Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelval 5.0-5.3

• Segelval 5.0-5.3

Publicerad av fastforward på 12 maj, 2008 vid 14:51

Jag är ute efter ett minstasegel till min Mistral Syncro 102 (freemove). Just nu har jag 5.8 som minst men tänkte slå till på en storlek mindre för att slippa stå på stranden då det blåser lite mer. 5.0-5.3 är det jag funderar på. Eftersom man inte brukar få så många dagar med 5.3 i sthlm så tänkte jag köra på ett begagnat för att spara lite pengar.

Däremot verkar det bara finnas vågsegel i dessa storlekar på köp/sälj och det känns lite sådär i och med att jag knappast kommer att köra så mycket vågor än på ett tag. Men hur funkar ett vågsegel som freeride? Att snabbt komma upp i planing är prio ett och det verkar inte passa in på ett vågsegel. Å andra sidan verkar surfklubbarna ute i världen i regel köra med vågsegel i de mindre storlekarna så det kan inte var allför dåligt iaf.

Vad gäller?

tim-eriksson svarade 16 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • bicless

Medlem
    12 maj, 2008 vid 15:11

Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt. Ofta uppskattar man att ha lite högt skurnare och lätthanterligare segel när det blåser lite hårdare. Det brukar ju inte vara några problem att plana oavsätt segeltyp när det blåser tillräckligt för en 5 kvadratare.

Har för övrigt en Simmer crossover 5,3 (tror det är 2005) som du kan få för 1300 pix

Mvh

Bicless

• hanness

Medlem
    12 maj, 2008 vid 17:21

Hur mycket ska det blåsa när du ska använda seglet? Jag seglade med 5.0 idag och det blåste 7 s/m. Jag planade bra efter bara 2 meter efter att jag fått upp seglet.

• svenne

Medlem
    12 maj, 2008 vid 17:37
    HannesS;464923 wrote:
    Hur mycket ska det blåsa när du ska använda seglet? Jag seglade med 5.0 idag och det blåste 7 s/m. Jag planade bra efter bara 2 meter efter att jag fått upp seglet.

Väger du 19 kilo eller?

• nlc

Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:13

@Svenne 464929 wrote:

Väger du 19 kilo eller?

Fniss…

Och för att vara seriös, lite mer än 7 m/s behöver nog de flesta för att plana med en 5.0:a. Åtminstone en 10-12 m/s i medelvind beroende på egen vikt och brädtyp.

• hanness

Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:17

Inte 19 kg men ca 50kg 🙂

• snaffe

Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:35

Tycker att jag planar betydligt tidigare än 12 s/m på mitt crossover 5,0 och 100 liters freestylebräda. Kör själv 5,7 och sen 5,0 och tycker det är bra glapp. Funderar på att skaffa 6,0 och sedan ner till 5,0 eftersom mitt 5,0 går igång så pass tidigt. Väger 73kg

• robin

Medlem
    12 maj, 2008 vid 19:22

Vågsegel funkar hur bra som helst som freeride. Jag kör ofta mitt 5.4 med 125 liters freeride utan problem. Se till att köpa ett som är gjort för mycket drag, typ Simmer Crossover, Maui Sails Global som jag själv kör, NP Search eller liknande.

En enda gång har jag känt att jag skulle vilja ha ett mer slalomliknande segel, och det var i morse på Görväln när det var som byigast. Det var förmodligen inte ens seglet som var problemet, utan att jag hade svårt att få bra trim på grejorna.

• kamaaina

Medlem
    13 maj, 2008 vid 15:12

Jag tycker personligen det låter som 5.3 till 5.8 är ett hopp i minsat laget, hade i så fall köpt ett 5.0. Särskillt på en sådan stor bräda tror jag inte du märker så stor skillnad på 5.3 och 5.8. Jag hade tom gått ner till 4.7 om jag vore dig. 5.8an bör du kunna hålla fram till det e dags att plocka fram en 4.7a.

