-
Segeltips- storlek ungefär 6.2?
Hej,
Tar ödmjukast emot tips på nytt segel storlek ungefär 6.2….
Saken är den att jag lyckats pajja ett till segel, denna gången är det 6.6:an som gått till de sälla jaktmarkerna. No 3 i ordningen där seglet brister rakt av inne i maststrumpan dessutom på blandade märken, ett Severne SSR 6.6, stealth 7.0 och RS5 7.8- skit bakom spakarna? J Kanske det, men vem har någonsin hört uttrycket ”för mycket nedhal”… det är nog snarare välanvända segel…
Kvar i garderoben finns SSR 5.6 stealth 7.0 7.6 8.2 samt SP 105, 91 och en F2 missile. Det är gapet mellan 5.6 och 7.0 som man skulle kunna fylla med ngt roligt- frågan är vad?
Jag seglar mest ensam (borttaget hopp & snurrare) utanför sommarstället och det blir lätt trial and error vad gäller trim och utrustningsval och graden av söndagssegleri är nog hög är jag rädd. Jag är en flugviktare på 70kg och 172cm. 6.6:an har jag fått upp i 35.2 kn (2sec) annars är det lätt att det finns en gräns vid 30 om jag inte använder missilen. 105:an +8.2 har jag dryga 29 och 91:an strax över 30.
Tillbaka till glappet. Jag har en x6 430 att tillgå så tanken har farit in på ett RS slalom 6.2- kan det funka? Eftersom jag är så lätt så kanske det gör sig bättre än ett RSR? Stealth är ju också en variant men då blir det mycket nytt med både RDM mast och mastfot, dessutom blir det 6.4:a som är onödigt nära 7.0. Men för linjens skull hade det kan varit att föredra? Jag har blandat 05-07 på prylarna ovan (mest 07). Jag inser att det finns lika många tips som det finns seglare vad gäller märke och storlek men om du orkat läsa ända hit så får du gärna ge ditt!
Tack på förhand, god jul och gott nytt!
Mvh Per
Logga in för att svara.