• Posted by jonasf2 on 19 november, 2000 at 13:13

I nästa år kommer det förmodligen racesegel uppemot 11 kvadratmeter. Är det någon som har en åsikt om hur man bäst väljer tre segel för tävling?
    Är inte 11 i största laget, räcker 9.7-10,5?

dr-masse replied 24 years, 1 month ago 4 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • swe-496

Member
    19 november, 2000 at 14:21

Jag körde 7,7 8,7 och 10,5 förra året. Det var helt ok. Jag använde 7,7:an 3 gånger på tävling förra året. Det känns som om 8,7:an och 10,5:an användes mest. Största seglet förra året var Gaastra på 10,9 och Neil Pryde hade ett på 10,9 också om jag minns rätt.

• anonym-anvandare

Member
    19 november, 2000 at 14:27

NP hade “bara” 10.6

S-81

• anonym-anvandare

Member
    19 november, 2000 at 15:57

9,7-10,5 kommer att räcka jag har hört att gaastra inte skall göra större än 10.4 nästa år men det är bara ett ryckte……… så jag tror att du klarar dig om du inte väger upp mot 100kg och bara har deg i armarna……….

• anonym-anvandare

Member
    19 november, 2000 at 21:16

Gaastra kommer även i år med 10.9 och Pryde kommer med 11.0.
    /Jonas

• swe-496

Member
    20 november, 2000 at 00:11

Ok då kan ju ha koll på allt. Eller hur Erra………..

• anonym-anvandare

Member
    21 november, 2000 at 12:25

Är det inte så att de flesta i världscupen inte kör över 10 kvadrat ?

• anonym-anvandare

Member
    21 november, 2000 at 12:54

jooo..

• anonym-anvandare

Member
    21 november, 2000 at 13:58

Vad man kan säga generellt om storlek på segel är att den storleken som är under den största oavsett märke har fungerat bäst.
    Och just storleken ska man nog inte titta blint på. Tex Norths största segel på 10.2 går lika tidigt som Gaastras 10.9 så det är inte bara m2 det hänger på.
    Om du absolut vill ha det största seglet i respektive märke så tror jag att du ska väga 90+ för att få ut maximalt annars går du garanterat bättre på storleken under. Det är lättare att få igång (pumpa) de lite mindre seglet om man väger mindre och sen om det ökar gäller det att ha kraft att även där få ut något av de större seglet.
    Så min rekomendation blir det näst största seglet sen ca 8,5 vilket du kommer väldigt långt med, men om du vill ha ett tredje får du gå på ca en 7,5a för överlevnads race.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    22 november, 2000 at 07:50

Känns som om just ditt påpekande är klart relevant. Den procentuella skillnaden i yta mellan en 10.6 och 11.0 är ju rätt liten (typ 4%…) om man jämför med mindre segel (skillanden i procent mellan 4.6 och 5.0 är, tro det eller ej, dubbelt så stor). På större segel är skärning och egenskaper nog mer avgörande… Har även sett en del diskussioner som går ut på att ett stort segel innebär ett större vindmotstånd varför en 9.6 mycket väl kan vara snabbare än en 10.6 i vettiga vindförhållanden för båda seglen.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.