Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segelval på tävling

Taggad: 

• Segelval på tävling

Publicerad av alken på 9 september, 2010 vid 20:38

Jag undrar helt enkelt vilka segel ni som tävlar i formula använder i olika vindstyrkor. Särskillt intressant vore det att veta vad ni som väger ca 75-80 kör med.
    Och slutligen, jag har 10.0 som minst, behöver jag skaffa ett mindre segel om jag ska ställa upp i någon tävling?

alken svarade 14 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • seeberg

Medlem
    10 september, 2010 vid 07:43

Jag väger ca 75-77 kg, o använder:

10.7 4-10 m/s.
    10.0 7-11 m/s
    9.0 9-14 m/s

Ju mer vågigt det är desto mindre segel. Kör du 10.0 och 12.0 så täcker det det mesta. Man kan trimma rätt mkt beroende på fen, bräd val.

• swe-31

Medlem
    10 september, 2010 vid 09:31

Bra fråga.

Väger 74 kg.

Har en fena som passar varje segel, viktigt att inte ha för stor fena med mycket lyft när det börjar blåsa, ibland kan man köra länge med det stora seglet men byta till en mindre kraftfull fena. Alla fenorna är 70 cm men med olika profiler. Har även mjukare fenor ju mindre det blåser, en medium för hårdvind.

11.0 4-9 m/s
    10.0 7-13 m/s
    9.2 12-16 m/s

Sen en annan viktig aspekt är hur stora vågor det är, är det platt vatten inomskärs kan man segla med större segel, är det som i Halmstad med 2-3 m vågor som snabbt bygger upp så seglar man med mindre segel som är lättare att hantera.

• alken

Medlem
    10 september, 2010 vid 14:32

Jag får tacka för svaren. Jag kan inte säga att jag behärskar 10.0 i 13 m/s än.. Visst finns det något “kom igång med formula” läger som körs varje år på försommaren?

Mitt kit för övrigt:
    Bräda: starboard 158
    Fena: Drake 700 (har ingen aning om hur hård den är)
    Gunsails M8 11.0
    Severne CR 10.0
    Reflex kolbom

• swe-31

Medlem
    13 september, 2010 vid 06:39

Det brukar vara ett kom igång läger varje vår.

Kom ner till Åhus på Skånesreien så hjälper vi dig, en perfekt ingångsport där vi kör lite bana på ett enkelt sätt. 25 september.

Många som kan hjäpa dig med trim och teknik tips.

http://hem.passagen.se/skaneserien/

• alken

Medlem
    24 september, 2010 vid 15:47

tackar för svar:!
    Jag hade gärna varit med den 25e men pga studier är jag i norrland resten av hösten.
    Men om det går något läger kring påsk eller under jun, jul aug så är det intressant.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segelval på tävling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.