• segelvård?

Publicerad av anonym-anvandare på 23 maj, 2004 vid 20:51

Hej,
    Umdrar hur man gör i allmänhet med sitt segel efter avslutad seglings session. Häromdagen regnade det vilket resulterade i att seglet var dyngsurt när det rullades ihop och for in i segelsäcken. Måste man ta ut seglet när man kommit hem för att lägga det på tork eller klarar det av att ligga blött ett tag? Hur gör ni?

mattap svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • philippos

Medlem
    23 maj, 2004 vid 21:27

Detta är faktiskt en riktigt bra fråga. Jag ser alltid till att torka mina prylar ordentligt efter användning men behövs verkligen detta? Att få bort sand, salt och annan smuts från seglet är naturligtvis viktigt men hur är det med vanligt vatten?

• eriksson

Medlem
    24 maj, 2004 vid 08:35

Jag rullar bara ihop dom och lägger dom i segelbagen, även fast dom inte har torkat. Har alltid gjort så, och dom verkar inte bli sämre för det.

• sickan

Medlem
    24 maj, 2004 vid 08:42

Jag brukar öppna segelbagen och lägga den lite på lut så att det vatten som kan vara kvar kan rinna ut.
    för övrigt tror inte jag att seglena tar någon skada av att vara lite blöta när lägger in dom om man bara har fått bort salt och dyligt. // Sickan

• mattap

Medlem
    24 maj, 2004 vid 13:41

jag rullar alltid ihop mina segel i bagen, inklusive kvistar, löv och sand! Varför skulle seglet bli sämre av att det sitter ett löv på det i bagen? Och hur ska man egentligen få bort saltet? Duscha varje segel efter varje segling? Nä, jag tror/hoppas inte seglet tar så mkt skada av lite salt!!

/M

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.