Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelval
-
Segelval
Publicerad av andol på 23 mars, 2007 vid 11:24Hej hittade två segel här på konfen, Simmer Crossover 5.7m2 2003, Simmer Crossover 5.3m2 2005 Har en shark 129l och 7,5 6,5. Vilket ska jag köpa är glappet för stort mellan 6,5 och 5,3?
rookie svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
I ditt fall skulle jag nog säga ja. Sharken är väl inte den bästa brädan att ha när det blåser 5.3, det är nog bättre med lite mer pulver och försöka hålla i när det blåser mer än 5.7. Jag har själv 8.5, 6.7, 5.7, 5.0 och 4.5 och byter från 125l till 96l så fort jag kan använda 6.7 på den. Har provat att köra 5.7 och 5.0 på den större brädan, men det blir inge kul…
-
Smaksak,
Med tanke på att du har en så pass lättplanad bräda så tror inte jag att du kommer att stå still med ditt 5,3 när du är överriggad med 6,5.Å andra sidan känner jag många som aldrig skulle acceptera ett sånt stort glapp.
Hur mycket du surfar och om du har ambitioner att skaffa ännu mindre segel och en mindre bräda borde väga in i ekvationen.
Nej just det det kanske inte är så kul att segla småsegel på en sån stor bräda. -
Jag håller i och för sig med föregående talare att ett brädbyte kunde vara på sin plats, men jag tolkar ditt inlägg som om du inte har några planer på att köpa bräda också!?
I så fall tycker nog jag att det är onödigt tätt mellan 6,5 och 5,7! Skall du ut när det drar i lite så satsa på 5,3. Personligen tycker jag ett 5,3 är mycket Skönare att segla än ett 5,7!/Gammelsmurfaren
-
Kör 5,3 så kan du byta bräda senare. Glappet är inte för stort!
/Magnus -
Jag seglar 6.4, 5.3. Min räddning är att det är väldigt bra drag i 5.3:an.
Logga in för att svara.