Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › segeltips
-
segeltips
Publicerad av Oregistrerade på 31 januari, 2006 vid 09:45Tänkte kolla om det är någon som har en åsikt om segelval, då jag tänkte införskaffa lite segel (2st)+ ev mast.
-Vikt 72kg
-bräda Fanatic shark 129l
-nuvarande segel fanatic freeride 6,5
-Mast Billig ”1000kr” 460/25 ej kolfiberkunskapsnivå: Planar i stroppar med hängsele, Har väl satt en eller två planande gippar. Håller till mestadels i stockholms och rolagens skärgård.
Har kollat in NP solo,expression, Severne powerride, Simmer zerofive
Vore väldigt tacksam för lite ”smakråd” vad gäller märke och stl. 5,5 7,5?/Andreas.
andol svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Gunsails gör bra segel till mkt bra pris. Även prisvärda master som passar till seglena. Något av deras freeridesegel skull funka bra för dej, tex ”Flash”.
Annars får man ju väldigt mkt för pengarna om man köper begagnat… -
Lars_K wrote:Gunsails gör bra segel till mkt bra pris. Även prisvärda master som passar till seglena. Något av deras freeridesegel skull funka bra för dej, tex ”Flash”.
Annars får man ju väldigt mkt för pengarna om man köper begagnat…
Tack för hjälp Lars. Såg att Gun jam finns till salu på begforumet. Har du någon erfanrenhet av dom? -
Duuu mannen……. wrote:-Mast Billig ”1000kr” 460/25 ej kolfiber
QUOTE]jag har en 460 från 2005 om du vill ha men det är inte många % kol i den..
-
Jag skulle lägga mer krut på masten, och kanske köpa årsgamla segel eller utförsäljningsex (finns några kvar här och där).
På MauiSails-seminariet igår poängterade gubbarna att det är viktigare att skaffa en bra mast än nya segel. -
jonaish wrote:Duuu mannen……. wrote:-Mast Billig ”1000kr” 460/25 ej kolfiber
QUOTE]jag har en 460 från 2005 om du vill ha men det är inte många % kol i den..
460 Mast med låg procenthalt har jag redan. Skulle vara en sjysst 430 mast i såna fall.
-
Svenne wrote:Jag skulle lägga mer krut på masten, och kanske köpa årsgamla segel eller utförsäljningsex (finns några kvar här och där).
På MauiSails-seminariet igår poängterade gubbarna att det är viktigare att skaffa en bra mast än nya segel.Låter vettigt. Men jag behöver nog köpa segel också. kanske köra mitt nuvarande 6,5 och mitt ev inköpta 7,5 på min gamla mast. Köpa ny 430 till det tänkta 5,5seglet till att börja med.
-
andol wrote:jonaish wrote:460 Mast med låg procenthalt har jag redan. Skulle vara en sjysst 430 mast i såna fall.
Mmmmmm…
Samma här, någon som har en 430 mast som är runt 50% kol så skicka ett pm..
-
Oregistrerade
Gäst31 januari, 2006 vid 10:52Kör med ett Gun Target 6,8 -05 och är mycket nöjd med det. Planar tidigt och är lätthanterligt.
-
Gun Jam är ett freestylesegel så det kanske inte är helt optimalt för din bräda och vad du vill göra på vattnet. Dock kanske du kommer att skaffa en freestyleplanka ganska snart och träna trick så det kan vara bra att köpa rätt grejer som förberedelse.
Ett freestylesegel: Kräver lite pump för att plana, roterar lätt runt masten. Tricka: snurra seglet hit och dit. Helitacks etc. Var aktiv på vattnet!
Ett freeridesegel: Bra bottendrag, stabilare i byarna, roterar sämre (kräver ofta ett ryck i gippen för att flippa över). Skota in, gasa och häng. Najs! -
jag kan rekommendera Jam’et och om det är Peders segel du sett på Säljes så är de nästan inte körda alls. Han är ju aldrig ute.
Lycka till!
-
Basse wrote:jag kan rekommendera Jam’et och om det är Peders segel du sett på Säljes så är de nästan inte körda alls. Han är ju aldrig ute.
Lycka till!
Tack för alla vettiga svar och hör av er om ni ska sälja nåt som passar mig eller vet nån som ska.
/Andreas. -
En tanke bara… Med ett 6.5 i garderoben, borde inte linjen 5.5; 6.5; 8.0 vara mer adekvat? 7.5 och 6.5 hamnar ju rätt nära varandra… Kolla vad som finns i Rea-hyllorna runt om i landet eller varför inte Surf-Keppler? Har aldrig handlat därifrån själv men det ska tydligen funka fint…
MVH
johanc
-
Oregistrerade wrote:Tänkte kolla om det är någon som har en åsikt om segelval, då jag tänkte införskaffa lite segel (2st)+ ev mast.
-Vikt 72kg
-bräda Fanatic shark 129l
-nuvarande segel fanatic freeride 6,5
-Mast Billig ”1000kr” 460/25 ej kolfiberkunskapsnivå: Planar i stroppar med hängsele, Har väl satt en eller två planande gippar. Håller till mestadels i stockholms och rolagens skärgård.
Har kollat in NP solo,expression, Severne powerride, Simmer zerofive
Vore väldigt tacksam för lite ”smakråd” vad gäller märke och stl. 5,5 7,5?/Andreas.’
Simmer segel.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6832 -
JohanC wrote:En tanke bara… Med ett 6.5 i garderoben, borde inte linjen 5.5; 6.5; 8.0 vara mer adekvat? 7.5 och 6.5 hamnar ju rätt nära varandra… Kolla vad som finns i Rea-hyllorna runt om i landet eller varför inte Surf-Keppler? Har aldrig handlat därifrån själv men det ska tydligen funka fint…
MVH
johanc
Läste nå stans att man ska utgå från det segel man anser vara grundseglet i sin linje och sen multiplicera det med 1,15 för att få nästa stl. uppåt och dividera för att få nästa neråt. jag landa på 5,7 6,5 7,5. Sen kan man ju laborera med procentalet utifrån vilken budget man har. Det kan ju sen hända att verkligheten är en helt annan och att dessa siffror bara är skitsnack.
Är det nån som har erfarenhet av NP saber? Är det ett sjysst freeridesegel?
Logga in för att svara.