Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segeltips för nybörjar/fortsättningssurfare
-
Segeltips för nybörjar/fortsättningssurfare
rasmus_w svarade 15 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 23 Svar
-
Tack för era svar. Skall försöka låna lite utrustning och se hur det känns men framförallt fortsätta jobba på att haka i selen och komma i stropparna (kanske försvinner den där vantkänslan då : )
-
Du har säkert hört det förut, men prova att stoppa i framfoten innan du krokar i. Se vad som händer. 🙂
-
Tycker nog snarare att du ska jobba stenhårt på att komma i selen och strunta i stropparna så länge. När du väl kommer i selen så kommer inte ditt 5.5 segel kännas för stort och suga så mycket kraft från dig när det blåser lite mer. När du sen står i selen och planar så kan du börja försöka pilla i fötterna i stropparna.
Din bräda är väl inga problem att köra med i vindar runt 8-10 m/s. Så vänta lite med att byta ut brädan tills du behärskar den fullt ut.
Edit: Ähh såg ju nu att du redan körde med Sele.. Ang att du tycker seglet beter sig konstigt: Det är inte så enkelt att du inte justerat in hängseletamparna rätt?
-
Carl R;580156 wrote:För starka vindar för brädan blir det ju inte förrän man upplever att brädan tar vind och börjar resa sig som jag ser det.
Det beror ju lite på hur man ser saker och ting. För mig blåser det för mycket för en bräda precis när jag inser att jag skulle ha roligare på en mindre. Jag tycker t.ex. min Freewave 86 är grym med 5.5 men börjar 5.0 bli svårt att hålla så vill jag ha min Newwave 75. Dels för att freewaven blir så studsig men också för vågisens minimala vändradie och allmänna smidighet.
-
AniMar;580151 wrote:Sammanfattning: jag måste lämna min älskade pråm och köpa en mindre bräda innan jag får köpa ett mindre segel och framförallt måste jag komma i stropparna. Inga genvägar till Rom alltså?
Mitt förslag är att du skaffar brädan först och väntar med seglet. Segel kan faktiskt också kännas tunga för att de måste släpa på en stor och trög bräda, en mindre bräda sätter automatiskt högre fart när den planar upp och det gör att trycket i seglet minskar.
Tänk på att en liten bräda mycket väl kan vara din nya kärlek. Förra sommaren var jag i Egypten och tjatade på en del folk om att de seglade på för stora brädor och gjorde livet besvärligt för sig. Nu i somras träffade jag en av dem på Haga Park, han hade varit väldigt skeptisk till vad jag sa men nu hade han skaffat en Eagle 100 och efter det hade hans gamla 133-litare mest samlat damm, han tyckte hundralitaren var mycket roligare att segla.
-
Men innan man börjar få roligare med en mindre bräda, och överhuvudtaget kunna jämföra fart, livlighet, tröghet osv, ska man ha lärt sig att åka i stabilt i sele, stropparna, gärna kunna vattenstarta osv…tror jag iaf.
Jag tror alltså inte nya prylar är lösningen i detta stadium, utan träna på sele/stroppar och få balans och förtroende för mer fart.
-
Kämpa på med sele och stropparna och nuvarande utrustning. Prova mindre bräda när det finns tillfälle. Tack för råden. Trevlig surfhelg! A
-
Maglu;580239 wrote:Men innan man börjar få roligare med en mindre bräda, och överhuvudtaget kunna jämföra fart, livlighet, tröghet osv, ska man ha lärt sig att åka i stabilt i sele, stropparna, gärna kunna vattenstarta osv…tror jag iaf.
Nåja. Planar man så märker man absolut en skillnad, stroppar eller inte. Klart att man märker mer skillnad om man står i stropparna, men så är det år andra sidan hela vägen. Kauli Seadi eller Björn Dunkerbeck märker säkert skillnader i shape och annat som jag aldrig skulle märka.
Försök prova en liten bräda så snart du kan, vare sig du köper eller inte. Vill du sen bli av med 155:an (kanske lite överilat) så är den så lättsåld så det är alldeles löjligt.
Logga in för att svara.