Ett vågsegel i den storleken kommer vara helt ok tror jag, oftast är det ju mer bump and jump när det blåser 4.7. Skaffa ett med bra bottendrag som ex. Naish Force, simmer crossover eller liknande så blir du nöjd.

• goose

Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:08

Förstår inte varför det ska vara viktigt med en massa bottendrag. Blåser det 4.7-5.3 vind finns det inget behov av detta, det blåser nog mycket även för ett rent side-shore segel. Jag skulle rekommendera ett mjukare segel, typ Simmer ICON eller Naish Session i denna storlek. Ett sådant segel är mer följdsamt, mer förlåtande och kommer lugna ner brädan. Detta är framför allt viktigt om du ska köra en ganska stor bräda (typ som din Mistral) på östkusten då det blir väldigt choppigt och oroligt på sjön vid dessa vindar.

Slutsats: Köp ett 5.0 segel som har mer fokus på kontrol och manöver än bottendrag. Jag har tidigare kört en linje Simmer CO (5.3, 4.7, 4.2) men har gått över till Simmer ICON (5.3, 4.7, 4.1) i år. Vill ha ett segel med bra bottendrag men bättre egenskaper vid mycket vind. Jag väger 75kg och kör 5.3 som minsta segel på min JP FSW98 som är min största bräda.

• fastforward

Medlem
    14 maj, 2008 vid 07:03

Tack för all input, jag kanske riktar in mig på 4.7-5.0 istället då. I de storlekarna så är det nog vågsegel som gäller…

• robin

Medlem
    14 maj, 2008 vid 08:20

@fastforward 465320 wrote:

Tack för all input, jag kanske riktar in mig på 4.7-5.0 istället då. I de storlekarna så är det nog vågsegel som gäller…

Det låter bra, men jag tycker fortfarande att det är onshoresegel som gäller. Du kommer att få bättre höjdtagning och toppfart, plus att seglets planingsegenskaper faktiskt spelar roll när man seglar i byiga Stockholm.

• k-man-2

Medlem
    16 maj, 2008 vid 11:16

hej o hå,

efter att ha varit en stolt ägare av mina egna prylar i ett år nu
    står jag i valet och kvalet med att investera i nya segel + mast(er) för att få lite mer kvalitetstid på vattnet. tänkte höra med er om ni kan hjälpa mig lite.

kör idag på ett np solo 5.0 på en 102 l freestylewave bräda.
    freeriding på plattvatten/chopp är det som gäller. väger in på flugvikt 65 kg.

med utgångspunkten 5.0 så tänkte jag göra hoppet upp till 5.7 (np expression är ju på rea i en viss butik…) vad tror ni?

nästa hopp blir upp till 6.5 (np solo)
    vad säger ni? 5.0 – 5.7 – 6.5. är det för stora glapp?

eller ska jag köra 3ggr np solo 5.0 – 5.5 – 6.0?

tacksam för hjälp!
    /kulig

• lars_k

Medlem
    16 maj, 2008 vid 11:29

5.0-5.7-6.5 är en bra linje. Frågan är dock om det är lönt att köpa ett 6.5 till din 102 liters.
    Jag känner inget större behov av att köra större än 5.8 på min 100l freestyle.
    Är du snål skulle du kunna täcka in mkt med 5.0-6.0.

• mag

Medlem
    16 maj, 2008 vid 20:25

5,0-5,7 inga problem alls. 5,0-6,0 klart möjligt och dessutom billigt. Då behöver du inte 6,5 till din bräda anser jag.
    /Magnus

• k-man-2

Medlem
    18 maj, 2008 vid 12:30

tack för era svar!

är det så illa att jag måste gå upp i brädstorlek (typ 110 l) när det blåser 6.5?
    dvs kommer det vara tveksamt om jag får fart på min bräda i 6.5 vind pga att det är för lite flytkraft i den?

specen på brädan säger 4.7 – 7.5… (med större fena i de större segelregistren antar jag)

5.0 – 5.5 – 6.0 är kanske för små glapp men om jag ska ha 3 segel i min linje är det kanske det jag ska köra på?

förrvirrad

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelval 5.0-5.3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.