade bilderna till en separat tråd istället,,)

Det är ju det som är grejen, det känns liksom inte bra. Eller jag vet inte hur det ska kännas heller för den delen, men jag måste liksom hålla emot kroppsvikten med armarna när jag hänger i selen. Kolla på den bilden när jag håller på att ramla baklänges med bommen intill kroppen, sitter bommen för lågt? Jag satte den så lågt jag kunde idag för att testa. Om jag sätter den högre når jag inte till hängtamparna.
    Jag är 176cm lång..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeltankar / Kallt om huvudet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.